وی گفت: بحث بازرسی و نظارت مسئله اختراعی یا مختص ایران نیست، قدمت نظارت به زمان خلقت برمی گردد در همه کشورها و حکومتها هم به آن توجه شده حالا برخی توجه ویژه تری نسبت به آن داشتند.
حمزه ای با اشاره به اینکه هر جا نظارت کمرنگ شد همان جا آسیب دیدیم، گفت: نظارت در حکومت امام معصوم(ع) هم وجود داشته و به آن توجه ویژه ای شده است.
وی یادآور شد: نظارت تنها وظیفه سازمان بازرسی نیست در حوزه نظارت تک تک دهیاران، اعضای شوراها، بخشداران، فرمانداران، مدیران کل، مدیران میانی و عملیاتی و سرپرستان وظیفه نظارت و بازرسی در حوزه کار خود را دارند.
حمزه ای عنوان کرد: ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به این مطلب اشاره دارد که مدیران و سرپرست بلافصل مسئولیت کنترل و نظارت بر عوامل خود را در انجام وظایف محوله دارند.
معاون سازمان بازرسی استان کرمان یادآور شد: کار نظارتی را زمانی می توان خوب انجام داد که جایگاه و شرح وظایف خود را خوب بشناسیم، عمده تخلفاتی که در دستگاه های اجرایی و اداری دیده می شود ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات است.
وی عنوان کرد: درحوزه دهیاری ها هرجا دهیاران کاملاً آشنا به وظایف و اختیاراتشان بودند خوب پیشرفت کردند و به روستای حوزه خود رونق دادند و از ظرفیت های مردمی و دولتی استفاده بهینه بردند عکس آنهم وجود دارد که گاهی دهیار خود را گرفتار کرده مثلاً به دلیل عدم اطلاع کافی، مجوزهای غیر قانونی صادر کرده است.
وی اضافه کرد: هدف بازرسی جلوگیری از سوء استفاده ها، نقض قوانین و اجرای صحیح آنهاست.
حمزه ای سپس به بیان عمده معایب و تخلفات برخی دهیاری ها پرداخت و گفت: مد نظر قرار ندادن آیین نامه مالی دهیاری، صدور پروانه برای اراضی زراعی و باغی و تغییر کاربری آنها، صدور پروانه خارج از طرح هادی و بر روی اراضی دولتی، اعمال نفوذ در خصوص الحاق املاک برخی افراد ذی نفوذ به طرح هادی روستا، عدم رعایت دریافت عوارض و حق و حقوق دهیاری ها، تهیه اسناد صوری برای اعتبارات و صورت وضعیت ها، عدم ارائه آموزش به دهیاران و ذی حساب ها، نبود دفتر فنی فعال در بخشداری ها، عدم نظارت بر تفکیک اراضی و عدم ارائه گزارش تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز به کمیسیون، محاسبه عوارض ساختمانی به صورت سیلقه ای، عدم آشنایی با انجام مناقصه و عدم تنظیم قرارداد برای پروژه ها، عدم رعایت مقررات مالی در تهیه اسناد مالی و انبارداری از جمله این موارد است.