کد خبر: ۱۰۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
دبیر مرکز مطالعات راهبردى جمعیت کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های کشور برای پدیده سالمندی فراهم نیست، گفت: آینده اقتصادی جهان در اختیار کشورهایی است که ساختارهای افزایش جمعیت داشته باشند.
آینده اقتصادی جهان در اختیار کشورهایی است که ساختارهای افزایش جمعیت داشته باشند

به گزارش آرانیوز از کرمان، صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردى جمعیت کشور صبح امروز در جلسه ارتقا آگاهى در ارتباط با تله جمعیتى در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 65 درصد کشورهای جهان سیاست‌های حمایت از خانواده و فرزندآوری را اجرا می‌کنند، اظهار داشت: این سیاست فقط مخصوص کشور ما نیست و دنیا به اهمیت آن پی برده است.

وی با بیان اینکه بحران جمعیت امروز یکی از مهمترین بحران‌های کشورهای جهان است، گفت: تمام شاخص‌های جمعیت‌شناسی کشور رکورد ثبت کردند و ما امروز با نرخ رشد جمعیت شش دهمی روبه‌رو هستیم که هیچ وقت در طول تاریخ کشور ایران این آمار را نداشتیم و متاسفانه به سمت نرخ رشد منفی می‌رویم.

دبیر مرکز مطالعات راهبردى جمعیت کشور با اشاره به اینکه نرخ باروری ایران از 6.5 فرزند به ازای هر زن از سال 1365 به 1.6 فرزند در سال 1400 رسیده است، افزود: در چند سال گذشته با کاهش بسیار محسوس تعداد موالید روبه‌رو شدیم و روند کاهش موالید در کشور زیاد است.

وی با بیان اینکه تمام شاخص‌های جمعیتی در کشور از یک بحران جمعیتی در ایران هشدار می‌دهد و همه ما در برابر آن وظیفه داریم، ادامه داد: افزایش بیش از سه برابری نسبت جمعیت سالمندان در کشور پیامدهای بسیار بدی در حوزه‌های مختلف برای کشور دارد و هزینه سالمندی خیلی بیشتر است.

قاسمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های کشور برای پدیده سالمندی فراهم نیست و این موضوع ضربه‌های بیشتری به کشور خواهد زد، بیان کرد: امروز ایران دیگر یک کشور جوان نیست و ما یک کشور میانسال هستیم و باید به سرعت به فرموده مقام معظم رهبری به سمت جوان‌سازی جمعیت برویم.

دبیر مرکز مطالعات راهبردى جمعیت کشور با بیان اینکه در دسترس بودن داروهای سقط در کشور یک آسیب بزرگ است، تصریح کرد: سقط جنین آثار روحی و روانی شدیدی بر مادر دارد.

وی با بیان اینکه اگر مسئولی در کشور هنوز به بحران جمعیت در کشور پی نبرده است اسمش را چه باید بگذاریم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بیش از 50 بار به صورت رسمی و بارها به صورت غیررسمی به اهمیت فرزندآوری در کشور اشاره کردند.

قاسمی با ابراز اینکه متاسفانه بعضی از مسئولان هنوز در غفلت هستند و این بحران را جدی نمی‌دانند، افزود: اگر کسی فکر می‌کند با حل مشکلات اقتصادی مسئله جمعیت حل می‌شود، اشتباه می‌کند و اگر مشکلات اقتصادی مانع فرزندآوری بود چرا قشر پایین جامعه و دارای مشکلات اقتصادی بیشتر، فرزندآوری بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه اگر کسی هم فکر می‌کند که فقط با ترویج فرهنگ باروری و فرزندآوری این مشکل و معضل حل می‌شود باز هم اشتباه می‌کند، ادامه داد: آینده اقتصادی جهان در اختیار کشورهایی است که ساختارهای افزایش جمعیت داشته باشند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردى جمعیت کشور با اشاره به اینکه تکنولوژی مکمل نیروی انسانی است و هیچ گاه نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی در کشورها شود، گفت: ژاپن بعد از 20 سال متوجه شد که راه را اشتباه رفته است و امروز سالمندترین کشور جهان است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار