کد خبر: ۹۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
نخست‌وزیر عراق گفت روابط خوبی با ایران داریم و در تلاش برای میزبانی از نشست جدید تهران-ریاض هستیم.

السودانی: روابط خوبی با ایران داریم

به گزارش آرانیوز، محمد شیاع السودانی در گفتگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ درباره سفرش به فرانسه و امضای توافقنامه راهبردی گفت: سفر به فرانسه یک تغییر چارچوب در روابط عراق و فرانسه و تعیین یک مسیر راهبردی است که در واقع از طریق امضای یک قرارداد مشارکت راهبردی حاصل شده و این توافقنامه در واقع یک استراتژی است که شامل ۵۰ ماده است و همه بخش‌های اقتصادی، امنیتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهد.

وی گفت: موضع صریح و آشکار ما این است که عراق به نیرو‌های رزمی خارجی نیاز ندارد، اما ما نه تنها به همکاری با ائتلاف بین‌المللی به ریاست آمریکا بلکه به تمام کشور‌هایی که علیه داعش تلاش و فعالیت می‌کنند، نیاز داریم. جنگ علیه تروریسم با جنگ‌های متداول متفاوت است، بنابراین همکاری نیرو‌های امنیتی در کل منطقه ضروری است.

نخست وزیر عراق همچنین در مورد اینکه برخی از گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف دولت او اعلام کرده‌اند که کاملاً با حضور آمریکا در عراق مخالفند، گفت: بیش از هر چیز اینکه موضع رسمی برای همه نیرو‌های سیاسی که چه در داخل مجلس یا دولت باشند یا خارج، این است که آن‌ها به دلیل حفظ حاکمیت عراق اجازه حضور نیرو‌های رزمی خارجی را در خاک این کشور نمی‌دهند. این موضعی مردمی است که مورد توافق همه نیرو‌های سیاسی است و همه در صحبت‌هایشان این موضوع را تایید کرده‌اند.

وی افزود: مواضع ما در مورد این پرونده حساس بسیار روشن و صریح است. این پرونده برای امنیت حاکمیت عراق بسیار مهم است و این یک مطالبه مردمی و همچنین مطالبه قانون اساسی است.

السودانی درباره تاثیر تنش ایران و آمریکا در پرونده مذاکرات هسته‌ای بر عراق گفت: من فکر می‌کنم هر تنشی میان آمریکا و ایران بر عراق اثر منفی خواهد گذاشت و به همین دلیل است که دولت ما سعی می‌کند با حفظ تعادل در سیاست خارجی‌اش بتواند روابط خوبی با ملت‌ها و کشور‌های برادر و همسایه خود داشته باشد.

وی همچنین در مورد نقش میانجی عراق در مذاکرات بین ایران و عربستان و احتمال گفتگو‌های دوباره این دو کشور با میانجی‌گری بغداد افزود: از اولین روز‌هایی که در دفتر نخست‌وزیری عراق مستقر شدم، درباره این پرونده و نزدیک کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان و سایر کشور‌های عربی بسیار جدی بودم چرا که ما بسیار علاقه‌مند به ایجاد و حفظ این رابطه و همکاری بین کشور‌های منطقه هستیم تا تنش‌ها در منطقه را از بین ببریم و به امنیت و ثبات در کل منطقه برسیم.

السودانی گفت: از سوی دیگر ما از طرف این کشور‌ها نشانه‌های مثبت و اطمینان‌بخشی دریافت کرده‌ایم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله به زودی ملاقات بین ایران و عربستان را در بغداد ترتیب خواهیم داد.

نخست‌وزیر عراق درباره حضور عناصر کرد در مرز‌های عراق و ایران گفت: ما روی حضور مرزبانان برای تامین امنیت مرز‌ها تمرکز کرده‌ایم و فکر می‌کنم در حال حاضر روابط بسیار خوبی با ایران و ترکیه داریم و این نوع روابط، راه‌حل این مشکل و احترام به حاکمیت ملی عراق خواهد بود.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار