کد خبر: ۱۱۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
رئیس گروه محیط زیست دانشگاه اراک گفت: با راه‌اندازی یک شرکت کنترل کیفیت هوا می‌توان امکان پایش همه آلاینده‌های هوا را محیا کرد که لازم است در این زمینه تصمیماتی أخذ شود.
تأسیس شرکت کنترل کیفیت هوا برای اراک ضروری است

به‌گزارش آرانیوز اراک، علی‌اکبر اسدی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی اظهار داشت: براساس تصمیم هیئت دولت باید استفاده از مازوت کم سولفور و رسیدن آن به کمتر از 0.8 درصد تا 3 سال آینده دنبال شود و سالانه 10 درصد کاهش مصرف مازوت وجود داشته باشد و این مهم باید از هیئت دولت مطالبه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: انتظار است در دوران ناترازی و شرایط ویژه آلودگی هوای اراک، مازوتی که پالایشگاه شازند به کشتی‌رانی می‌دهد در اختیار نیروگاه شازند قرار گیرد.

خرید 30 دستگاه اتوبوس برقی در دستور کار قرار دارد

علیرضا محمودی در این نشست اظهار داشت: نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام است، تاکنون 70 دستگاه ون تاکسی خریداری و 65 دستگاه تحویل شده است که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و در مرحله پلاک‌گذاری قرار دارد و دستوالعمل واگذاری در حال انجام است.

وی افزود: خرید 30 دستگاه اتوبوس برقی در دستور کار قرار دارد که قیمت آن دو برابر اتوبوس‌های دیزلی است اما به هر حال آلایندگی کمتری به همراه خواهد داشت این در حالی است که خرید آن‌را از خودروسازهای داخلی دنبال می‌کنیم.

شهردار اراک تصریح کرد: خرید 5 ایستگاه سنجش آلودگی برعهده شهرداری گذاشته شده است که بودجه 4 دستگاه در بودجه 1402 دیده شده اما دو مرتبه مناقصه برگزار شده که نتیجه‌ای نداشته است. همچنین شش مرتبه پارکینگ مجتمع گلستان به مزایده گذاشته شد که به لحاظ برخی از مباحث نظارتی کسی توان شرکت در این مزایده را ندارد و عملاً این پارکینگ فعلاً بلااستفاده باقی مانده است.

ضرورت راه اندازی یک شرکت کنترل کیفیت هوا

انصاری در این نشست اظهار داشت: در دهه 80 اقدامات تحقیقی برای اراک انجام گرفت که سبب شد اراک متفاوت دیده شود و حتی برای شهر اراک طرح جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که متاسفانه این نتایج در سال‌های اخیر کمرنگ شده و باید به شکلی پیش برویم که مسئولان کشوری به دنبال مسائل اراک باشند.

رئیس گروه محیط زیست دانشگاه اراک با بیان اینکه عصاره هر اقدامی کار تحقیقاتی است، افزود: با راه‌اندازی یک شرکت کنترل کیفیت هوا می‌توان امکان پایش همه آلاینده‌های هوا را محیا کرد که لازم است در این زمینه تصمیماتی أخذ شود.

مصرف مازوت امسال تا پایان دی ماه به 157 هزار و 426 مترمکعب رسید

عبدالرضا تقوی در این نشست اظهار داشت: سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه حرارتی شازند تا پایان دی ماه سال گذشته بالغ بر 381 هزار و 490 مترمکعب بوده است که این رقم در مدت مشابه امسال به 157 هزار و 426 مترمکعب رسیده است و عملاً امسال 59 درصد کاهش مصرف مازوت وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با اشاره به میزان مصرف گاز در نیروگاه شازند افزود: میزان مصرف گاز در نیروگاه طی سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 547 هزار و 204 هزار مترمکعب بوده که این رقم در امسال به یک میلیون و 638 هزار و 593 هزار مترمکعب رسیده است، از 20 بهمن ماه قول تأمین گاز را داده شده که اگر این اتفاق بیفتد حتماً استقبال می‌شود.

تقوی با اشاره به آلایندگی نیروگاه شازند، خاطرنشان کرد: نیروگاه آلاینده است و باید قدر و سهم آن در آلودگی مشخص شود و قطعاً منکر این موضوع نیستیم، هرچند به طور حتم عامل آلودگی استان و شهر اراک تنها نیروگاه نیست.

 

 
نظرشما
پربازدیدها