کد خبر: ۱۰۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای طرح رایگان غربالگری پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در شهرستان بهار همدان خبر داد.
اجرای آزمایشی طرح کشوری غربالگری پوکی استخوان در شهرستان بهار همدان ادامه دارد
 

راضیه سادات‌میرمعینی در گفت‌و‌گو با آرانیوز در همدان، با بیان اینکه غربالگری پوکی استخوان به صورت پایلوت کشوری برای زنان بالای 50 سال شهرستان بهار انجام شد، اظهار داشت: در این طرح تاکنون یک هزار و 12 نفر غربالگری شده‌اند.

وی با بیان اینکه این طرح از بهمن سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: این غربالگری از طریق سنجش تراکم استخوان انجام می‌شود.

 رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هزینه غربالگری پوکی استخوان برای هر نفر بین 800 هزار تا یک میلیون تومان است، گفت: اجرای این طرح فعلاً ادامه دارد.

میرمعینی با بیان اینکه 5 مرکز سنجش تراکم استخوان در استان وجود دارد که 4 مرکز از آن مربوط به شهرستان همدان است، اظهار داشت: خود افراد هم می‌توانند برای اطلاع از وضعیت خود این سنجش را با پرداخت هزینه‌ انجام دهند‌.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است، اظهار داشت: این بیماری زمانی بروز می‌کند که تشکیل استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان تخریب شده نباشد.

میرمعینی با تأکید بر اینکه ابتلا به بیماری پوکی استخوان وابسته به مقدار توده و تراکم استخوانی است که در دوران جوانی به دست می‌آید، تصریح کرد: به دست آوردن حداکثر توده و تراکم استخوانی به نوعی وراثتی بوده و به نژاد افراد بستگی دارد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در پوکی استخوان با کاهش کمیت و تغییر در کیفیت ساختار استخوان‌ها، استحکام استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کند و خاصیت شکنندگی آن افزایش می‌یاید.

میرمعینی با بیان اینکه شکستگی استخوان مهمترین تظاهر بالینی ابتلا به پوکی استخوان است، گفت: استخوان‌های بدن نسوج زنده‌ای هستند که به طور مداوم در حال تخریب و بازسازی هستند، در بالغین جوان، استخوان تخریب شده با مقادیر مشابه از نسوج استخوانی جدید جایگزین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در سنین جوانی فرآیند بازسازی استخوان‌ها سریع‌تر از تخریب آن است و توده استخوانی بدن افزایش می‌یابد، اظهار داشت: بعد از 20 سالگی این روند آهسته شده و اغلب افراد در 30 سالگی حداکثر توده و تراکم استخوانی خود را پیدا می‌کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با افزایش سن، تخریب نسوج استخوانی از بازسازی آن بیشتر می‌شود. این عدم تعادل ممکن است در سنین متفاوتی بروز کند.

میرمعینی با بیان اینکه میزان ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، گفت: زنان و مردانی که جثه کوچکتری دارند با گذشت سن، توده و تراکم کمتری نسبت به افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند، خواهند داشت.

وی درباره نوع تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، اظهار داشت: مصرف روزانه مواد غذایی حاوی کلسیم، لبنیات کم‌چرب، شیر، ماست، پنیر و کشک، انواع کلم، برگ‌های تربچه، جعفری، بادام، فندق، کنجد، پرتقال از منابع خوب کلسیم محسوب می‌شود. شیر منبع خوبی برای کلسیم است، اما اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر، از جذب شدن کلسیم جلوگیری می‌کنـد.

وی با بیان اینکه ویتامین D با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، گفت: برای تأمین آن توصیه می‌شود 15 تا 30 دقیقه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، البته تابش نور خورشید از پشت شیشه تأثیری ندارد.

 رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها میزان زیادی ریزمغذی مانند فولات، منیزیوم، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و کاروتنوئیدها را فراهم می‌کند. مطالعات نشان داده است دریافت سبزی و میوه به مقدار پنج واحد و بیشتر در روز با حفظ سلامت توده استخوانی همراه است.

میرمعینی تأکید کرد: سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج، جعفری، بروکلی، جگر و ماهی منابع مهم ویتامین K به شمار می‌آید و باید در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرد، زیرا دریافت ناکافی این ویتامین باعث از دست دادن توده استخوان وابسته به سن و افزایش خطر شکستگی می‌شود.

وی افزود: غذاهای دریایی علاوه بر تأمین پروتئین، به دلیل دارا بودن امگا 3 دارای اثرات ضدالتهابی بوده و به‌طور سازنده با سلامت استخوان ارتباط دارد. بنابراین توصیه می‌شود دو بار در هفته غذای دریایی مصرف شود.

 رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره رفتارهای سازنده که در همه سنین از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند، اظهار داشت: ورزش منظم حفظ وزن متعادل بدن، پرهیز از مصرف الکل تغذیه سالم برای استخوان، عدم مصرف سیگار و مصرف ویتامین D، در پیشگیری از این بیماری خطرناک مؤثر است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار