کد خبر: ۱۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۲
در طرح دو فوریتی ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که به تایید شورای نگهبان رسیده به دولت تکلیف شده است از بکارگیری افراد بازنشسته و بازخرید شده در مناصب دولتی جلوگیری کند که در این میان معاون وزرا جزو استثناها بوده و می توانند با مجوز دولت به سمتهای معاونت وزیر منصوب شوند.
به گزارش آرانیوز؛ به نقل از  نفت نیوز" در این قانون آمده است که نهادهای دولتی که از بودجه عمومی دولت ارتزاق می کنند مشمول این قانون هستند. در تبصره یک این طرح آمده است که مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری از این قانون معاف هستند.
مواردی که این ماده آنرا پوشش می دهد عبارتند از روسای سه قوه٬ نواب رئیس مجلس٬ معاون اول٬استانداران٬ نمایندگان مجلس٬ سفرا٬ معاونان وزیر. سمت هایی که در بین این موارد نیستند شامل قانون ممنوعیت بازنشستگان هستند. نکته مهم در این تبصره تبدیل واژه «اجازات خاصه» به «اجازات رهبری» است. این بدان معنی است که مثلا وزیر نفت باید برای ادامه کار مدیران بازنشسته خود که تعدادشان فراوان است از رهبری مجوز ادامه فعالیت شان را دریافت کند.

در تبصره دوم ماده اصلاحی 95 نیز به دولت تکلیف شده است که دستگاه های موضوع این قانون در صورت لزوم می توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بصورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند. این تبصره می گوید حداکثر ساعت مجاز برای استفاده از بازنشستگان٬ یک سوم ساعت کاری کارمندان رسمی است و حق الزحمه ٖآنها متناسب با ساعت کارکرد و حداکثر یک سوم  ساعت کارمندان رسمی مشابه همان شغل تعیین و پرداخت می شود.

تبصره 3 اما به مجموعه دولت تکلیف کرده است ظرف مدت 60 روز از «تصویب» این قانون باید آنرا اجرا کرده و با مدیران بازنشسته تسویه حساب کرده و آنها را برکنار کند. مدیران باید پست های خود را ترک کنند و پرداخت هرمبلغی با هر عنوانی در حکم تصرف در اموال دواتی است. علی لاریجانی در نامه ای که در تاریخ 22 اردیبهشت سال جاری به شورای نگهبان ارسال کرده تاریخ 20 اردیبهشت 95 را به عنوان تاریخی ذکر کرده است که قانون اصلاح و «تصویب» شده است.

با توجه به اینکه شورای نگهبان تاریخ اجرای این قانون را حداکثر 60 روز اعلام کرده است مدیران بازنشسته تا 20 تیرماه می توانند در محل کار خود حاضر شوند و درصورت عدم اجرای این قانون مرتکب خلاف قانون شده اند.

به نوشته عصر نفت، وزارت نفت برای اجرایی کردن این قانون باید با تعدادی از مدیران بازنشسته خود که بعضا برای بیش از سه سال از  بازنشستگی آنها میگذردخداحافظی کند. اسامی تعدادی از این افراد عبارتند از:

1-  نصرت رحیمی، رئیس صندوق های بازنشستگی نفت
2-  علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس
3-  بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
4-  سید مجید هدایت زاده، معاون بین الملل شرکت ملی نفت
5-  حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک
6-  عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه نفت
7-  سید اصغر هندی، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت
8-  عزیز الله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران
9-  سهراب بهلول قشقايي، جانشين علی اکبر شعبانپور در طرح‌هاي زيربنايي،تكميلي و پشتيباني
10-علی محمد احمدی، مدیر طرح جامع توسعه پارس جنوبی
11-عبدالرسول رزاقی، جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تولید و عملیات
12- مهدی عسلی، مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت
13 - سید محمد تقی علوی، مدیر منابع انسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
14-علیرضا ضیغمی، مدیر طرح توسعه لایه های نفتی پارس
15- جعفر مدنی زادگان، مدیرتوسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران
16- قدیر موحد زاده، مدیر مالی شرکت ملی نفت

اکنون باید دید آیا وزیر نفت به ادامه فعالیت بازنشستگان در سمت های اجرایی مطابق قانون خاتمه خواهد داد و یا برای گرفتن اجازه خاص برای این چند ده نفر به مقام معظم رهبری متوسل می شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار