کد خبر: ۹۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد:
سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه کم فشار بارشی و برودتی که از دو روز قبل استان سمنان را فراگرفته تا دوشنبه هفته آتی در این استان مستقر است.

به گزارش آرانيوز ، نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که سامانه کم فشار بارشی که از روز سه شنبه به تدریج وارد استان سمنان شده و کم کم تمام نواحی دیار قومس را فرا گرفته، تا روز دوشنبه هفته آتی باقی خواهد ماند و این یعنی همچنان وضعیت نارنجی هواشناسی در این استان تداوم دارد.

سرما تمام استان سمنان فرا گرفته تا جایی که در ۸۰ درصد شهرها و روستاهای این استان شب گذشته دمای هوا از منفی ۱۰ درجه نیز تجاوز می‌کرد. بسیاری از باغات دچار یخ زدگی شدند و خساراتی نیز به زیرساخت‌ها وارد آمده است.

تعطیلی ادارات و بانک‌ها

امروز تمام ادارات، بانک‌ها و مدارس استان سمنان تعطیل هستند همچنین گاز برخی واحدهای صنعتی نیز قطع شده است. از مردم خواسته شده تا در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند چرا که نیروگاه‌های استان نیز با گاز کار می‌کنند و اگر گاز نباشد، برق هم نیست.

البته ۲۴ استان دیگر هم در کنار سمنان درگیر این سامانه کم فشار برودتی هستند.

برای مرکز استان طی شبانه روز آتی آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری و مه آلود گزارش شده است روز گذشته سمنان شاهد بارش برف بود که در ده سال اخیر کمتر سابقه داشته است. بیشینه دمای هوای مرکز استان برای امروز یک درجه بالای صفر و کمینه دمای هوا چهار درجه زیر صفر عنوان شده است.

برودت هوا در استان سمنان افزایش یافت/ ماندگاری سرما تا دوشنبه

شاهرود سردتر از روزهای قبل

دمای هوا در شاهرود پنج درجه زیر صفر است بیشینه و کمینه دمای هوا یک درجه بالای صفر و ۹ درجه زیر صفر عنوان شده است شب گذشته کمینه دمای هوای شاهرود ۱۱ درجه زیر صفر بود از سوی دیگر مناطق شمالی شهر شاهرود مانند بسطام و مجن شب قبل، هوایی به مراتب سردتر نیز داشتند.

دامغان هم صبح بسیار سردی را آغاز کرده است آسمان نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد است و شاهد وزش باد هستیم. بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان یک درجه بالای صفر و ۱۰ درجه زیر صفر عنوان شده است دامغان سردترین روز سال خود را شاهد است.

این وضعیت تا دوشنبه هم ادامه خواهد داشت در میامی دماسنج‌ها هفت درجه زیر صفر را نشان می‌دهند و در روضوان و کالپوش دمای هوا سردتر نیز گزارش می‌شود. بیشینه و کمینه دمای هوای میامی دو درجه بالای صفر و ۱۰ درجه زیر صفر برای امروز پنجشنبه اعلام شده است.

شهمیرزاد رکورد دار سرما

دماسنج‌ها در شهمیرزاد شش درجه زیر صفر را نشان می‌دهند و این در حالی است که شب سرد گذشته، دمای هوا تا ۱۲ درجه زیر صفر نیز کاهش یافته بود. آسمان این شهر زیبای گردشگری ابری گاهی وزش باد و بارش برف اعلام شده و بیشینه و کمینه دمای هوا پنج درجه زیر صفر و ۱۴ درجه زیر صفر اعلام شده است. یکی از معدود نقاطی در استان که طی ۲۴ ساعت آینده هم بیشینه و هم کمینه آن زیر صفر است.

در گرمسار آسمان ابری است و وزش باد ۲۴ کیلومتر بر ساعتی را شاهد هستیم. برای گرمسار آسمان ابری گاهی بارش برف و وزش باد اعلام شده است و از فردا کم کم از میزان ابرها کاسته خواهد شد اما سرمای هوا باقی می‌ماند. بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار صفر و پنج درجه زیر صفر اعلام شده است.

 

بارش و لغزندگی راه‌ها

کارشناسان هواشناسی اعلام کرده اند بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، علاوه بر کاهش دما، فعالیت سامانه بارشی در استان سمنان تداوم دارد و در نیمه غربی و شمالی این استان، بارش پراکنده باران و برف، مه آلودگی و وزش باد پیش بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان سمنان همچنین اعلام کرده است: مه‌آلودگی و کاهش دید، لغزندگی، یخبندان، و اختلال در تردد محورهای شمالی و کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر، در برخی نقاط آبگرفتگی معابر، کاهش دمای هوا و افزایش مصرف حامل‌های انرژی، از مخاطرات این سامانه جوی در استان است.

در نهایت باید تاکید کرد لغزندگی جاده‌ها، یخبندان و مه آلودگی، به ویژه در محورهای شمالی استان سمنان پدیده‌ای است که هواشناسی استان سمنان نسبت به آن هشدارهای جدی را داده است. تردد در محورهای برف گیر استان سمنان نیز با زنجیر چرخ دنبال می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار