کد خبر: ۳۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
در شوراي پدافند غيرعامل شهرستان تفت مطرح شد؛
مدير كل پدافند غيرعامل استانداري يزد با بيان اين كه در حال حاضر بهره‌برداري نامتعارف 2.6 معادن تفت تبعات زيست محيطي جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته است، اظهار كرد: اگر روزي تصميم بر استفاده از ظرفيت ديگر معادن شهرستان با شيوه غيرمعمول و بدون رعايت اصول فني گرفته شود، ديگر چيزي به نام تفت باقي نخواهد ماند.
به گزارش آرانیوز، «محمدصادق طهماسبي» در نشست شوراي پدافند غيرعامل شهرستان تفت كه در فرمانداري اين شهرستان برگزار شد، با اشاره به روز پنجم دي ماه سالروز وقوع زلزله بم و گراميداشت روز «ايمني در برابر زلزله و كاهش بلاياي طبيعي»، گفت: زلزله بم، زلزله كرمانشاه و بلاياي طبيعي به ما هشدار مي‌دهد كه حوادث هيچگاه خبر نمي‌كند و لازم است اصول پدافند غيرعامل را در ساخت و سازهاي خود بيشتر از گذشته مورد توجه قرار دهيم . 

دبير شوراي پدافند غيرعامل استان ادامه داد: با توجه به ساختار زمين‌شناسي و ژئومورفولوژي شهرستان تفت، رعايت اصول پدافندي و مبحث 21 مقررات ملي ساختمان و اخذ مجوز پدافند غيرعامل براي طرح‌هاي توسعه‌اي و زيرساختي، امري ضروري است . 

طهماسبي افزود: بدون شك بايد با مقاوم‌سازي ساختمان‌ها در برابر زلزله و حوادث طبيعي و غيرطبيعي شاهد كاهش آمار فوتي و جرحي و خسارت‌هاي معنوي و مادي ناشي از اين حوادث باشيم . 

وي به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي شهرستان تفت به ويژه در حوزه منابع آب و زيرساخت‌هاي كشاورزي اشاره و خاطرنشان كرد: 92 درصد معادن شهرستان در حوزه فلزات و 2.6 درصد معادن مربوط به سنگ‌هاي ساختماني و تزئيني است كه برداشت غيرمتعارف از 2.6 درصد اين معادن، طبيعت بكر شهرستان را دستخوش تغييرات اساسي كرده و تبعات زيست محيطي جبران‌ناپذيري براي منطقه به همراه داشته است . 

مدير كل پدافند غيرعامل استانداري گفت: اگر روزي تصميم بر استفاده از ظرفيت 92 درصدي معادن فلزات شهرستان با شيوه غيرمعمول و بدون رعايت اصول فني استخراج، گرفته شود ديگر چيزي به نام تفت باقي نخواهد ماند . 

طهماسبي در پايان سخنان خود با اشاره به وجود كارگروه‌هاي يازده گانه در شوراي پدافند غيرعامل استان، خواستار تعيين اولويت براي فعال‌سازي كارگروه‌هاي جهادكشاورزي و صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، سلامت و مقابله با تهديدات زيستي، راه و شهرسازي و انرژي و آب، كارگروه پشتيباني و خدمات شهري و امداد و نجات، امنيتي، انتظامي و ساماندهي مشاركت مردمي و كارگروه فرهنگي و آموزشي، ارتباطات و فنّاوري اطلاعات در شهرستان تفت شد . 

«محمدرضا جواهري» عضو شوراي مركزي نظام مهندسي كشور و رييس كارگروه بهسازي و مقاوم سازي زلزله نيز در اين نشست با اشاره به اين كه استان يزد پهنه خطرپذيري متوسط به بالا را در موضوع زلزله دارد، گفت: تنها راه مقابله با بلاياي طبيعي و زلزله رعايت دقيق اصول پدافند غيرعامل در ساخت و سازهاست . 

وي ادامه داد: متاسفانه ساخت و سازها در استان به شوخي گرفته مي‌شود، شاهد تخلفات فراواني در حوزه ساختمان هستيم و غير از مهندسان صاحب صلاحيت همه دست‌‌اندركار ساخت و ساز شده‌اند . 

جواهري خاطرنشان كرد: ايمن سازي تمام ساختمان‌هاي يزد كه درحال ساخت است با هزينه‌اي نزديك به شش درصد هزينه ساخت كل ساختمان امكان‌پذير است . 

گفتني است، آخرين و دهمين شوراي پدافند غيرعامل شهرستان‌هاي استان يزد در تفت تشكيل شد.


انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار