کد خبر: ۱۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
یادداشت/ علی‌اصغر یوسف‌نژاد
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مسئول، بالغ بر 75 درصد لوازم‌التحریرهای موجود در بازار ایران، وارداتی و بخش قابل توجهی از همین وارداتی‌ها به‌دلیل وجود خلأهای قانونی به طور قاچاق وارد کشورمان شده است.

آرانیوز، «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» عضو هیات رئیسه مجلس در روزنامه «جام‌جم» نوشت:

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی در بخش‌های مختلف صنعتی، یکی از مهم‌ترین وظایف نهادها و دستگاه‌های مربوط است، بنابراین لازم است سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان را برای ادامه راهشان دلگرم کرده و زمینه اشتغال را برای کشورمان ایجاد کند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مسئول، بالغ بر 75 درصد لوازم‌التحریرهای موجود در بازار ایران، وارداتی و بخش قابل توجهی از همین وارداتی‌ها به‌دلیل وجود خلأهای قانونی به طور قاچاق وارد کشورمان شده است. نکته اینجاست که لوازم‌التحریر به عنوان کالایی است با دو کارکرد فرهنگی و اقتصادی، چون نه تنها آثار اقتصادی در این زمینه وجود دارد بلکه تبعات فرهنگی هم دارد و درصورت افزایش روند واردات کالاهای خارجی یا قاچاق، می‌تواند جامعه را با چالشی جدی مواجه کند.

در همین حال یکی از راهکارهای مقابله و کنترل میزان واردات کالاها در بخش‌های مختلف بخصوص لوازم‌التحریر، استفاده از نظام تعرفه‌ای است، چون براساس قانون امکان اعلام ممنوعیت کالا فعلا وجود نداشته و نهادهای مربوط تنها می‌توانند با دیوار تعرفه‌ای نسبت به حمایت از تولیدات داخلی، گام موثر بردارند.

کاهش بی‌دلیل تعرفه به بهانه‌های مختلف، می‌تواند به تولید و اشتغال کشور صدمه قابل ملاحظه‌ای وارد کند.

پس لازم است هنگام ایجاد تغییرات در نظام تعرفه‌ای، کالاهای وارداتی بخصوص لوازم‌التحریر به نظر کارشناسان و تولیدکنندگان توجه شود. همچنین باید به این نکته توجه شود که تعرفه همانند تیغ دولبه‌ای است که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم به نوعی باعث آسیب رساندن به صنعت و تولید کشورمان خواهد شد. از این رو چند پیشنهاد مطرح می‌شود:

1ـ تهیه آمار دقیق از بازار: برای تصمیم‌گیری درست درباره بازار لوازم‌التحریر، ابتدا باید آمار دقیقی از عرضه و تقاضای بازار در اختیار داشته باشیم و بر مبنای آمار، سیاست‌های تعرفه‌ای را تنظیم کنیم.

2ـ ایجاد شرایط همکاری با شرکت‌های خارجی: توانمندی‌های تولیدی امروز کشورمان به گونه‌ای است که تولیدکنندگان می‌توانند با انعقاد قراردادهای همکاری با شرکت‌های بنام و مطرح به تولید مشترک اقدام کنند. به همین دلیل می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که تولید کنندگان با این همکاری‌ها به‌نوعی وارد بازارهای بین المللی شوند.

3ـ دقت در اجرای سیاست‌های مقابله با قاچاق: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در بازار لوازم‌التحریر مربوط به واردات غیرقانونی است که همین نکته اهمیت اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یادآور می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار