کد خبر: ۳۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
نشنال اینترست بررسی کرد؛
استراتژی امنیت ملی نوین امریکا، در واقع چارچوب ذهنی دولت ترامپ بوده که خواهان سلطه امریکا بر جهان است.

به گزارش آرانیوز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه استراتژی امنیت ملی نوین دولت خود را اعلام کرد. استراتژی یا راهبردی که خواهان توسعه نفوذ آمریکا در سراسر جهان برای ترویج صلح و مقابله با طیفی از تهدیدات ناشی از دشمنانی مانند چین، روسیه و تروریست هاست.

در این راستا پایگاه تحلیلی نشنال اینترست مقاله ای با قلم «یعقوب ییلبران» به رشته تحریر درآورده که ترجمه متن کامل آن در زیر آمده است.

«دونالد ترامپ» در طرح استراتژِی امنیت ملی نوین خود خطاب به مردم امریکا گفت: شما ۸ نوامبر به ساخت دوباره آمریکای عالی رای دادید. شما رهبری جدید و استراتژی های جدید را پذیرفتید. وی در این سخنرانی گفت: در عصر نوینی که ما به سر می بریم، با چالش ها و رقابت های جدیدی مواجه هستیم و استراتژی که امروز اعلام می کنم، یک سال روی آن کار شده و اعضای کابینه من همه موافق آن هستند.

در ابتدا باید گفت که اگر دولت ترامپ از این استراتژی به عنوان یک چراغ راهنما استفاده کند، انترناسیونالیسم لیبرال با شکست مواجه خواهد شد؛ دیدگاهی که اساس آن بر این  است که همکاری اقتصادی و سیاسی بهترین راه حفاظت از منافع امریکاست.

این استراتژی خواهان حفظ امنیت محصور است، همان سیاستی که دولت ترامپ قول داد در سیاست خارجی «اول امریکا» خود آنرا دنبال کند. هنگامی که ترامپ وارد کاخ سفید شد از یادداشت های واقع گرایانه سیاست خارجی استفاده نمود از جمله: هیچ متحدی ابدی نیست و هیچ دشمنی ابدی نیست. بر این اساس منافع امریکا دائمی و ابدی بوده و دنبال کردن منافع امریکا وظیفه رهبران این کشور است. بعد از استفاده از این یادداشت ها ترامپ اعلام کرد از ناتو حمایت کرده و علیه چین اقدامات تنبیهی در نظر نمی گیرد.

در حال حاضر یک سال از حضور ترامپ در کاخ سفید می گذرد و وی همچنان در مورد آشفتگی سیاست خارجی آمریکا در آسیا صحبت می کند. در آسیا چین بدون توجه به هشدارهای امریکا به ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی ادامه داده و نگرانی های آمریکا در این مورد را نمی پذیرد. کره شمالی بدون توجه به تهدیدات ترامپ برنامه هسته ای خود را دنبال نموده و موشک های قاره پیما بالستیک آزمایش می کند. در اروپا، روسیه در اوکراین باقی مانده و جایگاه خود را مستحکم می کند. در خاورمیانه روسیه نفوذ خود را در سوریه، مصر و ایران افزایش داده این در حالی است که نفوذ امریکا در این کشورها کاهش می یابد.

وی در این سخنرانی استراتژی را مطرح می کند که بر اساس واقع گرایی اصولی است و چهار ستون آن عبارتند از : حفظ میهن، به حداکثر رساندن نفوذ آمریکا، حفظ صلح از طریق قدرت نظامی و تقویت اقتصاد و تجارت آمریکا. وی از چین و روسیه به عنوان قدرتهای تجدید نظر طلبی یاد می کند که باید با آنها مقابله شود.

موضوعی که اکنون مهم است این است که این استراتژی با موفقیت اجرا شود. واقعیت این است که «جرج بوش» رئیس جمهور پیشین امریکا زمانی که وارد کاخ سفید شد در طرح امنیت ملی خود گفت امنیت کشور را تقویت نموده و صلح جهانی را در راستای منافع امریکا ایجاد خواهد کرد اما در زمان وی موقعیت امریکا در جهان بی ثبات شده و دو جنگ عراق و افغانستان امریکا را درگیر بحران های طولانی مدت نمود.

«باراک اوباما» قول داد به جنگ در افغانستان خاتمه دهد اما هرگز این قول را عملی نساخت. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داد سربازان امریکا در افغانستان را بازگرداند اما بعد از گذشت یک سال نه تنها سربازان امریکایی مستقر در افغانستان به خانه های خود بازنگشتند بلکه سربازان بیشتری به این کشور اعزام شدند.

یک رویداد غیر قابل پیش بینی، تهاجم روسیه به کشورهای بالتیک، حمله کره شمالی به کره جنوبی یا یک اقدام تروریستی می تواند به راحتی استراتژی امنیت ملی نوین ترامپ را آشفته سازد.

آنچه ترامپ به عنوان استراتژی امنیت ملی نوین امریکا مطرح کرد در واقع چارچوب ذهنی دولت ترامپ بوده که به دنبال سلطه امریکا است. اینکه آیا رهیافت ترامپ و بیانیه نخستین او در مورد استراتژی امنیت ملی امریکا باعث سلطه امریکا بر جهان می شود یا خیر باید در سالهای آینده مورد قضاوت قرار گیرد.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار