کد خبر: ۹۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
خراسان نوشت: قبوض برخی مشترکین گاز استان در شرایطی به مبالغ پنج و هشت میلیون رسیده که هنوز قبوض گاز دوره یخ بندان دی ماه صادر نشده است.

نقره‌داغ قبوض گازی قبل از یخ‌بندان! / قبوضی که قبل از یخ‌بندان اخیر مشترکان را شوکه کرد

به گزارش آرانیوز دی‌ ماه امسال برودت هوا به حدی بود که بخشی از استان را فلج کرد، ثبت دمای منفی 29 درجه سانتی گراد در طول 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.به طور طبیعی در چنین شرایطی مصرف انرژی برای گرم کردن منازل، بیشتر خواهد شد و مردم چاره‌ای جز این که بخاری‌های منزلشان را مدت‌زمان طولانی‌تری در روز روشن نگاه‌دارند، ندارند. البته اقدام خراسانی‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف گاز بی‌سابقه بوده با این‌ حال بهینه نبودن مصرف گاز در کشور واقعیت است که باعث ایجاد ناترازی حداقل 30 میلیون مترمکعبی در خراسان رضوی شده است و دولت برای اجرای سیاست‌های خود و بهینه‌سازی مصرف انرژی، 16 آذر مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، نقره‌داغ خواهند شد. در این شرایط که دولت تصمیم بر نقره‌داغ کردن مشترکان پرمصرف گرفت سرمای بی‌سابقه هم بر مردم تحمیل و به‌ناچار مصرف گاز مشترکان بیشتر شد.

قبوض چند ده‌میلیونی گاز

بعد از خروج از یخ بندان یک ‌هفته‌ای حالا قبض های گاز، مشترکان را شوکه کرده است. تعدادی از شهروندان از شهرستان‌های مختلف با تماس و ارسال پیامک‌های قبض گاز مصرفی دی‌ماه خود به تحریریه خراسان خواستار بررسی قبض های خود شدند. یکی از شهروندان فیض‌آبادی قبض گاز مصرفی خود را حدود 5 میلیون تومان اعلام کرد. این قبض بر اساس مصرف حدود 1500 مترمکعب گاز صادر شده است.این در حالی است که قبض فعلی مربوط به گاز بهای دوره قبل از شروع یخ بندان یعنی نوزدهم تا پایان دی ماه است . قابل‌تامل آن که این شهروند مدعی است میزان مصرفش به دلیل برودت هوای منفی 20 درجه سانتی گراد بیشتر شده و چاره‌ای جز مصرف گاز برای گرم کردن منزل خود نداشته است. مشترک دیگری نیز از قبض 8 میلیونی خود در این ماه خبر داد و مشترکی هم از قبض 6 میلیون تومانی گفت.

بنا بر اطلاعات شرکت گاز استان،هم اکنون 2 میلیون و 670 هزار مشترک گاز در خراسان رضوی وجود دارند. آن‌طور که مدیر بهره‌برداری شرکت گاز اعلام کرد گازبهای 59 درصد از مشترکان این استان بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل صادر شده است و فقط 2 درصد از مشترکان به‌عنوان بسیار پرمصرف در سه پله آخر قرار دارند.

فرشید دشتی همچنین می‌افزاید: مطابق مصوبه هیئت‌وزیران در ۱۶ آذر امسال قبض های گاز مشترکان در ۱۲ پله تقسیم‌بندی شده که گاز بهای کم‌مصرف‌ها در سه پله اول بدون تغییر صادر شده است.31 درصد از مشترکان گاز استان نیز در سه پله دوم جدول مصرفی قرار دارند که با افزایش ۳۰ درصدی، قبض ها را پرداخت خواهند کرد.

تنها 1.8 درصد مشترکین رعایت نکردند

وی خاطرنشان می‌کند: تعرفه گاز 8 درصد از مشترکان در سه پله سوم نیز با افزایش ۵۰ درصدی صادر شده است.متاسفانه کمتر از 2 درصد و به عبارتی۸/۱ درصد از مشترکان استان به‌عنوان بسیار پرمصرف‌ در سه پله آخر جدول قرار دارند. این مشترکان حدود ۶ درصد کل گاز بخش خانگی را مصرف کرده اند و میانگین قبض های گاز آنان بالاتر از یک‌ میلیون تومان است.

دشتی به سیاست حمایتی دولت از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اشاره می کند و می‌گوید: گاز بهای ۱۳۷ هزار مددجوی تحت پوشش نهادهای حمایتی که در سه پله اول جدول مصرفی قرار داشتند با رقمی معادل ۳۵ میلیارد ریال رایگان صادر شد. همچنین ۱۰۱ هزار مشترک نیز با مشارکت در پویش «هر خانه یک اتاق گرم» و کاهش مصرف گاز در امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مشمول قبض رایگان یا تخفیف به ارزش مجموع ۱۳ میلیارد ریال شدند.

به گفته دشتی، مشترکانی که مصرف آن‌ها در چارچوب الگوی مصرف است محاسبه گازبهای امسال آن‌ها نسبت به سال قبل تفاوتی نخواهد داشت،اما گازبهای مشترکان در دو پله دوم و سوم به ترتیب با ۳۰ و ۵۰ درصد، افزایش قیمت خواهد داشت. همچنین مشترکانی که در پله‌های ۱۱ و ۱۲ قرار بگیرند، گازبهای آن‌ها به‌صورت مقطوع به ترتیب برای هر مترمکعب ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

رئیس خدمات فنی و فروش عمده گاز شرکت گاز استان نیز در گفت وگو با خراسان اظهار می کند: طبیعی است مشترکانی که بالاتر از میانگین تعیین‌شده گاز مصرف کنند از یارانه کمتری بهره‌مند شوند. حدود 60 درصد مشترکان مصرف طبیعی را رعایت کرده‌اند و قبض گاز مصرفی آن‌ها نسبت به سال گذشته یا تغییر نکرده یا حتی کمتر هم شده است.

مسعود اسماعیلیان تعداد کل مشترکان گاز استان را حدود دو میلیون و 670 هزار نفر برآورد می کند و می‌گوید: بر اساس میزان قبوضی که تا به امروز صادر شده است حدود 1.8 درصد مشترکان در سه پله آخر مصرفی بوده‌اند.

وی درباره قبض 4 میلیون و700 هزار تومانی گاز در شهرستان مه ولات می‌گوید: بستگی به الگوی مصرف دارد و اقلیم نقش مهمی در میزان مبلغ قبوض دارد. به طور مثال،مشهد در اقلیم ۲ و شهرستان مه ولات در اقلیم 3 قرار می‌گیرد. همچنین الگوی مصرف در اقلیم 2 که نواحی سردتر هستند 375 مترمکعب در نظر گرفته ‌شده و برای اقلیم شماره 3 الگوی مصرف 325 مترمکعب است.

رئیس خدمات فنی و فروش عمده گاز شرکت گاز استان درباره این موضوع که امسال شرایط خاص و بحران مصرف گاز ناشی از برودت بی‌سابقه منفی 29 درجه سانتی گراد و نرمال منفی 20 درجه سانتی گراد در استان در دی‌ماه بوده و مشترکان نمی‌توانستند مانند سال گذشته مصرف گاز را کاهش دهند و ناچار به مصرف بیشتر گاز برای گرم کردن خانه های خود بوده‌اند، می‌گوید: شرایط خاص سرما مربوط به یک هفته بود و بسیاری از مشترکانی که در مناطق سرد بوده‌اند میانگین را رعایت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است در این شرایط یخ بندان، مشترکی در یک روستا و شهرستان قبض 5 میلیون تومانی گاز پرداخت کند؟ می‌گوید: خیر درست نیست، اما وقتی الگوی مصرف را رعایت نکرده طبیعی است که یارانه انرژی کمتری را روی قبض خود دریافت کند.

قبوض را بررسی می‌کنیم

رئیس خدمات فنی و فروش عمده گاز شرکت گاز استان درباره این موضوع که یک مشترک که در اقلیم 3 و بر اساس میانگین دمای 3 تا 4 درجه در فصل سرما باید گاز مصرف کند و بر همین اساس تعرفه برای او تعریف ‌شده امسال به‌ناچار به دلیل برودت هوای منفی 20 درجه عملاً در گروه یک قرار گرفته است، آیا نباید قبض این ماه یخ بندان را به‌صورت استثنا بر اساس اقلیم شماره یک برای این مشترک محاسبه کرد؟ می‌گوید: قبوض همه مشترکان قابل ‌بررسی است و مشترکی که 1500 مترمکعب گاز مصرف کرده قاعدتاً مصرف طبیعی نداشته است. از سویی مطالعات تعیین اقلیم توسط سازمان هواشناسی انجام می‌شود و شرکت گاز در آن دخیل نیست.وقتی قبوض گاز مشترکان قبل از یخ بندان و دمای منفی ۲۰ درجه به مبالغ ۵ میلیون تومان رسیده است باید دید قبوض جدید این مشترکان که به طور طبیعی مصرف گاز آن ها در این دوره افزایش داشته است به چه مقدار خواهد رسید و آیا توان پرداخت آن را دارند؟

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار