کد خبر: ۱۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
بيماري دامي ' تب برفكي ' در استان زنجان لجام گسيخته و بيش از سه ماه است كه در بين دام‌هاي سبك و سنگين مي تازد و تلفات برجاي مي گذارد.

  به گزارش آرانیوز،  مديركل دامپزشكي استان زنجان افزود: بيماري دامي تب برفكي از اواخر دي سال گذشته وارد اين استان شده و تاكنون 289 راس دام و سبك و سنگين را تلف كرده است.
محمد رشيد كرمي اظهاركرد: هم اكنون تعداد كانون‌هاي بيماري دامي ' تب برفكي' در اين استان به 84 كانون رسيده است كهين تعداد در بهمن و اسفند سال گذشته 44 كانون بود.
وي اظهاركرد: در ابتداي ورود ويروس جديد اين بيماري دامي فقط شهرستان‌هاي زنجان، خدابنده، ايجرود و ماهنشان درگير آن بودند كه هم اكنون دامداران هر هشت شهرستان استان زنجان با ' تب برفكي ' دست و پنجه نرم مي كنند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ابتداي ورود گونه جديدي از اين بيماري به اين استان 27 اكيپ دامپزشكي بخش دولتي و خصوصي براي واكسيناسيون دام‌هاي سبك و سنگين در سطح روستاها و شهرهاي استان بسيج شده اند.
كرمي افزود: از اواخر دي سال گذشته تاكنون 110 هزار و 665 راس دام سنگين و 777 هزر و 206 راس دم سبك عليه بيماري دامي تب برفكي واكسينه شده اند.
وي ادامه داد: از اين تعداد واكسيناسيون انجام شده در بين دام‌هاي دامداري‌هاي صنعتي و سنتي، 21 هزار و 399هزار دام سنگين و 422 هزار و 539 دام سبك از ابتداي امسال تاكنون بوده و مابقي آن در سال گذشته انجام شده است.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: دامداران براي ريشه كني بيماري دامي' تب برفكي' در سطح استان زنجان همكاري داشته باشند و از خريد هرگونه دام سبك و سنگين خودداري كنند و در صورت خريد دام نيز از واكسينه شدن دام عليه اين بيماري يقين حاصل كنند.
كرمي تاكيد كرد: چنانچه دامداران بدون نظارت دامپزشكان، خريد دام از دلالان و از مبادي غير قابل كنترل اقدام كنند به شيوع آن دامن مي زنند و موجب وارد كردن خسارت‌هاي اقتصادي به خود مي شوند چرا كه ممكن است دام خريداري شده آلوده به بيماري تب برفكي باشد و ساير دام‌هاي سالم را نيز آلوده كند.
وي متذكر شد: دامداران بايد توجه داشته باشند در صورتي كه دامي مبتلا به اين بيماري شود هيچ گونه درماني ندارد، دام تلف خواهد شد.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: دامداران علاوه بر خريد نكردن دام تا ريشه كني بيماري تب برفكي به شدت مسائل بهداشتي را رعايت كنند و نسبت به سم پاشي محل نگهداري و ضدعفوني ظرف‌هاي تغذيه دام‌ سبك و سنگين حساسيت داشته باشند تا از خسارت‌هاي اقتصادي ناشي از تلف شدن دام‌ها در امان بمانند.
كرمي خاطرنشان كرد: اكيپ هاي دامپزشكي با همكاري بخش خصوصي همزمان با واكسيناسيون دام هاي سالم، در خصوص پيشگيري از اين بيماري مراقبت، پايش، نمونه برداري و ضد عفوني محوطه و محل نگهداري دام هاي سبك و سنگين نيز فعال هستند.
وي از دامداران خواست با رعايت مسائل بهداشتي به فروكش كردن اين بيماري دامي كمك كنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشكوك با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.
بيماري دامي يكي از تهديدهاي اصلي صنعت دامپروري در خصوص بهداشت، توليد دام و فرآورده هاي دامي به شمار مي رود و يكي از بيماري هاي ويروسي و به شدت واگير دار گاو، گوساله، گوسفند، بز و ساير نشخواركنندگان است.
اين بيماري مي تواند با نقل و انتقال دام هاي سالم به مناطق عاري از بيماري و يا تماس بيمار با دام هاي سالم، بزاق، شير، ادرار، ترشحات و مايعات حاصل از پاره شدن تاول هاي دام مبتلا، لباس، كفش و لوازم آلوده افرادي كه به مكان هاي آلوده رفت و آمد كرده اند و همچنين هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعيت دام هاي حساس را مورد تهديد قرار دهد.
ابتدا بيماري به صورت تب ظاهر و ظرف 48 ساعت افت كرده و با ريزش بزاق كف آلود از دهان، كاهش اشتهاي دام، افت ناگهاني توليد شير و گوشت، بروز تاول در دهان، روي لب ها و بين سم همراه شده و در نهايت اين تاول ها پاره شده و به زخم تبديل مي شود.
لنگي در اثر زخم حاصل مي شود و ممكن است سقط جنين نيز صورت بگيرد.
كور شدن مجاري خروجي شير در دام و نازايي از عوارض ثانويه بيماري تب برفكي است.
با توجه به باقي ماندن ويروس در دام هاي آلوده و بهبود يافته و نيز محيط و قدرت انتشار بالاي آن كنترل بيماري بسيار مشكل است.
بهترين راهكار مقابله با اين بيماري واكسيناسيون دام هاي حساس، جهت ايجاد پوشش ايمني، اقدام هاي بهداشتي و قرنطينه اي به منظور جلوگيري از ورود ويروس به دامداري است.
استان زنجان يك ميليون و هشت هزار راس دام سبك'بز و گوسفند' و 186 هزار راس دام سنگين' گاو و گوساله' دارد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار