کد خبر: ۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
معاون نخست وزیر روسیه؛
معاون نخست وزیر روسیه امروز در یک مصاحبه تلویزیونی از ادامه روند ارسال سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران خبر داد و تحویل آن را به مثابه مسیری به سوی همکاری های گسترده تر میان دو کشور دانست.

 اس-۳۰۰ در حال ارسال است/آماده همکاری های گسترده تر با تهران هستیم

به گزارش آرانیوز، معاون نخست وزیر روسیه قرارداد ارسال سامانه دفاعی پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران را راهی به سوی همکاری های گسترده تر دو کشور روسیه و ایران در آینده عنوان کرد.

«دیمیتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه امروز در مصاحبه با شبکه روسیه ۲۴ این کشور در این باره گفت: قرارداد ارسال پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران مسیر همواری را برای ادامه همکاری های گستره تر دو کشور نه تنها در عرصه نظامی بلکه در حوزه های فنی و غیرنظامی میان مسکو و تهران به وجود آورده است.

وی ادامه داد: ارسال موشک های اس-۳۰۰ به ایران نیز هم اکنون در حال انجام است.

روگوزین در ادامه افزود: انتظار داریم بتوانیم با ارائه سوخو سوپر جت های خود به بازار هواپیمایی ایران وارد شویم. برنامه ما این است که قطعات سخت افزاری آن را نیز برای ایران تأمین کنیم. این قطعات در چند سال گذشته به دلیل تحریم های ضد ایرانی به ایران ارسال نشده بود.

لازم به ذکر است، قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۷ منعقد شد. بر اساس این قرارداد، مسکو متعهد شده بود که ۵ سامانه دفاع موشکی میان برد اس – ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. اما برنامه تحویل این موشک ها در سال ۲۰۱۰ و به بهانه اعمال تحریم های سازمان ملل متحد لغو شد.

در واکنش به این اقدام، ایران با درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه، به دیوان بین‌المللی داوری در ژنو شکایت کرد تا این که روز دوشنبه ۱۳ آوریل ۲۰۱۵ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

گفتنی است این سامانه موشکی قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد، گفته می شود این سامانه همچنین قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار