کد خبر: ۲۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
قم - معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم بر استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در مدیریت عزاداری‌های محرم امسال تأکید کرد.
به گزارش آرانیوز، سید امیر سامع در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تشکیل هشت ستاد برای ساماندهی امور شهر قم در محرم امسال اظهار داشت: وظایف قسمت‌های مختلف ذیل این ستادها مشخص و کارها تقسیم‌بندی شد.

وی با اشاره به اینکه محرم امسال مسائل ایمنی زائران موجب تغییراتی در اطراف حرم مطهر شد، گفت: در همین راستا یک سری جلسات در ارتباط با تنظیم نحوه ورود هیئت‌ها به صحن امام خمینی و حرم مطهر داشتیم.

معاون شهردار قم با اشاره به ایجاد گیت‌های امنیتی اطراف حرم مطهر افزود: پس از اینکه مصوبه شورای شهر مبنی بر انجام مصوبه شورای تأمین را گرفتیم این گیت‌ها ایجاد شد و تلاش کردیم با زیباسازی این گیت‌ها، شرایط مطلوب بصری ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در مقوله زیباسازی شهری در ایام محرم، مناطق شهرداری قم، سازمان و روابط عمومی با هم هماهنگ بودند، گفت: هدف در سیاه پوش کردن شهر و المان‌های عاشورایی این بود که محتواهایی که تعالیم بلند قیام عاشورا را القا می‌کنند، در شهر استفاده کنیم.

سامع با اشاره به استفاده از پرتابل‌ها، نمادها، ریسه‌ها، پرچم‌ها و بنرها در ایام محرم اضافه کرد: تلاش کردیم کار شاخصی را در حوزه فضاسازی شهری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکران حدود هشت هزار متر مربع تبلیغات یک پارچه داشتیم افزود: نصب المان‌هایی در سطح شهر توسط سازمان زیباسازی و مناطق از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

معاون شهردار قم با اشاره به استفاده از مشارکت مردم در نظافت شهر در ایام محرم گفت: از چند روز قبل شست و شوها انجام شد و یک خانه تکانی در سطح معابر و ورودی حسینه‌ها و تکایا صورت گرفت.

وقوع ۲۳۸ حادثه

وی اظهار داشت: در زمینه ایمنی شهر در ایام محرم اکیپ‌های امدادرسانی متشکل از نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس بازدید از تکایا و مساجد را در دستور کار داشتند.

به گفته سامع، در دهه اول محرم ۲۳۸ حادثه داشتیم و خسارت و تلفات شدیدی در این مدت اتفاق نیفتاد. همچنین در این مدت ۴۰۰ بازرسی ایمنی از مساجد و ۸۰ بازرسی از هیئت‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به برنامه فشرده شهرداری برای پاکسازی شهر از دستفروشان در ایام محرم تصریح کرد: در اطراف حرم مطهر و مسجد جمکران موفق شدیم دستفروشان را به صفر برسانیم.

معاون خدمات شهری شهردار قم با اشاره به فعالیت‌های کمیته فرهنگ شهروندی گفت: امسال پرتابل‌هایی داشتیم تا توجه مردم را به مسئله نظافت شهر جلب کنیم.

وی افزود: سعی کردیم استفاده از ظروف گیاهی یک بار مصرف را فرهنگ سازی کنیم و یارانه‌ای برای هیئت‌ها در این زمینه در نظر گرفته شد تا اختلاف قیمت میان ظروف پلاستیکی و گیاهی پرداخت شود.

سامع با بیان اینکه در این ایام ۱۲۰ ایستگاه صلواتی مجوز گرفتند که مسائل ایمنی و نظافت شهر بهشان تفهیم می‌شد، ادامه داد: ارزیابی هم از ایستگاه‌های صلواتی داشتیم که آن‌هایی که بهتر رعایت مسائل ایمنی و نظافت را داشتند، در موقعیت‌های بعدی بهتر حمایت می‌شوند.

بهره‌وری در اقدامات شهرداری

مصطفی ملایی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم در این جلسه به بهره‌وری اقدامات شهرداری در ایام محرم اشاره کرد و گفت: امسال آشفتگی بصری و به کارگیری طرح‌های مختلف در تبلیغات شهری را نداشتیم.

وی افزود: پیام مناسبی هم برای سیاه پوش کردن شهر در نظر گرفته شده که برای اربعین هم می‌تواند استفاده شود.

عباس محمدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم درباره بهره‌وری در برپایی عزا در محرم و صفر گفت: خوب است المان‌هایی که الان نصب شده در سطح شهر را رها نکنیم تا از شکل و شمائل نیفتد تا بتوانیم باز هم از آن‌ها استفاده کنیم.

امیرعلی احمدی هم به بهبود نظافت شهر در محرم امسال نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و از مزیت‌های مشارکت مردم در این امر گفت.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین هم در این زمینه با تحسین زیبایی المان‌های نصب شده در میدان آستانه اظهار داشت: تبلیغات محیطی محرم امسال هم خوب بود اما گاهی تکرارهای بیش از اندازه داشت.

وی با اشاره به بهبود وضعیت نظافت شهر در مناسبت‌ها گفت: سیاست اعطای یارانه به ظروف گیاهی باید برای تمام هیئت‌ها به فرهنگ استفاده از این ظروف تبدیل شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ما فقط ما به تفاوت قیمت ظروف گیاهی و پلاستیکی را پرداخت کردیم که برای شهرداری مبلغش چندان نبود اما اثر خوبی داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار