کد خبر: ۱۱۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
تعداد زیادی از دانش آموزان عشایری شهرستان ریگان در اوج محرومیت تحصیل خود را دنبال می‌کنند و قریب ۳۰ دانش آموز با وانت از ارتفاعات به شهر منتقل می‌شوند.
مصائب تحصیل دانش‌آموزان عشایری ریگان؛ حمل‌ونقل با وانت در ارتفاعات

به گزارش آرانیوز از کرمان، شهرستان ریگان شرقی‌ترین شهرستان استان کرمان و هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان است و به گفته مسئولان تعداد زیادی از دانش آموزان عشایری این شهرستان در اوج محرومیت تحصیل خود را دنبال می‌کنند.

به گفته سلطان‌آبادی مسئول‌ نمایندگی‌ آموزش‌ و پرورش عشایری‌ شهرستان‌ ریگان 52 مدرسه عشایری در مقطع ابتدایی و سه مدرسه عشایری در مقطع متوسطه در این شهرستان وجود دارد که تعدادی از این دانش آموزان در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور ساکن هستند.

به گفته وی قریب 30 مدرسه عشایری این شهرستان در ارتفاعات است که دانش آموزان این مناطق در فضاهای چادری، کانکس و کپر مشغول به تحصیل هستند و مهمترین مشکل دانش آموزان و معلمان این مناطق در حوزه ایاب و ذهاب است به طوری که آموزش و پرورش عشایری وسیله نقلیه مناسب و مستقل، مختص ایاب و ذهاب معلمان این مناطق ندارد.

البته مشکل ایاب و ذهاب تنها مختص معلمان عشایری ریگان نیست و به گفته سلطان‌آبادی دانش آموزان مناطق عشایری مقطع متوسطه اول و دوم که در مدارس شبانه‌روزی در سطح شهر مشغول به تحصیل هستند نیز مشکل ایاب و ذهاب دارند و تعداد 20 تا 30 نفر دانش آموز را با وانت از ارتفاعات به مرکز شهر می‌آورند که خطرناک است.

چرا بیش از 50 دانش‌آموز ریگانی هنوز معلم ندارند
محمد سلطان‌آبادی مسئول‌ نمایندگی‌ آموزش‌ و پرورش عشایری‌ شهرستان‌ ریگان، اظهار داشت: آموزش و پرورش عشایری شهرستان ریگان در قالب نمایندگی با 52 مدرسه در مقطع ابتدایی و سه مدرسه در مقطع متوسطه فعایت‌های آموزشی دانش آموزان عشایر محروم این شهرستان را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در مقطع ابتدایی قریب به 2 هزار و 800 تا 3 هزار دانش آموز عشایری در این شهرستان داریم که بخشی از این دانش‌آموزان در ارتفاعات ساکن هستند، افزود: تعدادی از دانش آموزان در این مقطع به صورت چند پایه توسط همکاران ما آموزش داده می‌شوند. با توجه به شرایطی که در ارتفاعات این شهرستان وجود دارد، وسعت شهرستان، کوهستانی بودن منطقه و مسیرهای صعب‌العبور یکسری مشکلاتی برای ایاب و ذهاب همکاران و ساکنان این مناطق وجود دارد. 

مسئول‌ نمایندگی‌ آموزش‌ و پرورش عشایری‌ شهرستان‌ ریگان با بیان اینکه شرایط جوی چند روز گذشته در استان مشکلاتی را در بحث ایاب و ذهاب همکاران ما ایجاد کرد، افزود: شهرستان ریگان هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان است و اغلب همکارانی که در این مناطق مشغول به‌خدمت هستند از سایر شهرستان‌ها به ریگان می‌آیند. تعداد 14 نفر از همکاران خانم ما در این شهرستان در مدارس عشایری که در ارتفاعات است، مشغول به‌کار هستند.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما در آموزش و پرورش عشایری در حوزه ایاب و ذهاب این معلمان است که ما را شرمنده این همکاران کرده است، گفت: برای اعزام این همکاران به ارتفاعات دچار مشکل هستیم. تاکنون دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری ریگان تعامل خوبی با ما داشته‌اند، اما واقعیت این است که آموزش و پرورش عشایری وسیله نقلیه مناسب و به صورت مستقل، مختص ایاب و ذهاب این همکاران ندارد.

سلطان‌آبادی بیان کرد: واقعیت این است که ما نسبت به ایاب و ذهاب این دانش آموزان، تحصیل و آسایش و رفاه آنها متعهد هستیم و با محدودیت‌هایی که داریم شرمنده این خانواده  و دانش اموزان شده ایم .

 
برچسب ها: استان کرمان
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار