کد خبر: ۱۱۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
بریده کتاب؛
در کتاب «مساله حجاب» اثر متفکر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری آمده است: وقتی که زن مقام و موقع خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست، همان‏طور که متوسل به زیور و خودآرایی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و درنتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.

فلسفه حجاب بالا بردن ارزش زن است

به گزارش آرانیوز از خراسان رضوی، کتاب «مساله حجاب» اثر متفکر شهید آیت‌الله «مرتضی مطهری» که به تعبیر امام خمینی «متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام» بود، به درخواست انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مطهری) ارائه شده است. 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مامور به تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی شد. کتاب «مساله حجاب» در واقع حاصل سلسله بحث‌ها و درس‌هایی بوده که توسط استاد شهید در جلسات انجمن اسلامی پزشکان ارائه شده و متضمن پنج بخش است. در بخش اول تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند مورد بررسی واقع شده است.

در بخش دوم علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باب (ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد) طرح و نقد شده است. بخش سوم به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف اختصاص یافته است. در بخش چهارم به ایراد‌ها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود پاسخ‌های مستدل و منطقی داده شده است. در بخش پایانی کتاب، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به طور مفصل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این کتاب نقش اساسی در خنثی کردن سیاست ترویج بی‌حجابی رژیم پهلوی داشته است.

به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله مطهری فرازی از کتاب «مساله حجاب» را در ادامه می‌خوانید.
حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن، با هوش فطری و با یک حس مخصوص به خود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی‌تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده زور بازوی مرد برنمی‌آید، و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است. در طبیعت، جنس نر گیرنده و دنبال‌کننده آفریده‏ شده است. 

وقتی که زن مقام و موقع خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست، همان‏طور که متوسل به زیور و خودآرایی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و درنتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.

به طورکلی رابطه‌ای است میان دست‌نارسی و فراق از یک طرف و عشق و سوز و گرانبهایی از طرف دیگر، همچنانکه رابطه‌ای است میان عشق و سوز از یک طرف و میان هنر و زیبایی از طرف دیگر؛ یعنی عشق در زمینه فراق‌ها و دست‌نارسی‌ها می‏شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد و نمو می‌یابد.

یکی از مجلات زنانه از آلفرد هیچکاک- که به قول آن مجله به حسب فن و شغل فیلمسازی خود درباره زنان تجارب فراوان دارد- نقل می‌کند:
«من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد، بدین معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وادارد. باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند یعنی کمتر ماهیت خود را نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف آن‌ها بیشتر به خود زحمت دهد».

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار