کد خبر: ۹۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
برای اولین بار در دهه ها، تقاضای نفت و گاز چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت زیرا سیاست های سختگیرانه کووید رشد اقتصادی و تحرک را محدود کرد.

چشم خیره بازارها به چین/ جهش قیمت نفت در ۲۰۲۳ رقم خواهد خورد؟

به گزارش آرانیوز، امسال، تقاضا به لطف بازگشایی اقتصاد چین، افزایش می‌یابد و اروپا را برای ذخیره LNG آماده می کند. سرعت بهبود تقاضای نفت و گاز چین یکی از مهمترین روندهای تاثیرگذار بر بازارها و قیمت نفت و گاز در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

سال گذشته، در حالی که جهان شاهد رشد کلی تقاضای نفت به دنبال بازگشایی اقتصادها بود و جریان های تجارت گاز پس از تهاجم روسیه به اوکراین تغییر اساسی کرد، تقاضای چین برای هر دو سوخت فسیلی کاهش یافت و این اتفاق برای اولین بار در دهه ها رخ داد. اقتصاد چین در سال گذشته به رشد خود ادامه داد، اما این رشد با سرعت بسیار کمتری نسبت به سال های گذشته اتفاق افتاد.

بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، همراه با بحران املاک و سیاست کووید صفر، تقاضای نفت چین ۳ درصد کاهش یافت. این اولین کاهش سالانه مصرف نفت در چین از سال ۱۹۹۰ بود.

در همان زمان، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

طبق گزارش آژانس انرژی، مصرف گاز طبیعی در چین نیز در سال گذشته کاهش ۰.۷ درصدی را تجربه کرد.. واردات LNG چین نیز بسیار بیشتر از تقاضای گاز کاهش یافت و چین رتبه نخست واردکنندگان LNG در جهان را به ژاپن بازگرداند.

در سال ۲۰۲۲، چین در بحبوحه کاهش رشد اقتصادی شاهد کاهش نادر مصرف گاز بود، در حالی که بیشتر کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا به سادگی قادر به پرداخت سرسام آور قیمت LNG پس از حمله روسیه به اوکراین و رقابت اروپا برای جایگزینی گاز خط لوله روسیه نبودند.

چشم خیره بازارها به چین/ جهش قیمت نفت در ۲۰۲۳ رقم خواهد خورد؟

جهش تقاضا برای نفت و گاز در ۲۰۲۳ رقم می‌خورد؟

تحلیلگران می گویند که انتظار می رود تقاضا برای نفت و گاز در چین در سال جاری دوباره افزایش یابد، زیرا پکن سیاست مقابله با کووید صفر را کنار گذاشت، که باید به جهش در تحرک و فعالیت اقتصادی منجر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین انتظار دارد مصرف نفت و گاز چین افزایش یابد، زیرا رشد تقاضای نفت در چین نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت پیش‌بینی‌شده در حال حاضر در سال ۲۰۲۳ را به همراه خواهد داشت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: «با توجه به اینکه اقتصاد چین اکنون در حال بهبود است، پیامدهای عمده‌ای بر تعادل بازار نفت و گاز خواهد داشت.»

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود در ژانویه اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و به رکورد ۱۰۱.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد که تقریباً نیمی از افزایش آن از چین به دنبال لغو محدودیت‌های کووید ناشی می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی گفت: «دو کارت وحشی بر چشم انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۳ مسلط است: روسیه و چین».

این آژانس خاطرنشان کرد: چین تقریباً نیمی از این رشد تقاضای جهانی را هدایت خواهد کرد، حتی با وجود نامشخص بودن شکل و سرعت بازگشایی آن.

بیرول از آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه با NYT گفت: «چین در مورد بازارهای جهانی انرژی در سال ۲۰۲۳ ابهام کلیدی است» و افزود: «چگونگی عملکرد اقتصاد این کشور پیامدهای زیادی برای بازارهای جهانی انرژی خواهد داشت.»

اوپک همچنین در گزارش ماهانه بازار نفت (MOMR) خود در ژانویه نسبت به تقاضای نفت چین و اقتصاد جهانی در سال جاری خوش‌بینی بیشتری نشان داد.

اوپک گفت: بازگشایی چین به افزایش تقاضا منجر می‌شود و اوپک گفت: «به‌علاوه، برنامه‌های چین برای افزایش هزینه‌های مالی برای کمک به بهبود اقتصادی احتمالاً از تقاضای نفت در بخش‌های تولید، ساخت‌وساز و تحرک حمایت می‌کند».

 

نظرشما
پربازدیدها