کد خبر: ۹۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
وزیر کشور گفت: عمده دلیل حاشیه نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است نرسیدن و توجه نکردن به روستاها بود، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه نشینی را رفع کنیم باید به توسعه روستاها توجه کنیم لذا در حال حاضر۲۳ هزار روستا طرح توسعه تهیه شده است.
وزیر کشور: طرح توسعه ۲۳ هزار روستا تهیه شد/ ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمعیت داریم

به گزارش آرانيوز از مشهدمقدس، احمدوحیدی امروز در مراسم گردهمایی 2500 دهیار استان خراسان رضوی در مشهد با بیان اینکه ملت ایران حماسه‌های زیادی آفرید و همواره با اراده‌ای قوی در همه صحنه‌ها و پیوند ناگسستنی با رهبر و امام مردانه در صحنه‌ها حضور دارند، اظهارداشت: صحنه اخیر در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی بود، افتخار می‌کنیم که چنین سردارانی رهرو و راهبر در این کشور بودند و مکتبی آفریدند که امروز همگی رهرو این مکتب باشیم. 

وی ادامه داد: این کاری که همه دهیاران از بیش از 2 هزار  روستا آمده‌اند بسیار ارزشمند است و به مفهوم یک تلاش جدید برای گام بلند باید قلمداد شود. 

وزیر کشور با اشاره بر اینکه در برنامه ششم به مسئله روستاها به خوبی پرداخته شده بود، افزود: در یکی از بخش‌های برنامه ششم اگر نگاه کنید کارهای خوبی باید صورت می‌گرفت که از برنامه ششم مقداری عقب هستیم. در برنامه ششم رهبر انقلاب مسئله روستاها را مورد توجه قرار دادند. 

وحیدی با بیان اینکه ما یک مسئله بنام حکم رانی روستایی داریم که مورد غفلت واقع شده است خاطرنشان کرد:عمده دلیل حاشیه نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است نرسیدن به روستاها بود، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه نشینی را رفع کنیم باید به توسعه روستاها توجه کنیم لذا در حال حاضر23 هزار روستا طرح توسعه تهیه شده است.

وی از وجود حدود 60هزار منطقه مسکونی بدون جمعیت در کشور خبر داد و گفت: بخشی از امکانات وجود دارد اما به هر دلیل خالی از سکنه شده و این خسارت بزرگی است. مشکل این است که در روستاهای بالای بیست خانوار چرا تخلیه می‌شود و چرا روستایی‌ها به روستایی بودن خود افتخار نمی‌کند در حالی که  روستا محل تولید است. باید توجه ویژه کنیم. باید این مسئله را حل کنیم ، برخی روستاهای ما چنین با صلابت و پراز تلاش و‌با فرهنگ بسیار اصیل هستند. 

وزیر کشور تصریح کرد: روستاهایی داریم که متاسفانه تعدادی‌ از روستاییان مسن هستند و جوانان روستا مهاجرت کردند. مسئله توجه به تک تک روستاها برای ما اهمیت دارد. 47 وظیفه ،برای دهیاران تعریف شده است. امسال ماهانه 6 هزار میلیارد تومان در روستاها توزیع خواهد شد. 

وحیدی بیان کرد: در حوزه پسماند می‌تواند به بهترین شکل در روستا به عنوان کود یا غذای دام استفاده شود. این نگاه مصرف‌گرایانه است که ممکن است روستا از آداب بد شهر استفاده کند. روستا با همین ظرفیت توسعه کند. اینکه روستا مواد غذایی خود را از شهر ببرد مشخص است که قادر نیست توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: امنیت غذایی یک رکن مهم امنیت ملی است و محوریت امنیت غذایی روستا است. اگر روستا دچار مشکل شد به جای اینکه مرکز تولید باشد تبدیل به مرکز مصرف ‌می‌شود هویت تولیدی روستاها باید احیا شود و باید‌ در این زمینه کارهای‌ زیادی صورت گیرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند چرا که روستاها می‌توانند زنجیره‌های تولید را شکل دهند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار