کد خبر: ۳۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
ابوالفتح مطرح کرد:
اسناد منتشر شده نمی‌تواند در جایگاه یک سند حقوقی، رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش بکشد اما اگر تایید شود، می‌تواند موجب اجرای متمم اصل ۲۵ قانون اساسی آمریکا و عزل رئیس‌جمهوری شود.
به گزارش آرانیوز، «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به محتویات مندرج در کتاب «آتش و خشم؛ درون کاخ سفید» و تاثیر احتمالی آن بر وضعیت دونالد ترامپ و تیم وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بسیاری از افراد داخل یا مرتبط با کاخ‌سفید سعی داشتند تا از انتشار این کتاب جلوگیری کنند اما به یک‌باره شاهد بودیم که کتاب «آتش و خشم؛ درون کاخ سفید ترامپ» در صدر جدول فروش آمازون قرار گرفت. چندین نکته در مورد مباحث قید شده در این کتاب قابل ذکر است. نخست اینکه این کتاب یک مرجع افشاکننده به حساب می‌آید که ابعاد زندگی شخصی و سیاسی ترامپ را مورد بررسی قرار می‌دهد که یکی از آنها مصاحبه با «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ‌سفید و مغز متفکر کمپین انتخاباتی ترامپ است. زمانی که بخشی از این گفت‌وگو در برخی از روزنامه‌های ایالات متحده منتشر شد، شاهد بودیم که ترامپ انتقاد زیادی نسبت به استیو بنن صورت داد که بیشتر این انتقادات به کتاب خشم و آتش باز می‌گردد.

وی ادامه داد: نکاتی که بنن در مورد ارتباط داماد و پسر ترامپ با وکلای روس‌تبار در این کتاب مطرح کرده اگر صحت داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک سند قوی در اختیار «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده ترامپ روسیه قرار بگیرد. چراکه اگر سخنان استیو بنن به اثبات برسد ترامپ متهم به دروغگویی خواهد شد و در فاز بعدی جلوگیری از افشای حقیقت و همچنین جلوگیری از تحقیق کنگره، سه محوری است که می‌تواند استیضاح وی را کلید بزند. لذا این کتاب می‌تواند سرنخ جدیدی برای رسیدگی به پرونده انتخاباتی ترامپ و دخالت روسیه در آن محسوب شود.

در بخشی دیگر از این کتاب به نقش «ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر» دختر و داماد ترامپ اشاره شده و رسماً تصمیمات این دو شخص به باد انتقاد گرفته شده است و مشاوره‌های آنها را کاملاً مضر و غیر کارشناسی خوانده است. از این منظر بخش اعظمی از این کتاب می‌تواند جایگاه ترامپ را متزلزل کرده و از سوی دیگر موجب روی‌ گرداندن حامیان ترامپ از وی خواهد شد و حتی می‌تواند وجهه رئیس‌جمهوری را به حاشیه ببرد. تا جایی که استیو بنن در بخشی از کتاب پیش‌بینی کرده که ترامپ به دور دوم ریاست جمهوری خود نخواهد رسید و احتمال دارد که بر اساس متمم اصل ۲۵ قانون‌اساسی ایالات متحده هیات دولت را عزل کرده و هدایت دولت را به مایک پنس یعنی معاون ترامپ اعطا کند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان ینکه برخی از بخش‌های کتاب مذکور جنبه افشاءگری دارد، گفت: رد پای دموکرات‌ها تا حدودی در این کتاب دیده می‌شود؛ یکی از موارد جنجالی این کتاب مصاحبه نویسنده با «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد رئیس‌جمهوری فعلی آمریکاست؛ در این مصاحبه گفته شده که وی برای پیروزی به هیچ وجه آماده نبوده و حتی باورش نمی‌شد که رئیس‌جمهوری آمریکا شود. حتی از پسر وی نقل شده است که ترامپ در مراسم تحلیف چهره‌ای کاملاً عصبانی در پشت صحنه نشان داده و با اطرفیان خود درگیر بوده؛ چراکه به هیچ وجه در این جایگاه و موقیعت قرار نداشته است. در بخش دیگری از این کتاب مباحثی مانند افشاگری در مورد روابط جنسی وی با همسر دوستانش مطرح شده که قطعاً خوشایند ترامپ و جمهوری‌خواهان نخواهد بود. در اینجاست که کتاب مذکور را باید بخشی از جریان ضد ترامپ در ایالات متحده دانست.

اینکه چرا در وضعیت فعلی شاهد انتشار این کتاب هستیم در حقیقت این پیام مخابره می‌شود که ناشر به دنبال آن بوده تا چندی پس از اولین سالگرد ریاست‌جمهوری ترامپ آن را منتشر کند که اعمال فشار کاخ سفید نتیجه معکوس داد و این کتاب چند روز زودتر منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ سعی دارد در وضعیت فعلی خود را مقتدر جلوه دهد، تصریح کرد: نکته‌ای که در خصوص وضعیت کاخ سفید و اوضاع و احوال سیاست داخلی آمریکا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که ترامپ سعی دارد در راستای انتشار این کتاب، خود و تیمش را مقتدر جلوه دهد. به گونه‌ای که در زمانی که «بیل کلینتون» اقدام به اعتراف و عذرخواهی در مورد رابطه خود با منشی سابقش کرده بود، شاهد بودیم که حملات هوایی ایالات متحده به منطقه غرب‌آسیا و عراق صورت گرفت تا یک چهره مقتدر از کلینتون به نمایش گذشته شود تا حاشیه‌ها بر متن شخصیت وی تاثیر نگذارد. از این جهت در حالت فعلی که ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته و هجمه‌های سنگین به وی وارد شده، به دنبال آن است تا چهره‌ای مقتدر از خود به نمایش بگذارد. تا جایی که تنها چند روز پس از سال جدید میلادی، پاکستان، فلسطین و ایران را مورد خطاب قرار داد تا به دنیا بفهماند که همچنان در اوج قدرت قرار دارد.

ابوالفتح در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب آتش و خشم می‌تواند به عنوان یک سند حقوقی برای ضربه زدن به ترامپ مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر، گفت: این اثر را باید یک مجموعه کتاب ژورنالیستی بدانیم؛ چراکه مصاحبه‌ها و اسناد مطرح شده بیشتر به نقل از نزدیکان ترامپ بوده تا مقام‌های رسمی ایالات متحده. به عنوان مثال اظهارات استیو بنن که چند ماه پیش از کاخ‌سفید جدا شده می‌تواند به عنوان یک مطلب انتقام‌جویانه مورد اشاره قرار بگیرد و از این منظر نمی‌تواند به عنوان یک سند حقوقی علیه وی استفاده شود. لذا به نظر می‌رسد اسنادی که در این کتاب منتشر شده می‌تواند سال ۲۰۱۸ را به سالی سرنوشت‌ساز برای ترامپ و جمهوری‌خواهان تبدیل کند و از این منظر فشارها بر رئیس جمهوری آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار