کد خبر: ۱۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس نسبت به خطر مسمومیت مسافران نوروزی با گاز مونوکسید کربن هشدار داد و بیان داشت : می توان با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در سفر های نوروزی، از خطر مسمومیت گاز مونوکسید کربن، در امان بود.
به گزارش آرانیوز، دکتر محمدرضا عالی منش افزود: در سال گذشته بیشترین امدادخواهی مسافران نوروزی در زمینه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و مسمومیت های غذایی بوده است.
وی اضافه کرد: رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در سفرهای نوروزی باعث سفری امن همراه با خاطره های خوش در استان فارس خواهد بود.
این مقام مسوول استفاده نکردن غذای رستوران های بین راهی، خودداری از پختن غذاهای فاسد شدنی و انتخاب غذای ساده و سرد را به مسافران نوروزی توصیه کرد .
عالی منش ادامه داد: غذاهای خام و پخته را بدون پوشش در کنار هم قرار ندهید و گوشت، مرغ و ماهی را از جاهای معتبر تهیه و از خرید ماست، دوغ و شیر محلی از مکان های غیرمجاز خودداری کنید.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس اضافه کرد: مواد غذایی دارای مجوز ساخت، پروانه بهره برداری و نشانه استاندارد خریداری شود و در صورت استفاده از مواد غذایی کنسروی به تاریخ مصرف آن توجه شود و ٢٠ دقیقه در آب بجوشانید.
وی همچنین نسبت به روشن نگه داشتن اجاق گاز های سیار موسوم به اجاق پیک نیک در چادرهای مسافرتی هشدار داد و نشانه های مونوکسید کربن در غلظت پایین را خواب آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ عنوان کرد.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: مونوکسید کربن در غلظت های بالاتر، باعث خفگی و در نهایت مرگ می شود.
عالی منش افزود: استنشاق مونوکسید کربن، باعث کوری، اختلال عصبی، صدمه های مغزی، از کار افتادن و فلج شدن یکی از اندام ها و در نهایت مرگ می شود.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس بیان کرد: از روشن کردن پیک نیک و آتش در چادر و مکان های بسته خودداری شود.
عالی منش ادامه داد: مسافران در صورت بروز حادثه با تلفن 115 تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش های کارشناسان مرکز پیام اورژانس 115پاسخ بدهند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار