کد خبر: ۱۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
ساری - استاندار مازندران گفت: بخشی از برنامه‌های مورد نظر ما برای اقتصاد مقاومتی در استان به مرحله اجرایی نرسیده و اجرای این برنامه‌ها نیازمند اختیارات بیشتر به مدیران استانی است.
به گزارش آرانیوز، ربیع فلاح جلودار ظهر سه شنبه در گردهمایی آموزشی تخصصی فرمانداران سراسر کشور در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: این استان در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گام‌های خوبی را برداشت و برای اجرایی شدن برنامه‌ها نیاز به واگذاری اختیارات به استان‌ها از سوی وزارتخانه و سازمان‌های مرکزی دارد.

وی گفت: مازندران ازجمله استان‌های مذهبی هستیم که ویژگی‌های مذهبی و دیندار است و استانهای شمالی ازجمله استانهای ولایتمداری هستند که شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، خود گویای دلدادگی به اسلام است.

وی اظهار کرد: متأسفانه در برخی از موارد برخی مناطق آلوده نگران‌کننده است که در طول دو سال مناطق آلوده استان پاک‌سازی شد و این پاک‌سازی با برخورد فیزیکی نبوده بلکه با برنامه‌ریزی مناسب در مسیر رفع مشکلات قرار گرفتیم.

استاندار مازندران با اشاره به اقدامات مثبت انجام‌شده در استان مازندران در سالهای اخیر گفت: اجرای مناسب ساماندهی طرح‌های دریا و کاهش میزان غریق در دریای مازندران، ساماندهی مناطق آلوده استان و پاک‌سازی این محلات از مسائل مهمی بوده که اجرایی شده و اکنون شاهد کاهش معضلات اجتماعی در استان هستیم.

فلاح همچنین با اشاره به عملکرد استان مازندران در انتخابات گذشته، افزود: در دوره‌های گذشته شاهد صندوق‌های آراء باطل‌شده در استان بودیم و حتی یک رأی باطل نشد که در این دوره از انتخابات انجام‌شده، به دلیل تسلط مسئولان استانی به انتخابات در این دوره کوچک‌ترین خللی درروند برگزاری انتخابات مشاهده نشد و وجود نداشت و انتخابات در امنیت کامل برگزار شد و با توجه به اینکه رأی حق‌الناس است.

این مسئول گفت: ۴۵ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می‌کنند که با توجه به زیرساخت‌های مختلف فراهم‌شده و باید به تولید در روستاها توجه شود و روستا مرکز تولید و کار و اشتغال مولد شود و استان مازندران در بخش کشاورزی دارای جایگاه بالایی است که اهمیت غذایی از اولویت‌های مهم ما است.

استاندار مازندران یادآور شد: با توجه به شعار سال باید نشان دهیم که توانمندی‌های مختلفی در استان داریم و استانی هستیم که در منطقه بی‌نظیر هستیم و محصولات مختلفی در مازندران تولید می‌شود که نیاز کشور را تأمین می‌کند و لذا باید در راستای اقتصاد مقاومتی با دقت بیشتری حرکت کنیم.

فلاح ادامه داد: همه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف استان در همکاری کامل هستند و کلیه دستگاه‌های حامی و پشتیبان دولت هستند و اعتقادداریم اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری همه‌جانبه و در همه دوره‌ها است و نباید مقطعی باشد چراکه مهم‌ترین توسعه، توسعه اقتصادی است.

وی بابیان اینکه مازندران توانایی تأمین برخی از محصولات راهبردی کشور را دارد و این توانایی برای خوداتکایی داخلی بسیار مهم دو سرنوشت‌ساز است، گفت: در بخش کشاورزی در زراعت باغی، دام و شیلات از رتبه‌های برتر هستیم و باید ۵۰ درصد نیاز برنج کشور را حل کند در چشم‌انداز بلندمدت که می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و رعایت عدالت، نیاز به واردات را رفع کند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: محققین ما در طول سالهای گذشته بر روی برنج پر محصول کارکردند و با استفاده از توانمندی آنان و سه و نیم تن د رهکتار بیشتر از شرایط معمولی برداشت برنج داشته‌ایم که بیانگر توانمندی‌های محققان و کارشناسان ما در این عرصه است.

فلاح افزود: مازندران در بخش کشت دانه‌های روغنی از توانمندی بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه کشت دانه‌های روغنی در این استان از دهه ۵۰ آغاز شد و مازندران ازجمله استان‌هایی بود که بیشترین سطح زیر کشت را دارا بود اما متأسفانه وجود مشکلاتی همچون پائین بودن قیمت خرید تضمینی موجب شد تا به‌مرور از کشت این محصول راهبردی در استان به کمتر از چهار هزار هکتار برسد اما از توانمندی لازم برای تولید این محصول برخورداریم.

وی گفت: در شرایط فعلی ۸۵ درصد از روغن موردنیاز کشور از خارج وارد می‌شود که در صورت حمایت دولت، مازندران توانایی تأمین حداقل ۱۵ درصد از نیاز کشور را درزمینهٔ داراست.

استاندار مازندران در پایان برخورداری از زیرساخت‌های بندری ازجمله بندر امیرآباد و بندر نفتی نکا را از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی مازندران برشمرد که باید از آن بهره‌برداری مناسب صورت گیرد و زمینه صادرات و واردات ملی فراهم شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار