کد خبر: ۲۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد نشست آستانه بتواند در خصوص تثبیت آتش بس در سوریه گام های رو به جلو بردارد.
به گزارش آرانیوز، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نشست آستانه با محوریت سوریه، اظهارداشت: موضوع آتش بس مهم ترین نکته ای است که در این نشست در روزهای امروز و فردا بررسی می شود.
وی افزود: البته بعید می دانم که این نشست به موضوعات دیگر در این فرصت کوتاه ورود کند و شرایط لازم مهیا باشد ولی امیدواریم نشست آستانه بتواند در خصوص تثبیت آتش بس گام هایی رو به جلو بردارد .
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نشست آستانه یک موفقیت بسیار بزرگ است که می تواند مقدمه ای برای کمک های انسان دوستانه باشد.
قاسمی تاکید کرد: باید دید بر اساس نتایجی که تا فردا حاصل می شود چگونه و از چه روش هایی می توان پروسه ای که ایجاد شده را ادامه داد.
وی افزود: ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در این مساله ورود کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تعداد این کشورها سه کشور است،خاطرنشان کرد: حسن موضوع نشست آستانه این است که سه کشور منطقه مبتکر این موضوع هستند شاید بتوانند با واقع بینی و دقت عمل بیشتری کمک به تسهیل این مذاکرات کنند و بتوانند به یک موفقیت در خصوص تثبیت آتش بس نائل شوند.

** ایران به طور جدی درنشست سازمان همکاری اسلامی حضور داشت
قاسمی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در مالزی و این که در این نشست چه تصمیماتی در خصوص مسلمانان روهینگیا اتخاذ کرد، اظهار داشت: وزارت امور خارجه در خارج از ساختار سازمان کنفرانس اسلامی هم حساسیت های خود را در قبال مسلمانان روهینیگیا داشته است، بطوری که چند هفته پیش دکتر ظریف پیامی را برای دبیرکل جدید سازمان ملل فرستادند و نظرشان را به این موضوع مهم جلب کردند.
وی ادامه داد: اخیرا با توجه به درخواست مالزی اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را داشتیم که به رغم فرصت کم وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که این اجلاس از معدود اجلاس هایی بود که سازمان همکاری اسلامی در چارچوب تعهدات خود حرکت کرد، اظهار داشت: در این اجلاس سازمان همکاری اسلامی بیانیه ای صادر و کمیته اجرایی ایجاد کرد که ایران هم عضو این کمیته است.
قاسمی ادامه داد: این کمیته مسائل مربوط به مسلمانان میانمار را پیگیری خواهد کرد.
وی اضافه کرد با توجه به حساسیت ها و نگرانی های زیادی که درباره این مسئله وجود دارد امیدواریم تلاش های جهانی از طریق سازمان همکاری اسلامی در جهت احقاق حق مردم مظلوم روهینگیا انجام شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که این اجلاس اقدام مناسب و گام رو به جلویی بود که ایران به طور جدی در آن حضور داشت ، گفت: آنچه در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و در تماس با سایر نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل به تلاش های خود ادامه خواهیم داد و از دولت میانمار خواهیم خواست در خصوص قوانین و نوع رفتار خود با مردم تغییر ایجاد کند که این تغییر به مصلحت کل مردم میانمار خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره گفت وگوهای کشورهای عربی با ایران و اظهاراتی مبنی بر اینکه مسئولان کویت قرار است در این خصوص به ایران سفر کنند اظهار داشت: مدت ها است که این بحث وجود دارد که هیاتی از کویت به تهران سفر کند و چند بار هم در رسانه های کویت موضوع خبری شد و یکبار هم تاریخی برای این سفر تعیین شد که به دلایل فنی از سوی خود کویت برنامه و تاریخ تغییر کرد.
وی افزود: امروز که این جا هستیم تفاهم لازم در مورد تاریخ سفر صورت گرفته و بر اساس تفاهمات طی دو سه روز اینده وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت به تهران سفر می کنند و امیدواریم بتوانیم مذاکرات خود را با آن ها داشته باشیم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار