کد خبر: ۱۱۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه سال گذشته از نیروگاه شازند شکایت کردیم،گفت: شناسایی صنایع آلاینده استان مرکزی رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشته است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست مرکزی: سال گذشته از نیروگاه شازند شکایت کردیم

به‌گزارش آرانیوز از اراک، یوسف یوسفی پیش از ظهر امروز در  نشست هفتمین کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی(اجرای قانون هوای پاک) اظهار داشت: 126 وظیفه برای 20 دستگاه‌ اجرایی در راستای اجرای قانون هوای پاک تعریف شده که 30 درصد این قانون در استان اجرایی شد که از میانگین کشوری فراتر است و امسال بعد از شش سال سازمان بازرسی برای اجرای قانون ورود پیدا کرد و 16 پیشنهاد برای اجرای قانون هوای پاک در سال آینده ارائه شده است. 

وی افزود: لیست سیاهه انتشار از سال 96 تهیه شده و در زمان مازوت سوزی بوده، در حالی‌که نیاز داشت به روز شود که برای این موضوع یک میلیارد تومان اعتبار از محل مازاد درآمد اختصاص پیدا کرده تا لیست به صورت استانی و به روز تهیه شود. 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: بعد از پیگیری‌های زیاد امسال نیروگاه قرارداد پایش آنلاین را منعقد کرده است و به دنبال مشعل‌های رونانس هستند، امسال نیروگاه اورهال را در فصل آلودگی هوا انجام دادند و قول داده شده که یک واحد نیز در بهمن ماه در شرایط اورهال قرار گیرد. 

یوسفی با اشاره به اقدامات مؤثر در جهت بهبود کیفیت هوای استان تصریح کرد: امسال برای 617 واحد آلاینده اخطار صادر شده و 37 واحد غیر مجاز آلاینده هوا شهر اراک پلمپ شده است، 468 مورد صنایع آلاینده در استان شناسایی شده است که در این زمینه رشد بیش از 100 درصدی وجود داشته است و قرارگیری صنایع بزرگ استانی مانند پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، آلومینیوم سازی و غیره که بیش از 50 درصد موارد مرتبط به صنایع آلاینده هوا است. 

یوسفی عنوان کرد: مشکل اصلی و اساسی استان، بحث آلایندگی لحاظ شده که می‌توان از محل عوارض یا مالیات‌ها اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوای استان انجام شود که براساس آخرین آمار یک هزار میلیارد تومان از طریق پالایشگاه در سامانه اعتبار 14 ثبت پروژه شده است. 

وی تصریح کرد: سال گذشته از نیروگاه شازند شکایت داشتیم و امسال طبق وظیفه دنبال  شد و نتیجه این اقدامات این بوده که تعداد روزهای ناسالم استان در نیمه دوم سال کاهش پیدا کرده و تنها یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود داشته و در نیمه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 70 درصدی داشته است. 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال تا تاریخ 9 بهمن ماه 3 روز هوای پاک، 188 روز سالم، 106 روز ناسالم برای گرو های حساس، 14 روز ناسالم برای تمام گروه ها،2 روز بسیار ناسالم، و یک روز خطرناک وجود داشته است که در مجموع عامل آلایندگی 19 روز دراستان so2 بوده است، بیشترین روزهای ناسالم در تیر، مرداد و شهریور بوده که تحت تاثیر ریزگردها بوده است. 

یوسفی بیان کرد: اوج روزهای ناسالم بیشتر در سال 1400 بوده است و نسبت به سال گذشته 6 روز افزایش روزهای آلوده وجود داشته که این آلودگی در نیمه نخست سال بوده است، علت عمده آلودگی هوا خشکالی وسیع و ذرات معلق گرد و غبار بوده است، در کل کشور، اراک تنها شهری که آلاینده مسئول so2 است و علت اصلی این مهم مازوت است و می‌تواند این آلودگی را تشدید کند.

وی با بیان اینکه اراک تنها کلانشهری است که آلاینده مسئول دی اکسید گوگرد است، خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین ماه تا 19 آذرماه امسال غلظت مازوت 16 بوده است که از 20 آذرماه تا یک بهمن ماه این غلظت به شدت افزایش پیدا کرده است،  دو ایستگاه حافظیه و شریعتی آلاینده so2 را به صورت روزانه مورد سنجش قرار می‌دهد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها