کد خبر: ۱۰۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی گفت: در ۱۷ منطقه در شهر اراک با کمبود مساجد مواجه بودیم که معاونت عمرانی استانداری جانمایی مساجد را بررسی کرده است و ۸ منطقه اولویت‌دار و پر جمعیت شهر اراک برای ساخت مسجد شناسایی شده است.
۱۷ منطقه شهر اراک با کمبود مساجد مواجه است/۸ منطقه اولویت‌دار شناسایی شده است

به‌گزارش آرانیوز از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در نشست ستاد اقامه نماز استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی به ویژه شهرهای بزرگ استان به لحاظ مساجد با کمبود و ناترازی مواجه است که مربوط به سال‌های اخیر نیست و ریشه طولانی دارد، 40 درصد جمعیت استان در بخش مرکزی متمرکز شده و 20 درصد جمعیت در شهر ساوه ساکن هستند که در دهه‌های انقلاب، توسعه شهرسازی اصولی و مبتنی بر قواعد شهرسازی نبوده است. 

وی با اشاره به سه بافت شهرسازی در شهر اراک افزود: نخست بافت تاریخی اراک است که شهر اراک در آن ساخته شده و جزو شهرهایی بوده که از ابتدا به صورت شهر ساخته شده و یک موقعیت حکومتی خاصی داشته است و در بافت تاریخی مشکل مسجد وجود ندارد، حتی تراکم مسجد در این بافت وجود دارد چراکه به جهت موقعیت میراثی مرکز شهر نیز بافت جمعیتی گسترده در این مناطق شکل نمی‌گیرد و نیاز به مسجد وجود ندارد. 

استاندار مرکزی تصریح کرد: بافت دوم شهر اراک بافت ارگانیک است که در کوچه باغ‌های اطراف شهر اراک شکل گرفته و محصول شهرسازی غیراصولی است و بافت جمعیتی متراکمی دارد که در برخی از مناطق مساجد ساخته شده اما در این مناطق مساجد از آمایش مناسبی برخوردار نیست، بافت شهرسازی شده و نوین شهر اراک بافت سوم شهر اراک است که سرانه‌های لازم در این بافت دیده شده و مساجد ساخته شده و زمین برای ساخت مسجد وجود دارد. بخش دیگر بخش حاشیه‌نشین و سکونت‌های غیررسمی در شهر اراک است که با ناموزونی خاصی مواجه است که با مشکل مدارس، پارک، مساجد و غیره مواجه هستیم، که برای هر بافت یک بسته متناظر و خاص تعریف شود. 

مخلص‌الائمه بیان کرد: در بافت تاریخی از اقدام خاص منصرف هستیم چراکه تعدادی از مساجد در این بافت در حال تخریب هستند از جمله مسجد هزاوه‌ای‌ها که در بافت برخوردار واقع شده اما در حال تخریب است و باید نسبت به بازسازی این مسجد اقدام شود، در مناطق جدید و  شهرهای در  حال احداث باید ساخت مسجد جدی گرفته شود، در نهضت ملی مسکن و مسکن مهر حدود 1400 واحد ساخته شده  و هم اکنون 10 هزار واحد در حال ساخت در اراک است و این نشان می‌دهد ساخت و ساز در مناطق جدید سرعت گرفته است که در شهرک‌های جدید و بافتهای جدید شهر اراک سرانه ساخت مسجد دیده شده است، همچنین از اداره اوقاف قول ساخت یک مسجد و مدرسه در طرح نهضت ملی جدید أخذ شده است. بنابراین باید بهره‌برداری مناسبی از شهرهای جدید وجود داشته باشد تا از بروز آسیب‌های اجتماعی در این شهرها پیشگیری شود. 

وی ادامه داد: طرح آمایش مساجد در کشور آغاز شده است، برای 34 شهر استان نیز با محوریت دستگاه‌های ذی‌ربط نیز آمایش دقیقی از وضعیت مساجد استان انجام شود، اداره کل راه و شهرسازی مکلف است از سرانه عمومی برای ساخت مسجد در شهرک‌های جدید استفاده کند و طوری نباشد که زمین خالی باقی بماند ولی مسجد در آن منطقه وجود نداشته باشد. باید در نگهداری مساجد دقت شود و طرح آمایش انجام و اولویت قرار گیرد.

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری اجلاسیه هفتم نماز در استان مرکزی خطرنشان کرد: سطح رویدادهای فرهنگی در استان ارتقاء پیدا کرده است و رویدادهای مهم در سطح ملی در استان برگزار می‌شود و لازم است اجلاسیه نماز با اجلاسه‌های دیگر و مرتبط ادغام شود تا یک کار شایسته و در سطح ملی برگزار شود.

ششمین اجلاسیه نماز به صورت اجلاس بخشی

حجت الاسلام والمسلمین علی رودبارانی در این نشست با اشاره به برنامه‌های اجرایی در سطح استان، اظهار داشت: ششمین اجلاسیه نماز به صورت اجلاس بخشی در 14 الی 15 منطقه برگزار شد که در هر بخش سه اجلاس با الزام اشخاص مرکز تخصصی نماز برگزار شد، تقدیر از فعالان عرصه نماز، برگزاری دوره آموزشی مدیران و ائمه مدارس در شهرستان خمین برگزار شد و حدود یک هزار نفر از مدیران مدارس و 400 نفر از ائمه در این دوره شرکت داشتند. 

وی افزود: برگزاری نشست‌های معارف نماز ویژه مسئولان ورزش و جوانان و ورزشکاران در شهر اراک و ساوه، برگزاری نشست‌های معارف شبهات دانش آموزان در 40 مدرسه در سطح استان، برگزاری نشست‌های معارف شبهات ویژه والدین در 50 مدرسه، برگزاری دوره‌های آوزشی ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی در 4 دستگاه، برگزاری مسابقه بومی استانی با موضوع ایده، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نیروهای موثر، نشست‌های معارف دعوت به نماز ویژه معلمان، طرح صحیح خوانی نماز در 30 مدرسه در سطح استان، مشارکت در برگزاری جشن تکلیف از جمله برنامه‌های اجرایی در سطح استان است. 

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی تصریح کرد: 17 منطقه در شهر اراک با کمبود مساجد مواجه بودیم که معاونت عمرانی استانداری جانمایی مساجد را بررسی کرده است و 8 منطقه اولویت‌دار و پر جمعیت شهر اراک از جمله بهاران، الهیه، فاز سوم شهید بهشتی، خیابان جهاد، شریعتی، شیخ مفید، شهرک اندیشه برای ساخت مسجد شناسایی شده است. همچنین در شهرهای دیگر مانند ساوه، محلات و خمین نیز با کمبود مسجد مواجه‌ هستیم. 

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار