کد خبر: ۱۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
وزیر ارشاد با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد فضای باز و ازادی مطبوعات هستیم، مدعی شد دولت از هیچ رسانه ای شکایت نکرده است، این ادعا در حالی مطرح می شود که در دادگاه فرهنگ و رسانه چند پرونده مربوط به شکایت دولت از رسانه ها وجود دارد.

به گزارش آرانیوز، روز گذشته علی جنتی که در مراسم فار‌غ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده خبر در فرهنگ‌سرای اندیشه سخن می‌گفت، با بیان اینکه شاهد فضای باز سیاسی هستیم، تصریح کرد: بنا به توصیه‌های آقای دکتر روحانی، در دولت یازدهم ما شاهد فضای باز در حوزه آزادی بیان و مطبوعات هستیم و اکنون هم فضای آزادی بیان داریم و هم آزادی پس از بیان. دولت یازدهم هیچ شکایتی از هیچ رسانه‌ای نکرده است و اکنون فضا برای منتقدان دولت که بعضا دولت را هم تخریب می‌کنند، باز است. 

اما ادعای وزیر ارشاد تا چه حد صحت دارد؟ ادعایی که بیشتر مانند شوخی های شبکه های مجازی در ماه آوریل است زیرا وقتی عملکرد دولت یازدهم در خصوص رسانه ها را بررسی می کنیم می بینیم که اتفاقا دولت تدبیر و امید، دست به شکایت خوبی هم داشته است. در ادامه نگاهی به تعدادی از این شکایت های دولتی داریم.
معاون اول رئیس جمهور شکایت می کند

واحد حقوقی ریاست جمهوری در شهریور ماه سال 94 شکایت نامه ای را علیه هفته نامه 9 دی و سایت رجانیوز مطرح کرد. این شکایت در پی درج خبری مبنی بر محکومیت اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات کشور بود.

 

هفته نامه  9 دی و متعاقب آن سایت رجانیوز پرونده تخلفات جهانگیری در دوره تصدی وزارت صنایع در دولت دوم اصلاحات را منتشر کردند که در آن دیوان محاسبات اداری جهانگیری را به بازگرداندن وجه و انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده بود.


شکایت معاون رئیس جمهور در امور زنان

شکایت شهین دخت مولاوردی از هفته نامه یالثارات الحسین یکی از جنجال برانگیز ترین  پرونده هایی است که  دولت علیه رسانه ها باز کرد.  نشریه  یالثارات در چند نوبت  با ادبیاتی تند به عملکرد  معاون رئیس جمهور پرداخته بود، با شکایت واحد حقوقی ریاست جمهوری روبرو شد. 

عنوان اتهام این نشریه «توهین به رئیس جمهور و معاون وی» عنوان شد و در روز 16 دیماه سال گذشته مدیر مسئول یالثارات به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد. در همین حین نیز هئیت نظارت بر مطبوعات تشکیل جلسه داد و به اتفاق آرا و به بهانه توهین این رسانه به معاون رئیس جمهور پروانه یالثارات الحسین را لغو کرد.

در صورتی که هنوز رای دادگاه بر علیه این هفته نامه اعلام نشده با نظر مقام قضایی انتشار یالثارات از سر گرفته شده است.


بهمن ماه و اوج گیری شکایت های دولتی

بهمن ماه سال گذشته با ترافیکی از شکایت های دولت علیه رسانه ها گذشت. روزهایی که شاید جنتی مشغول برگزاری جشنواره های تئاتر و فیلم فجر بود، واحد حقوقی ریاست جمهوری در حال تنظیم شکایت نامه ها بر علیه رسانه ها بود. ابتدا سایت «دولت بهار»، با شکایت دولت مواجه شد. اتهام این سایت نشر اکاذیب عنوان و مدیر مسئول اش به دادگاه احضار شد. 

در ادامه روزنامه «وطن امروز» با شکایت دولت روبرو شد. این روزنامه با انتشار خبر شکایت دولت نوشت: در پی شکایت یک نهاد دولتی از 10 گزارش، یادداشت و تیتر «وطن‌امروز» مدیرمسؤول روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

در میان 10 موردی که باعث شکایت دولت از روزنامه وطن امروز شده بود، گزارش «سقوط آزاد بورس» و تیتر « هولوکاست هسته ای» به چشم می خورد. یادداشت های حسین قدیانی نیز از جمله مواردی بود که در شکایتنامه دولت گنجانده شده بودند. این شکایت در حالی مطرح شد که مدیر مسئول این روزنامه یکی از شناخته شده ترین نمایندگان منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی است.

البته سابقه شکایت دولتی از روزنامه وطن امروز سابقه طولانی تری دارد و یک بار نیز وزارت ارشاد به طور مستقیم از این روزنامه شکایت کرده بود. سایت های خبری پیرامون الین شکایت نوشتند: این شکایت روز 12 مرداد ماه جاری در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ثبت شده و علت آن انتشار و افشای نامه محرمانه وزارت ارشاد به مدیران رسانه‌ها در خصوص نحوه انعکاس اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای و برجام عنوان شده است. 

این فضای عدم تحمل نقد از سوی دولت کار را برای رسانه ها به آنجا رساند که نمایشگاه مطبوعات سال 94، با تحریم از سوی رسانه های منتقد دولت مواجه شد. رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن امروز بعد اعلام تحریم نمایشگاه در اینستاگرامش نوشت: طنز روزگار؛ شعار نمایشگاه امسال «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» است. دولتی که نقد را نمی‌پذیرد و با دادگاه و فشار امنیتی انتظامی اقتصادی پاسخ رسانه‌های منتقد را می‌دهد و حتی برای تیتری درباره پادشاه خبیث سعودی، رسانه را روانه دادگاه می‌کند.

هر چند این تحریم با استقبال رسانه نزدیک به معاون مطبوعاتی دولت یازدهم مواجه شد و این رسانه آرزو کرد منتقدان برای همیشه، نمایشگاه مطبوعات را تحریم کنند.  این رسانه در طرحی نیز صراحتا رسانه های منتقد دولت را به "سگ های پاچه گیر" تشبیه کرد!

این شکایت ها تنها بخشی از پرونده هایی است که دولت بر علیه رسانه ها تشکیل داده اما علی جنتی با نادیده گرفتن همه آنها مدعی آزادی منتقدین در دولت یازدهم شده است در حالی که شکایت تنها ابزار اعمال فشار دولت یازدهم نبوده و حتی صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی به دلیل نقدهایی که در برخی برنامه ها متوجه دولت کرده است با ابزار کاهش بودجه تحت فشار قرار گرفته و دولت تدبیر و امید کوشیده است اندک برنامه های منتقد در رسانه ملی را نیز به نوعی ساکت کند!

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار