کد خبر: ۱۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
زعفران‌سوغات‌تازه چهارمحال وبختیاری است
شهرکرد- هر سال اراضی تحت کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری افزایش می یابد و سالانه کشاورزان بسیاری در این استان به جمع زعفران کاران می پیوندند.

به گزارش آرانیوز، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های سردسیر کشور است که فصل کشاورزی در آن شش ماه است.

محصولات زراعی که در این استان بیشتر کشت می‌شود گندم، جو، یونجه، ذرت علوفه‌ای، سیب‌زمینی، کلزا و غلات است.

شرایط اقلیمی خاص منطقه و سردسیر بودن این استان زمینه را برای رشد گیاهان دارویی فراهم کرده است که هم‌اکنون بسیاری از کشاورزان استان در کنار کاشت محصولات کشاورزی  رو به کاشت گیاهان دارویی آورده‌اند.

یکی از مهم‌ترین گیاهانی دارویی و غذایی که چند سالی است موردتوجه کاشت کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری قرارگرفته است، گیاه زعفران است.

وجود زمین‌های حاصلخیز و برخورداری از موقعیت اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی منحصر موجب شده تا این استان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران یکی از این محصولات است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان، نتایج درخور توجهی در اختیار محققان و کشت کاران قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرساله زمین‌های بیشتری توسط کشاورزان به کاشت زعفران اختصاص پیدا می‌کند.

کاهش بارش‌ها و کمبود آب از طرفی و درآمد بالا از کاشت زعفران موجب شده کشاورزان چهارمحالی به سمت کشت زعفران در این استان پیش بروند.

تغییر اقلیم در استان چهارمحال و بختیاری و کاهش روزهای یخبندان در استان چهارمحال و بختیاری زمینه را برای کشت زعفران در این استان ایجاد کرده استکارشناس ارشد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تغییر اقلیم در استان چهارمحال و بختیاری و کاهش روزهای یخبندان در استان  زمینه را برای کشت زعفران در این استان ایجاد کرده است.

افشین مقدس بیان کرد: زعفران نیاز آبی کمی دارد و از طرفی شرایط آب و هوایی حال حاضر این استان، مطلوب برای کشت زعفران است.

این محقق تأکید کرد: بررسی‌ها و پژوهش بر روی زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که کیفیت زعفران تولیدی این استان ازنظر رنگ و عطر بسیار بالا است .

وی ادامه داد: تولید زعفران و تولید پیاز زعفران یکی از پردرآمدترین شغل ها در حوزه کشاورزی به شمار می رود.

وی در ادامه بیان کرد: توسعه کشت زعفران و راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی زعفران نقش مهمی در افزایش اشتغال در این استان خواهد داشت که این مهم باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد.

هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اختصاص‌یافته استمعاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار نفر در چهارمحال و بختیاری در زمینهٔ کشت زعفران فعالیت می‌کنند.

حمیدرضا دانش عنوان کرد: سطح زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری سال‌به‌سال افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اختصاص‌یافته است.

وی تأکید کرد: افزایش درآمد کشاورزان از کاشت زعفران در این استان موجب شده است اراضی بیشتری زیر کشت زعفران برود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کیفیت زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است و هم‌اکنون بازارپسندی بالایی دارد.

وی یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌شود از اراضی چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت شود.

یکی از زعفرانکاران چهارمحالی در منطقه فرخ شهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که به سمت کشت زعفران رفتم کم‌آبی در منطقه بود.

رحمت‌الله موسوی ادامه داد: هم‌اکنون در منطقه فرخ شهر  بسیاری از چاه‌های آب و قنات‌ها به علت کاهش بارش و خشکسالی خشک‌ و بسیاری از اراضی از زیر کشت خارج‌شده است.

وی ادامه داد: زعفران در هر سال، نیازمند دو بار آبیاری است از همین رو نیاز آبی کمی دارد.

وی تأکید کرد: تولید زعفران برای من درآمد خوبی دارد و به دنبال توسعه کشت زعفران در اراضی بیشتر هستم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار