کد خبر: ۱۱۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۴۲۵ دانش‌آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و به ۶ دانش‌آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.
تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اتیسم در خراسان رضوی-

جواد روحانی در گفت‌وگو با آرانیوز  از مشهد، همزمان با چهاردهم فروردین ماه مصادف با دوم آوریل 2024 روز جهانی آگاه‌سازی اتیسم با بیان اینکه اتیسم اختلال پیچیده و چندوجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است،اظهارداشت: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

وی گفت: علایم اتیسم تا پیش از سه‌ سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه تعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌‌گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

روحانی افزود: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اتیسم هستند و اتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد، اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اتیستیک باشد،گفت: آموزش و پرورش استثنایی با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جای‌دهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به 425 دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و به 6 دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی های متفاوت در غالب حرفه آموزی و ایجاد رشته های مهارتی خاص این گروه ، تاسیس و مناسب سازی فضای مدارس با شرایط خاص نوآموزان و دانش آموزان طیف اتیسم، آموزش معلمان با مهارتهای چندگانه با توجه به شرایط خاص افراد با اختلال طیف اتیسم، تولید محتوای خاص و تسهیل شرایط حضور دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم با هوش عادی در مدارس عادی در کنار سایر دانش‌آموزان، اختصاص پیش دبستانی و دبستان ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در ناحیه پنچ، افتتاح پیش دبستانی و دبستان موحدیان در ناحیه دو، ایجاد اتاق های چندحسی در دو مرکز و مناسب سازی محتوای آموزشی بخشی از اقداماتی است که آموزش وپرورش استثنایی برای این گروه از دانش آموزان انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: یک مرکز مستقل دیگر ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در شهرستان نیشابور تا پایان سال جاری نیز افتتاح خواهد شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار