کد خبر: ۱۰۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران گفت: مرکز تحقیقات مشترک میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد می‌شود.
مرکز تحقیقات مشترک میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد می‌شود

به گزارش آرانیوز از اردبیل، سیدپژمان شیرمردی صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری فناورانه در حوزه های کشاورزی، صنعت و سلامت میان سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه محقق اردبیلی، با بیان اینکه مولفه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی سه مولفه اصلی قدرت در دنیا هستند، اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فعالیت‌های خود را در حوزه اکتشاف و استخراج رادیواکتیو، تولید کیک زرد، فراوری اورانیوم و راکتورهای قدرت برای تولید برق انجام می‌دهد.

وی افزود: اولین نیروگاه هسته‌ای کشور در سال 1390 آغازبه‌کار کرد و توانستیم یک هزار مگاوات وارد شبکه برق کنیم و بعد از دو سال فعالیت آزمایشی، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بالغ بر 90 میلیون بشکه نفت در 11 سال گذشته صرفه‌جویی شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که آب سنگین تولید می‌کند که کاربرد آن خنک‌سازی راکتورهای هسته‌ای و تولید مواد شیمیایی مختلف است. 

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران با بیان اینکه صنعت هسته‌ای در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کاربرد مهمی در ارتقای امنیت غذایی دارد، افزود: امروز رادیوداروها یکی از نیازهای اساسی حوزه سلامت کشور است و در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها داروهای موثری تولید شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پرتودهی پلیمرها فعالیت‌های بسیار خوبی آغاز شده است، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه مادر و مهم استان اردبیل است که می‌تواند همکاری خوبی با سازمان انرژی اتمی ایران داشته باشد. 

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه با ایجاد مرکز تحقیقات مشترک میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه محقق اردبیلی می‌توان ایده‌های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران را جمع‌آوری کرده و نسبت به پخته شدن آنها اقدام کرد، افزود: اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تعریف پروژه های دانشجومحور و ایجاد فرصت مطالعاتی صنعتی برای اساتید نیز می‌توانند از دیگر راه‌های ارتباطی سازمان انرژی اتمی ایران با دانشگاه محقق اردبیلی است.

وی اظهارامیدواری کرد: با همکاری و هم افزایی میان این دو مجموعه گام‌های بزرگی برای منطقه و کشور برداریم.

اردبیل از حمایت های سازمان انرژی اتمی ایران بی بهره است

اسماعیل چمنی در این مراسم، اظهار داشت: جهاد علمی از توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری به ویژه در دانشگاه‌ها است و دانشگاه محقق اردبیلی نیز برای جامه عمل پوشاندن به این منویات مقام معظم رهبری در خط مقدم جهاد علمی قرار دارد.

وی با ابراز خرسندی از حضور معاونین سازمان انرژی اتمی ایران در اردبیل و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان با دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: اردبیل هم در عرصه علمی و هم عرصه جهاد و شهادت دین خود را به کشور ادا کرده و امروز انتظار داریم تا با حمایت‌های علمی سازمان‌های کلیدی همچون سازمان انرژی اتمی ایران بتوانیم ظرفیت‌های علمی خود را در کشور به مرحله ظهور و بروز برسانیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با انتقاد از عدم حمایت‌های مالی سازمان انرژی اتمی ایران از فعالیت‌های هسته ای اردبیل گفت: پرورش دانشمندان هسته‌ای در اردبیل نقطه بارز جهاد علمی و حرکت به سمت تعالی علوم هسته‌ای و فناوری در کشور است و ما دانشمندان گمنام بسیاری را در بدنه دانشگاه محقق اردبیلی فعال در عرصه هسته‌ای شاهدیم.

چمنی با تاکید بر استقرار پژوهشگاه هسته‌ای در دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: استان‌های شمال‌غرب کشور به ویژه اردبیل سال‌ها است که از حمایت‌های مادی و معنوی سازمان انرژی اتمی ایران بی‌بهره است که امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه فتح بابی برای شروع این حمایت ها در اردبیل شود.

وی کاربرد انرژی هسته‌ای در زمینه غذا و دارو، کشاورزی و غیره را یادآور شد و بیان کرد: ما نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه فناوری‌های هسته‌ای در بدنه دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با تقدیر از همت محققان اردبیلی در ساخت دستگاه‌های منحصربفرد علوم هسته‌ای در اردبیل عنوان ار کرد: تمامی فناوری این دستگاه‌ ها که به دلیل تحریم وارد کشور نمی شوند به دست محققان اردبیلی بومی سازی شده است.

به گزارش تسنیم، در این مراسم تفاهمنامه همکاری فناورانه در حوزه های کشاورزی، صنعت و سلامت میان سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه محقق اردبیلی با حضور سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی کشور و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران منعقد شد.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار