کد خبر: ۱۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وجود ۳۰۰۰ طرح عمرانی نیمه تمام در کشور گفت: میانگین عمر طرح های ما از زمانی که شناسایی می شود تا زمانی که به بهره برداری می رسد ۱۱ سال است.

به گزارش آرانیوز، اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با عنوان واکاوی علل تاخیر در اجرای طرح ها پخش شد، افزود: درصد نیمه تمامی این طرح ها از طرح های جدید تا طرح های با 80 درصد پیشرفت فیزیکی متفاوت است.

وی گفت : ارزیابی نهایی این طرح ها تا پایان تیر 95 مشخص می شود .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبول دارید که در تصویب بسیاری از این طرح ها به جای منطقه نگری ، بخشی نگری شده است افزود: بسیاری از این طرح ها اصلا نباید تصویب می شد و مثلا ساخت فرودگاه در شهرهای نزدیک پایتخت چه ضرورتی داشته است ؟

وی گفت : با توجه به محدودیت منابع برخی از این طرح ها توجیه اقتصادی ندارد .

جلیلی افزود : برای سال 95 دویست و ده هزار میلیارد برای هزینه های جاری در نظر گرفته ایم و امسال قرار است 70 هزار میلیارد در طرح های عمرانی هزینه شود و این دو رقم نشان می دهد که چقدر در منابع ما نابرابری وجود دارد .

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما باید از محدودیت منابع مالی مان حداکثر استفاده را داشته باشیم افزود : متاسفانه میانگین عمر طرح های ما از زمانی که شناسایی می شود تا زمانی که به بهره برداری می رسد 11 سال است و باید به فکر راهکاریی باشیم که این زمان تاخیر را به حداقل برساند .

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت : هم اکنون 3000 طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که حدود 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل آن نیاز است و این طرح ها برای دولت معضل ایجادکرده است .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه این طرح ها مطابق نیاز مناطق کشور تصویب شده است گفت : اگر طرحی نیاز جامعه هدف نباشد اتلاف منابع است و به طور قطع همین 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل 3000 طرح عمرانی نیمه تمام در سال آینده به 450 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و به طور قطع موجب نارضایتی بیشتر جامعه هدف می شود .

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی از این طرح ها با نگاه سیاسی تهیه شده است افزود : قطعا همینطور است و یکی از این طرحها مونوریل بود که هنوز طراحان آن نتوانسته اند ارزش اقتصادی آن را اثبات کنند .

وی گفت : ایجاد اولویت برای توازن بخشی به مناطق کشور باید مورد توجه دولت باشد و بحث تامین منابع مالی این طرح ها بسیار مهم است چرا که ما بسیاری از درآمدهای کشور از فروش نفت و گاز را صرف امور جاری می کنیم .

اسماعیل شیعه  استاد دانشگاه هم در این برنامه گفت : یکی از علل انباشتگی طرح های نیمه تمام در کشور این است که  ما این طرح ها را بدون توجه به امکانات ، اعتبارات و نگرش های جهانی تصویب کرده ایم .

شیعه  افزود : ما تابع برنامه های مطالعه شده نبوده ایم  و از سال 1327 تاکنون بخشی نگری کرده ایم.

وی اتکا به بودجه نفت  در 50 سال اخیر را  از معضلات ما خواند و گفت : برخی دولت ها هم وقتی که  در درون خود  تصمیم گیری کردند  برنامه های کلان را زیر سوال بردند و ما باید  اهدافمان را  بر اساس امکانتمان  برنامه ریزی می کردیم  که نکردیم و هیچ اتکایی به برنامه های مدون  توسعه ای نداشته ایم  .

شیعه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  چرا برخی طرح های کشور در راستای نیاز کشور نیست گفت : ما باید  در تصویب  طرح ها و برنامه هایمان نگاه  اعتدال می داشتیم  اما متاسفانه  طرح هایی را تصویب کرده ایم که به مهاجرت  گسترده به شهرها  دامن زده ایم .

وی گفت : امکانات متمرکز در برخی نقاط کشور آسیب رسان بوده و باعث مهاجرت به شهرها شده است.

این استاد دانشگاه گفت : هر کشوری برای توسعه اش باید در کشاورزی خودکفا باشد وحتی باید صنایع مان در خدمت  پیشرفت کشاورزی باشد اما ما  بی توجه بوده ایم.

وی گفت: هر مدیری طرح مورد نظر خود را  که  تمایل داشته  ، اجرا کرده واین غلط است.

وی گفت : متاسفانه  در بسیاری از طرح ها  از دانش متخصصان بهره  نبرده ایم  و برای مثال در شهرها  تراکم فروشی  فراوان کرده ایم.

شیعه گفت : ما باید در هر طرحی 50 سال آینده را ببینیم  و نباید به جای مردم  تصمیم گیری کنیم.

وی گفت : متاسفانه  تمرکز تصمیم گیری های ما  هنوز در تهران است و طرح هایی در برخی مناطق تصویب می کنیم  که   هنوز مشکل آب آشامیدنیشان  برطرف نشده است.

وی گفت : هنوز با اطمینان نمی توانیم به مردم بگوییم که آیا این همه مسکنی که ساخته ایم  آیا  در برابر زلزله  مقاوم است ؟

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار