کد خبر: ۹۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
در روزها گذشته برخی از شرکت های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب کرده‌اند و طبق اعلام سازمان هواپیمایی با شرکت های متخلف برخورد خواهد شد.

افزایش بلیت هواپیما قانونی یا غیرقانونی؟

به گزارش آرانیوز، طی روزهای اخیر شرکت‌های هواپیمایی به یکباره قیمت بلیت‌ها را افزایش دانند که طبق اعلام سازمان هواپیمایی با گران فروشی برخورد خواهد شد.

بحث گران شدن قیمت‌های هواپیما مطرح شد و البته این تخلفی بود که صورت گرفته است و برخی از مسیرها ۵۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و با کمی جست و جو در سایت‌های فروش می‌توان دید مسیرهای مختلف قیمت‌ها از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی اعلام کرده بود تا وقتی ستاد تنظیم بازار افزایش را تأیید نکند این افزایش غیر قانونی است اما برخی از شرکت‌ها درست به افزایش قیمت زده‌اند.

جریمه متخلفین افزایش قیمت بلیت هواپیما

میراکبر رضوی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش نرخ بلیت هواپیما به خبرنگار مهر گفت: سازمان هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای برای افزایش قیمت‌ها نداده است و هرگونه افزایش قیمت تخلف است و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌ها اعلام کرده‌اند افزایش قیمتی داده نشده و شرکت‌های وابسته چنین کاری کرده‌اند و شرکت‌ها تخلفی نکردند اما این در حال بررسی است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان بیان کرد: از سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت را داده‌اند و درحال بررسی است اما تصمیم گیری نشده و هیچ ابلاغی در خصوص افزایش‌ها داده نشده است و هر گونه تخلفی پیگیری خواهد شد.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت: افزایش ۳۰ درصد بعد از اربعین قرار بود انجام شود اما بعد از اربعین این اتفاق رخ نداد و افزایش‌ها اعمال نشد در ستاد تنظیم بازارها هم شنیده شده است تصویب شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هم ما درخواست افزایش ۴۷ درصد را داده‌ایم اما هنوز جوابی داده نشده است.

وی دلیل گرانی یکباره را اینگونه گفت: قول دولت را شرکت‌ها پذیرفتن اما ابلاغی نشد و سر و صداها از سوی مردم‌نیست توسط کسانی است که از هواپیمایی استفاده می‌کنند.

اسعد سامانی خدمات فرودگاهی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱، ۹۰ درصد افزایش داشته است و این روند افزایشی بخش خدمات دهی را زمین می‌زند، گفت: ما هیچ کار غیر قانونی انجام نداده‌ایم و افزایش نرخ بلیت کاملاً قانونی است و مجلس هم تأیید کرده است در ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیمایی جز تکالیف دولت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: اگر نرخ آزاد نشود سود فروش بلیت‌ها در جیب دلالان می‌رود. در حال حاضر افزایش ۳۰ درصد است و طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی داشته و ما اعتقاد داریم نرخ بلیت باید آزاد شود میانگین افزایش ۳۰ درصد است با توجه به نوسانات معمولاً ۶۵ درصد فروش نرخ شرکت‌های هواپیمایی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما مطیع دادستان هستیم ولی بحث قانون است و اگر قانون (آزادسازی قیمت بلیت) را قبول داریم آن را اجرا کرده‌ایم.

افزایش قیمت بلیت هواپیما را پیش از تصویب ستاد تنظیم بازار قبول نداریم

محمد محمدی بخش درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما از سوی برخی ایرلاین‌ها که در روزهای گذشته خبرساز شده، توضیح داد: قانون گذار بر اساس قانون هواپیمایی کشوری، تعیین نرخ تعرفه‌های هوایی را بر عهده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته است؛ پس از آن قانون برنامه پنجم توسعه اصلاحیه‌ای به این قانون داشت برای اینکه متنوع سازی نرخ اتفاق بیفتد که این قانون سال ۱۳۹۴ ابلاغ و اجرا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند دوره هم تعیین نرخ بلیت به این صورت بود که انجمن هواپیمایی نرخ را اعلام می‌کرد و سازمان هواپیمایی در یک کارگروه این نرخ را تعیین می‌کرد و درنهایت بلیت به فروش می‌رسید؛ اما از سال گذشته و به دنبال آن برای سال جاری، رئیس جمهوری ابلاغ کردند که هرگونه افزایش قیمت باید در ستاد تنظیم بازار تأیید شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از زمان استقرار دولت، قیمت بلیت هواپیما افزایشی نداشته، افزود: از سال گذشته نه تنها افزایش قیمت ندادیم بلکه حتی با همکاری شرکت‌ها در آذر ماه قیمت‌ها را به صورت داوطلبانه به صورت میانگین ۱۵ درصد هم کاهش دادیم. با وجود این از ابتدای امسال، به دلیل افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ ارز و دلایل مختلف دیگر، شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را داشتند.

محمدی بخش ادامه داد: اما باید توجه داشت که این موضوع یک فرآیند قانونی دارد، ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی بحث می‌شود، در شورای عالی مطرح می‌شود، نظرات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت گرفته می‌شود و بعد از نهایی شدن، بر اساس مصوبه رئیس جمهوری توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود؛ اگر این زنجیره تکمیل نشود، یعنی مصوبه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ما اعلام کردیم تا زمان ابلاغ ستاد تنظیم بازار، همان نرخ‌های قبلی باقی بماند، گفت: اینکه نظرات کارشناسی چه بوده و به چه افزایش قیمتی رسیدند، صرفاً نظرات کارشناسی است و تا زمانی که به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسد و ابلاغ نشود، فرایندش را تکمیل نکرده است. اکنون هم در حال پیگیری هستیم و هر نظری که ستاد تنظیم بازار بدهد، فصل الخطاب است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه در صورت جریمه ایرلاین‌ها، آنها ملزم به پرداخت جریمه هستند، گفت: وقتی می‌گوئیم هزینه‌ای را خارج از مصوبه قبول نداریم، یعنی شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد؛ در نتیجه پیش از آن هر افزایشی در این حوزه، خلاف رویه‌های جاری است، و هر زمانی که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد، می‌توانند افزایش قیمت را اعمال کنند. اینکه هرکس بخواهد بر اساس برداشت خودش یا نظرات کارشناسی، قیمت را افزایش دهد، به صلاح نیست بلکه باید منتظر باشیم فرآیند قانونی تکمیل شده و افزایش قیمت ابلاغ شود.

محمدی بخش ادامه داد: همه ما باید به دستورات دولت تمکین کرده و دستور رئیس جمهوری را مبنی بر اینکه افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود، اجرا کنیم. در زمینه تخلف‌ها هم مرجع قضائی تصمیم گیر است؛ البته ما هم دوست نداریم این اتفاق بیفتد و ترجیح می‌دهیم که این اتفاق در یک فضای رقابتی مناسب انجام شود و همانطور که در هر حوزه‌ای مردم تا کنون همراهی کردند، این فرآیندها اتفاق بیفتد، ضمن اینکه ما باید ملاحظه بخش‌های عملیاتی را هم داشته باشیم.

به گزارش آرانیوز ین اختلاف بین سازمان هواپیمایی کشور انجمن هواپیمایی تا به امروز باعث شده تا نرخ بلیت هواپیما افزایش پیدا کند و به قیمت ثابت بازنگردد اما باید دید افزایش ۳۰ درصدی یا ۴۷ درصدی اعمال خواهد شد یا خیر؟

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار