کد خبر: ۳۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
مدیرکل استاندارد فارس گفت: در صورت بهره‌برداری بدون مجوز استاندارد از وسایل شهربازی، متخلفين باید پاسخگوی هرگونه حادثه احتمالی باشند.
به گزارش آرانیوز، به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد فارس، علی رهنما اظهار داشت: وسایل شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و در صورت بهره‌برداری بدون مجوز استاندارد متخلفین پاسخگوی هرگونه حادثه احتمالی خواهند بود.

وی افزود: در استان فارس عمده وسایل شهربازی شناسایی‌شده و با فرمانداران و شهرداران استان مکاتبات متعددی در خصوص نحوه استانداردسازی وسایل شهربازی و اینکه بهره‌برداری از آن‌ها بدون تأییدیه استاندارد ممنوع است، صورت گرفته است.

 مدیرکل استاندارد فارس گفت: در برخی از شهرهای استان به‌ویژه شهر شیراز اقدامات خوبی انجام‌گرفته اما هنوز بعضی از وسایل شهربازی در استان فاقد تأییدیه این اداره کل هستند.

رهنما تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 50 وسیله شهربازی به دلیل غیراستاندارد بودن پلمپ و به متصدیان آن‌ها اعلام‌شده است که یا نسبت به رفع معایب اقدام و یا در غیر این صورت نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه متصدیان و سازندگان وسایل شهربازی به اخطارهای اداره کل متخلفین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد فارس بیان کرد: مردم از استفاده از وسایل پارک‌های محله‌ای فاقد تأییدیه استاندارد و نیز وسایل بازی فلزی این پارک‌ها خودداری کنند چراکه این وسایل بسیار خطرناک بوده و احتمال بروز آسیب جسمی به افراد زیاد است.

رهنما از برگزاری دوره‌های آموزشی، توجیهی برای متصدیان وسایل بازی خبر داد و مطرح کرد: شماری از نمایندگان شهرداران مناطق مختلف شهر شیراز و بهره‌برداران وسایل بازی در استان فارس در دوره‌های آموزشی مختلف با چگونگی استانداردسازی وسایل بازی و جدیدترین مقررات استاندارد در ارتباط با وسایل شهربازی آشنا شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد ملی ایران تجهیزات شهربازی باید حداقل دارای مشخصاتی شامل داشتن جعبه کمک‌های اولیه، سیستم اطفاء حریق، داشتن حصار اطراف دستگاه برای هر تجهیز به حداقل ارتفاع یک متر و فاقد میله‌های افقی، داشتن تابلو محدودیت‌های بهره‌برداری برای هر دستگاه، داشتن اپراتور آموزش‌دیده باشد.

این مقام مسؤول نصب گواهینامه استاندارد بروی هر دستگاه در دید عموم، داشتن دوربین‌های مداربسته برای هر دستگاه، نصب تجهیزات به سیستم اتصال زمین (مخصوص دستگاه‌های برقی)، تأیید آتش‌نشانی برای تجهیزات شهربازی سرپوشیده، عبور تمامی سیم‌ها و کابل‌های دستگاه از درون لوله‌های محافظ هادی برق را از دیگر مشخصات استاندارد تجهیزات شهربازی برشمرد.

رهنما گفت: بازرسی روزانه، هفتگی و ماهانه توسط اپراتور و ناظر فنی دستگاه و تکمیل چک‌لیست‌های مربوطه و ثبت حوادث مربوطه و همچنین تجهیزات زمین‌بازی (پارک‌های محله‌ای) باید حداقل مشخصات زیر را داشته باشند.

وی افزود: از مشخصات تجهیزات استاندارد پارک محله‌ای شامل نبود مانع در درون محوطه بازی (مثل تیر چراغ‌برق و...)، پوشش منطقه زمین‌بازی با سطوح جاذب ضربه (کف‌پوش) مطابق با نوع تجهیزات، ممنوع بودن تاب‌های کجاوه‌ای، استفاده از ضربه‌گیر (میرا کننده) در زیر الاکلنگ‌ها است.

مدیرکل استاندارد فارس ممنوع بودن بیشتر از دو نشیمنگاه تاب در یک ساختار، نداشتن پلکان لغزنده برای تجهیزات و فاصله بین قسمت‌های باز در منطقه بازی کمتر از سه سانتیمتر را به‌عنوان ویژگی‌های دیگر پارک‌های محله‌ای بیان کرد.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار