کد خبر: ۱۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه کار اصلی جهاد کشاورزی، ترویج و آموزش است و امروز بنا به مشکلاتی از این وظیفه دور مانده‌ایم، گفت: با توجه به وضعیت کشاورزی اکنون نیاز به ترویج و آموزش بیشتری است.
نیاز به ترویج و آموزش بیشتر به کشاورزان وجود دارد

به‌گزارش آرانیوز از اراک، کیوان کشاورز صبح امروز در شورای هماهنگی ترویج کشاورزی استان مرکزی با اشاره به کاستی‌هایی که در مراکز جهاد کشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: با استفاده از بسترهایی که در سطح کشور وجود داشته 95 درصد از مشکلات احصاء شده است و اقداماتی در رفع کاستی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: ستاد ساماندهی و پشتیبانی جدید نیست و از زمان تشکیل نظام نوین ترویج وجود داشته اما دچار فراز و نشیب شده و بازتشکیل ستاد ساماندهی نقطه قوتی است. امیدواریم اقداماتی که در راستای ساماندهی در حال انجام است بتواند برخی از مشکلات را رفع کند، دو کمیته تخصصی در ستاد ساماندهی و پشتیبانی تحت عنوان کمیته زیرساخت، نیروی انسانی و مدیریت بر عملکرد مراکز در راستای رفع مشکلات شکل گرفته است.

مدیرکل پشتیبانی و ساماندهی مراکز وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: 138 عنوان فعالیت در مراکز جهاد کشاورزی احصاء شده است و بیشترین حجم کاری مربوط به صدور حواله سوخت و کود بوده است و به این نتیجه رسیدیم که اگر دو عنوان فعالیت سوخت و کود از مراکز حذف شود بخشی از کار برای همکاران تسهیل می‌شود.

کشاورز عنوان کرد: یکپارچی سامانه‌ها در دستور کار قرار دارد، همچنین ما به اعتبارات ملی بسنده نکردیم و طرح مولدسازی تحت عنوان کمیته اعتبار تقویت زیرساخت و بهینه‌سازی محل استفاده مراکز دنبال می‌شود استفاده از اعتبارات سرمایه اجتماعی شرکت نفت در دستور کار است.

وی در ارتباط با بحث برون‌سپاری و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌ها تحت اختیار مراکز کشاورزی به بخش خصوصی گفت: امکانات و زیرساخت‌های بسیاری در جهاد کشاورزی وجود دارد که می‌تواند با رعایت چهارچوب قانونی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

مدیرکل پشتیبانی و ساماندهی مراکز وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: تاکنون از محل اعتبارات جهاد کشاورزی 12 خودرو به استان اختصاص پیدا کرده است، با وجود همه محدودیت‌ها نیز توزیع به صورت یکسان و مساوی نیست و با توجه به نیاز و عملکرد استان‌ها توزیع عادلانه‌تر انجام می‌شود.

استان مرکزی از نظر سطح زیرکشت و زیرساخت‌های کشاورزی در رتبه هفدهم قرار دارد

علی صفری در این نشست اظهار داشت: کار اصلی جهاد کشاورزی، ترویج و آموزش است و امروز بنا به مشکلاتی از این وظیفه دور مانده‌ایم و در ریل ترویج حرکت نمی‌کنیم، در حالی‌که با توجه به وضعیت کشاورزی اکنون نیاز به ترویج و آموزش بیشتری است.

وی افزود: متأسفانه در خواست روستایان کود بیشتر، تراکتور، کمباین، لوله‌گذاری و ... است، اما این توقع وجود دارد که کشاورزان از جهاد کشاورزی مطالبه آموزش داشته باشند، این در حالی است که فرهنگ آموزش‌پذیری بین کشاورزان کمتر است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: جایی که سنگ بزرگ بر سر راه ترویج گذاشته شود ترویج پیشرفت نخواهد کرد، نیروهای ترویج با طرح‌های کشت‌های قراردادی گرفته می‌شود و موفقیت و بازدهی مناسب هم حاصل نمی‌شود، اگر تصمیماتی خوبی در واحدهای فنی أخذ نشود انرژی نیروها گرفته می‌شود و هر چه تلاش کنند به نتیجه نمی‌رسند.

صفری بیان کرد: علی‌رغم همه محدودیت‌ها و در خطر بودن معیشت همکاران، اقدامات خوبی در راستای ترویج و سایر بخش‌ها انجام گرفته است. استان مرکزی از نظر سطح زیرکشت و زیرساخت‌های کشاورزی در رتبه هفدهم قرار دارد، جهاد کشاورزی استان براساس ارزیابی امسال رتبه نخست را در بین دستگاه‌های تولیدی داشته است، سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در بین 32 سازمان جهاد کشاورزی کشور در ارزیابی عملکرد سال گذشته رتبه پنجم را کسب کرد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها