کد خبر: ۱۰۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
استان مرکزی در زمینه جمعیت سالمندان در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۱۹ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی هستند.
استان مرکزی دارای رتبه سوم کشور در بخش جمعیت سالمندان است

به‌گزارش آرانیوز از اراک، محمود حسین‌آبادی پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های سلامت با مسئولان مراکز و بنیادهای تحت حمایت بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در بحث آسیب‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌ها، نیاز به حمایت‌های مراکز تحت نظارت دارد، اظهار داشت: حجم بالا و دشواری کار در بهزیستی می‌طلبد که مراکز و بنیادهای تحت حمایت همسو و مرتبط همگام با همدیگر فعالیت کنند. یکی از اقداماتی که از سوی بهزیستی به طور جد پیگیری می‌شود، انجام خدمات اجتماع محور است که در واقع مشکلات محله با نگرش اجتماع محور که یک کار تخصصی مددکاری اجتماعی است، بررسی و برطرف شود.

وی افزود: مراکز مثبت زندگی یکی از اقدامات خوب بهزیستی است که توانست خدمات خود و میزان دسترسی به خدمات بهزیستی را گسترش دهد. مراکز مثبت زندگی به نحوی خدمات را به محله مراجعان ارائه می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تحول مدیریتی بهزیستی بود. مراکز غیر دولتی بازوان سازمان بهزیستی هستند و در موارد مختلف کمک‌های مومنانه خود را برای جامعه هدف بهزیستی ارسال می‌کنند و هر کدام از این موسسات، مطابق پتانسیل‌های خود در کنار سازمان بهزیستی مشکلات مددجویان را رفع می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: 119 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی هستند که از این تعداد 33 هزار نفر از خدمات مستمر در حوزه‌های توان‌بخشی‌، اجتماعی و پیشگیری استفاده می‌کنند، توجه به سلامت جسم و روان از جمله وظایف عمده بهزیستی است، هرچند بهزیستی موظف است به افراد جامعه که دچار مشکلات جسمی و روحی شده‌اند توجه داشته باشد اما پرداختن به روح و روان مردم اهمیت بیشتری داشته و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

حسین‌آبادی از فعالیت 3 بنیاد فرزانگان در شهرستان اراک و دلیجان خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود 10 درصد جمعیت کشور یعنی حدود 9 میلیون نفر جمعیت کشور را سالمندان تشکیل داده و استان مرکزی در زمینه جمعیت سالمندان در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

بالای 90 درصد برنامه‌ها درحوزه فعالیت مردم نهاد تعریف شده است

غلامرضا فتح‌آبادی در این آیین اظهار داشت: تشکل‌های مردمی سرمایه‌های اجتماعی حوزه سلامت کشور هستند، شکل‌گیری سمن‌ها از حوزه سلامت آغاز شده و توسعه پیدا کرده و طیف وسیعی از تشکل‌های مردم نهاد در این بخش فعالیت دارند و بالای 90 درصد برنامه‌ها درحوزه فعالیت مردم نهاد تعریف شده است.

وی با بیان اینکه 600 سازمان مردم نهاد وجود دارد که 90 درصد درحوزه دوبخشی بهزیستی و سلامت  فعالیت دارند، افزود: با توجه به حضور تشکل‌های مردم نهاد در همه بخش‌های جامعه در کشور ما نیز علی‌رغم حضور گسترده این نهادفاصله زیادی  تا رسیدن به شاخص جهانی داریم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد در مجموعه دانشگاه به عنوان شریک و هم‌پیمان واقعی هستند و بر اساس ظرفیتی که برعهده آنان است فعالیت دارند، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی همواره نقشی بی‌بدیل در ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی نظیر ایجاد روابط پایدار،گسترش انسجام اجتماعی، بسط مشارکت و اعتماد متقابل  در حیات فرهنگی و مدنی و اجتماعی جامعه داشته‌اند و ما به دنبال  بسترسازی جهت توسعه فعالیت آنها هستیم.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار