کد خبر: ۱۱۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
آرانیوز؛ قطع درختان پادگان ۰۶ و برج سازی ارتش را بررسی کرد
پر بیراه نیست اگر بگوییم که دوره ششم مدیریت شهری دوره بی‌اعتنایی واضح و بی‌پروا به باغات و درختان تهران است. برخی از کارشناسان حوزه شهری قطع درختان در دو سال اخیر را به درآمد شهرداری از جریمه قطع درختان گره می‌زنند. از سوی دیگر نیود نظارت شورای شهر تهران و نهادهای نظارتی بر عملکرد شهرداری (آنهم به دلیل متعلقات سیاسی) را در این بی‌اعتنایی به مسایل محیط‌زیستی شهر تهران دخیل می‌دانند قطع گسترده درختان پادگان 06 در اواخر دی سال ۱۴۰۲ آغاز و هنوز ادامه دارد
ساخت و ساز در پادگان ۰۶ همراه با قطع درختان/ قلع و قمع درختان و عملیات ساختمانی غیرقانونی از ابتدای سال۱۴۰۳ در شمال تهران/ افزایش سهم ارتش در ساخت و سازها  

به گزارش آرانیوز پر بیراه نیست اگر بگوییم که دوره ششم مدیریت شهری دوره بی‌اعتنایی واضح و بی‌پروا به باغات و درختان تهران است. برخی از کارشناسان حوزه شهری قطع درختان در دو سال اخیر را به درآمد شهرداری از جریمه قطع درختان گره می‌زنند. از سوی دیگر نیود نظارت شورای شهر تهران و نهادهای نظارتی بر عملکرد شهرداری (آنهم به دلیل متعلقات سیاسی) را در این بی‌اعتنایی به مسایل محیط‌زیستی شهر تهران دخیل می‌دانند.

بعد از قطع درختان به صورت پراکنده آنهم برای نمایش بیشتر نمای ساختمان‌ها، ناصر امانی از قطع 60 اصله درخت در پارک اقاقیا توسط نهاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در منطقه سه خبر داده و به شهردار تهران در این مورد تذکر داد که طبق معمول شهرداری به آن اهمیتی نداد. هنوز جوهر قلم تذکر امانی خشک نشده بود که خبر از قطع گسترده درختان در پادگاه 06 و پس از آن در پارک قیطریه برای ساخت مسجد یکی بعد از دیگری منتشر شد تا سندی باشد برای اثبات این‌که مدیریت کنونی در شهرداری ارزشی برای درختان تهران قائل نیست. تهرانی که باغ‌هایش را برای کسب درآمد شهرداری از دست داد و تشنه کاشت درخت است برای نفس کشیدن حالا با قلع و قمع گسترده و مستمر روبروست.

شروع ساخت و سازهای پادگان ۰۶ 

قطع گسترده درختان پادگان 06 در اواخر دی سال ۱۴۰۲، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت و بسیاری این اقدام را شروع ساخت و سازها در این پادگان ارزیابی کردند.

ساخت و سازهایی که قصه‌ای طولانی دارد و به ده سال پیش و مدیریت چهارم مدیریت شهری برمی‌گردد. در زمان شهرداری قالیباف مذاکراتی جهت خروج ارتش از این پادگان و انتقال آن به خارج شهر شروع شد. قیمت پادگان 06 در توافق دوره قالیباف 3هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و بالاخره شهرداری با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع موافقت کرد و دست ارتش را فشرد.‌ در سال 98 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از موافقت فرماندهی معظم کل قوا با انتقال پادگان 06 از تهران خبر داد و اعلام کرد: «تبدیل 35 هکتار از 50 هکتار اراضی پادگان 06 تهران به پارک برای منفعت عمومی نوید خوشی برای شهروندان این منطقه از کلان‌شهر تهران است.»

اما این نوید خوبی برای مردم شهر تهران نبود بلکه مژده پرسودی بود برای ارتش. چرا که این پادگان در منطقه جغرافیای خاصی قرار دارد و دسترسی به آن سهل و آسان است. ضمن آنکه قیمت سرسام‌آور منطقه سود خوبی را برای سازندگان برج‌هایی خواهد داشت که حیاط‌شان فضای سبز بکر پادگان 06 است. در دوره گذشته شهری با وجود آن که پیروز حناچی، شهردار وقت و منتخب اصلاح‌طلبان جتهران و محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران کلنگ این پروژه را به زمین کوبیدند اما کنشگری اجتماعی تراکم ساخت را در پادگان 06 کاهش داد و تراکم بیش از یک میلیون مترمربع به 640 متر مربع رسید. اما ارتش به آن رضایت نداد و ساخت و سازهای این پادگان مسکوت ماند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.

1603759_734

یک درخت هم در تهران قطع نخواهد شد

حالا که نزدیک به 3 سال از مدیریت جدید شهری می‌گذرد درختان بخش زیادی از این پادگان یک شبه ناپدید شد تا گمانه‌زنی‌ شروع ساخت و سازهای در این پادگان دوباره قوت بگیرد. حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران از شروع ساخت و سازها در سال جدید (1403) در پادگان 06 خبر داده و تاکید می‌کند که  تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌های پادگان 06 از سال 92 شروع شده است: «چندین بار این توافقات تغییر کرده و در نهایت به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است.»

او می‌افزاید که شهرداری تهران صرفا براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و قانون نقل و انتقال پادگان‌ها عمل خواهد کرد: «65 درصد پارک در اختیار مردم تهران قرار خواهد گرفت تا مردم تهران بتوانند از فضای جنگلی پادگان 06 استفاده کنند. البته بهره‌برداری بسیاری از فضاهایی که از قبل ساخته شده و کارکرد رستورانی دارد در اختیار ارتش است.»

به گزارش آرانیوز صارمی با اشاره به تراکم ساخت و ساز در این پادگان، می‌گوید که در ابتدا تراکم بیش از یک میلیون متر مربع بود که به 640 هزار متر مربع رسید: «اما آخرین توافق روی بیش از ۵۰۰ متر مربع انجام شده است. فضایی که در پادگان 06 توده گذاری شده درخت ندارد و نیاز به قطع درخت ندارد. البته امکان جا به جایی درختان در فصل مناسب وجود دارد.»

او در واکنش به قطع درختان می‌افزاید که باید توجه داشته باشیم که ارتش سال‌های آنجا را با هزینه خود به بهترین نحو ممکن نگهداری کرده است: «اگر قرار بود ارتش به این محیط صدمه بزند این هزینه را نمی‌کرد.»

با وجود آنکه در دوره مدیریت زاکانی بارها خبر قطع گسترده درختان منتشر شده است، صارمی معاون او تاکید می‌کند که به مردم تهران این نوید را می‌دهیم  یک درخت هم در تهران قطع نخواهد شد و درباره پادگان ۰۶ تاکید می‌کند: «هدف این است که ۶۵ درصد این پادگان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به ساخت و سازهای گسترده غیرمجاز در محوطه نظامی، درمانی و دولتی واکنش نشان داده و می‌گوید که در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز مصوبه‌ای در دولت وجود دارد: «طبق این مصوبه اگر مدیران ادارات ساخت و ساز غیرمجازی انجام دهند و ضرری متوجه دولت شود باید تمام آن زیان را پرداخت کند. پرونده‌ها ساخت و سازهای غیرمجاز کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود تا تخریب با تبدیل به جریمه شده و دولت متحمل زیان می‌شود. متاسفانه این قانون در سال‌های گذشته اجرا نشده است. اما از این به بعد اگر فردی خلاف ضوابط یا بدون پروانه اقدام به ساخت و ساز کند پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌کنیم و مدیر مربوطه را به مراجع قانونی معرفی می‌کنیم.»

افزایش سهم ارتش در ساخت و سازها 

اختصاص ۳۵ درصد پادگان ۰۶ یعنی همان توافق اولیه با تراکم بیش از یک میلیون مترمربع ساخت و ساز. که با ۵۰۰ متر مکعبی که صارمی به تن اشاره می‌کند کاملا مغایر است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم از افزایش تراکم در توافقات اخیر خبر داده و به دیده‌بان ایران می‌گوید: «اطلاعات قطع درختان در اختیار ما نیست به همین دلیل به شهرداری تذکر دادم اما هنوز پاسخ ندادند که درختان در این پادگان جمع یا قطع شده‌اند. آنطور که شهردار منطقه به من اعلام کرد برای این اقدام در پادگان ۰۶ مجوز نداشتند.»

او می‌افزاید که ما هم نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی در آنجا ببفتد: «حتما قصد ساخت و ساز دارند. ضمن آنکه به نظر می‌رسد در این دوره سهم ارتش بیشتر هم شده است وگرنه توافق انجام نمی‌شد. علت عدم توافق در دوره قبل اعتراض آنها به کاهش سهم ساخت و ساز بود. ما قرارداد را ندیدیم و انشالله که درخت‌ها را جا به جا کردند. اما شرایط نشان می‌دهد که به سهم‌شان راضی شدند.»

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که این همه درخت کجا منتقل شده است؟ تاکید می‌کند: «معلوم نیست.»

به نظر گفته‌های ناصر امانی به واقعیت نزدیک‌تر است. اما نکته مهم این که ارتش هم به بنگاه‌داری روی آورده تا در مسائل اقتصادی از سایر نهادهای خاص، دولتی، نیمه دولتی و خصولتی جا نماند و این پایتخت ایران و پایتخت‌نشینانند که یابد هزینه این بنگاه‌داری را بپردازند.

نظرشما
پربازدیدها