کد خبر: ۱۰۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی انجام شود، بسیاری از مشکلات ما در حوزه کمبود گاز صنایع حل می‌شود.
کمبود گاز صنایع استان کرمان با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی بخش خانگی حل می‌شود

به گزارش آرانیوز از کرمان، محمدرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات قطعی گاز شرکت‌های فولادی استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه در شب گذشته 42 درصد مصرف گاز استان در حوزه خانگی بوده است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود این عدد به 65 درصد هم برسد.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه گاز استان کرمان در حوزه‌های مختلف خانگی، صنعت و نیروگاهی 25 میلیون متر مکعب است که پیش‌بینی می‌شود به 30 میلیون متر مکعب هم برسد، گفت: اگر حداقل 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی انجام شود، بسیاری از مشکلات ما مرتفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه 800 هزار اشتراک گاز خانگی در سطح استان کرمان داریم که 600 هزار مشترک ما بخاری گازی دارند که مصرف زیادی دارد، افزود: اگر سیستم گرمایشی منازل مدرن شود حتماً صرفه‌جویی خوبی خواهیم داشت که عملیاتی هم خواهد بود.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با بیان اینکه افزایش سهمیه گاز برای شرکت‌های فولادی و سیمانی استان کرمان را پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: تامین گاز صنایع بسیار اهمیت دارد و قطعی گاز در صنایع مشکلات زیادی برای استان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قطعی برق در تابستان در بخش کشاورزی خساراتی داشت در حالیکه کشاورزان حاضر بودند که برق خانگی آنها قطع شود اما موتورپمپ کشاورزی فعال باشد، گفت: باید به سمت راه حل اساسی برای رفع این مشکل برویم و شرکت‌های اقتصادی باید در زمینه تامین انرژی خودکفا شوند.

استاندار کرمان با بیان اینکه در قالب تشکیل یک کنسرسیوم انجام این کار راحت‌تر است، ادامه داد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی همچنین می‌توانند در طرح‌های شرکت گاز سهامدار شوند در هر صورت راه‌های مختلف را باید پیگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه قطعی گاز شرکت‌ها هم تولید را کاهش می‌دهد و هم منجر به بیکاری نیروهای می‌شود، گفت: باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود چرا که حفظ اشتغال بسیار اهمیت دارد.

فداکار با بیان اینکه تعطیلی شرکت‌های صنعتی و تولیدی مصیبت بزرگی برای استان می‌شود و باید از این اتفاق جلوگیری کرد، افزود: راهکارهای مختلفی برای حل این مسئله وجود دارد که باید پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه حتماً در حوزه خانگی هم باید صرفه‌جویی شود و مطمئناً مردم هم آماده همکاری هستند، ادامه داد: اگر خط انتقال گاز به استان کرمان اجرا نشود ظرفیت توسعه استان کرمان قفل می‌شود و وزارت نفت باید این مهم را پیگیری کند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان  راور در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: قطعی گاز شرکت‌های فولادی آسیب‌های زیادی برای استان کرمان به دنبال دارد که مهمترین آن بیکاری بسیاری از نیروهای این کارخانجات است.

وی با بیان اینکه برخی از این شرکت‌ها به روش کوره بلند فعالیت می‌کنند که اگر کوره آنها خاموش شود حتماً مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد، گفت: روش‌های متعددی برای تامین برق و گاز واحد‌های صنعتی وجود دارد که باید بررسی و پیگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی که انجام شده یک ظرفیت در بورس فراهم شده تا برای تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین مالی کرد تا این شرکت‌ها خودشان برق تولید کنند، افزود: در حوزه تامین گاز نیز این ظرفیت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه قطعی برق و گاز برای صنعت بسیار سنگین است، گفت: مردم اگر از آن آگاه باشند خودشان حاضر خواهند بود که در حوزه خانگی قطعی داشته باشند اما برق و گاز حوزه صنعت قطعی نداشته باشد.

 

 
برچسب ها: استان کرمان
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار