کد خبر: ۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت مصوبه نرخ‌های جدید سود ​توسط بانک مرکزی برای بانک‌ها ارسال شده و از سه شنبه اجرایی می‌شود.

توضیح بانک مرکزی درباره نرخ‌های جدید سودبانکی/ تکلیف وام‌های قرض‌الحسنه چه می‌شود؟

به گزارش آرانیوز قربانی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که نرخ‌های جدید سود بانکی از چه زمانی در بانک‌ها اعمال می‌شود؟ اظهار داشت: راجع به بحث سیاست‌های پولی اخیر، شورای پول و اعتبار اخیرا مصوبه نرخ‌های سود را تصویب کرد و این مصوبه امروز در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها داشتیم به آنها ابلاغ شده و رسماً توسط بانک مرکزی برای بانک‌ها ارسال شده و از سه‌شنبه اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با این مصوبه سود تسهیلات بانکی، از جمله تسهیلات سرمایه در گردش و قرض الحسنه چه تغییری می‌کند؟ عنوان کرد: تسهیلات قرض الحسنه هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و آنها تابع شرایط قبلی‌شان هستند، ولی سود سرمایه در گردش و سایر تسهیلاتی که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که قبلا ۱۸ درصد بود به ۲۳ درصد تغییر پیدا کرده است.

قربانی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورتی که بانکی از این نرخ‌ها تخطی کند چه برخوردی می‌شود؟ تصریح کرد: راجع به بحث رعایت نرخ‌ها از مهمترین مواردی است که مد نظر بانک مرکزی است، چون عدم رعایت اینها هم لطمه به صنعت بانکداری می‌زند هم باعث ایجاد ناترازی و اضافه برداشت بانک‌ها می‌شود و هم به اقتصاد کشور لطمه می‌زند، لذا ما در این زمینه با بانک‌ها صحبت کردیم و تذکرات لازم داده شده است.

وی متذکر شد: تمامی بانک‌ها ملزم به رعایت دقیق مصوبه شورای پول و اعتبار هستند، هر بانکی اعم از شعبه، مدیران میانی و یا خود هیات مدیره و مدیر عامل بانک اگر تخلفی در زمینه نرخ‌های سود دیده شود حتما برخورد انتظامی لازم از سوی بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بانک‌ها انجام خواهد شد.

قربانی تاکید کرد: اگر در بانک‌ها تخلفی در این زمینه مشاهده شود این را می‌توانند به روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع دهند و این موضوع به حوزه نظارت ما منعکس می‌شود اگر شماره تلفن خاصی هم در این زمینه تعبیه شود حتماً روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که اندیشیده ایم هم خود بانک‌ها و هم بانک مرکزی ملزم به رعایت هستند، در این زمینه شاهد تخلفی نباشیم البته معمولا تخلف زمانی صورت می‌گرفت که ما نرخ‌ها را می‌خواستیم کاهش دهیم الان با این تعبیری که وجود دارد انتظارمان این است که بانک‌ها دیگر آن تخلف را نداشته باشند که نرخ‌های بالاتر می‌دادند، ولو اینکه هر نرخ بالاتری را با شدت برخورد می‌کنیم، و اختیارات لازم برای برخوردهای سلبی لازم با هیات مدیره و مدیران میانی بانک‌ها به بانک مرکزی داده شده و از ابزار نظارتی جدیدمان با قدرت تمام استفاده خواهیم کرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار