کد خبر: ۳۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
بازرس کل گیلان:
بازرس کل گیلان گفت : متاسفانه نگاه حاکم بر فضای مدیریتی کشور و استان حاکی از این است که صرفا بروز تخلف و یا جرم در بدنه دستگاه اداری کشور به اختلاس و رشوه و تبانی و... خلاصه می‌شود.
به گزارش آرانیوز سیف‌الله مسرور در جلسه شورای قضایی استان گیلان که در محل سازمان بازرسی استان برگزار شد، با بیان گزارش عملکرد 9 ماهه سال جاری، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان بازرسی کل کشور، 43 بازرسی مستمر و برنامه‌ای در دستور کار بازرسی کل استان قرار گرفت که در حال حاضر 33 برنامه بازرسی اجرا شده و مابقی در مدت باقی ‌مانده از سال، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به آمار شکایات و اعلامات واصله در سال جاری به بازرسی کل استان، این رقم را یک هزار و 159 فقره اعلام کرد و افزود: این تعداد شکایات و اعلامات از طرق و مبادی مختلفی از جمله طریق سامانه ثبت شکایات، تلفن گویای 136 و مکاتبات پستی و حضوری و... از سوی مردم ارسال و واصل ‌شده است.

بازرس کل استان گیلان، ضمن تشریح فرآیند وصول و ثبت شکایات مردمی و مراحل رسیدگی به آنها و همچنین پالایش و طبقه‌بندی دستگاه‌هایی که از بیشترین میزان شکایات مردمی به فراخور گستردگی فعالیت‌ها و نیروی انسانی شاغل برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: از این ادارات به ترتیب می‌توان به اداره کل منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری رشت، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، سازمان صنعت معدن و تجارت، بانک ملت و... اشاره کرد که البته در فصول و ایام خاص سال دارای تغییرات است.

مسرور، با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری 112 فقره گزارش به دستگاه‌های اجرایی و 27 گزارش کیفری به دستگاه قضایی ارسال ‌شده است، تصریح کرد: در این مدت 88 نفر شامل برخی مدیران کل، شهرداران، اعضای شورای شهر و روستا، کارکنان و... به مراجع قضایی و همچنین 218 نفر نیز به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات دستگاه‌ها معرفی شده‌اند.

این مقام مسئول، با انتقاد از برخی اقدامات سطحی و غیر موثر هیئت‌های تخلفات اداری دستگاه‌های اجرایی، گفت: براساس ضرورت‌های موجود و حسب تکالیف تعریف‌ شده، اداره کل بازرسی از پرونده‌های ارسالی مفتوحه خود به دستگاه قضایی و هیئت‌ها دفاع نموده و قطعا تا حصول نتیجه نهایی موضوع را تعقیب خواهد کرد. البته در مسیر رسیدگی‌ها خوشبختانه اثربخشی‌ها و اقدامات موثری در دستگا‌‌ه‌ها و ادارات مختلف استان از جمله شهرداری رشت، اداره کل اوقاف استان، آب و فاضلاب شهری استان، اداره کل گاز و... صورت پذیرفته است و کماکان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان آمار نظارت بر معاملات دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: از سوی بازرسی استان در سال جاری تاکنون بر 805 معامله نظارت دقیق صورت گرفته که حجم ریالی این معاملات رقمی بالغ بر 2 هزار و 400 میلیارد تومان است که از این نظارت‌ها 12 بار تذکر شفاهی، 16 بار تذکر کتبی و 30 بار تجدید شده‌اند.

مسرور، با انتقاد از برخی حاشیه پردازی‌های رسانه‌‌ای چند روز اخیر درخصوص اقدامات بازرسی و دستگاه قضایی استان، متذکر شد: متاسفانه نگاه حاکم بر فضای مدیریتی کشور و استان حاکی از این است که صرفا بروز تخلف و یا جرم در بدنه دستگاه اداری کشور به اختلاس و رشوه و تبانی و... خلاصه می‌شود؛ در حالی ‌که نباید گستره تخلفات و جرائم را در این موارد محدود کرد و باید به این موضوعات اشاره‌ شده اتفاقات و جرائمی از قبیل تضییع بیت‌المال، سهل‌انگاری و سوء مدیریت منجر به اتلاف اموال عمومی را نیز افزود و همچنین توجه داشت که اتهامات اخیر هم دارای وصف مجرمانه بوده و قابلیت تعقیب کیفری دارند.

احمد سیاوش   پور، رئیس ‌کل دادگستری استان گیلان نیز، از نقش مهم و حساس بازرسی کل گیلان به ‌عنوان یکی از نهادهای نظارتی موثر تقدیر و تمجید کرد و با اشاره به نقش فناوری‌های روز و حذف عوامل انسانی و بهره‌گیری از دستاوردهای الکترونیکی، این اقدامات را در کاهش تخلفات و جرائم بسیار مهم قلمداد کرد و با تاکید بر ظرفیت بالای شورای نظارت استان، عملکرد فعالانه‌تر آن را ناظر و ضامن حسن جریان امور دانست.

وی با اشاره وجود هماهنگی و همدلی بین نهادهای قوه قضاییه در انجام وظایف ذاتی، گفت: جدیت و رویکرد عادلانه و شجاعانه دستگاه قضایی مایه امنیت خاطر مردم و مسئولان است. 


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار