کد خبر: ۹۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی از پیش‌بینی کشت قراردادی گندم در یک میلیون هکتار از اراضی ایران خبر داد و گفت: الگوی کشت نیازمند ساختار جدید است‌.
پیش‌بینی کشت قراردادی گندم در یک میلیون هکتار از اراضی ایران

به گزارش آرانيوز  از شهرکرد، هوشنگ محمدی در جلسه با استاندار چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه الگوی کشت قانون و برنامه است، اظهار داشت: از سال 1402، الگوی کشت ردیف بودجه خواهد داشت و اینگونه نیست که این موضوع مطرح شود اما خدماتی وجود نداشته باشد. در الگوی کشت موضوع اصلی خودکفایی در محصولات استراتژی کشور و توسعه گلخانه‌هاست.

وی با اشاره به کشاورزی قراردادی، گفت: بین یک میلیون و 500 تا دو میلیون هکتار کشت گندم در کشور صورت می‌گیرد و امروز بیش از 700 هزار هکتار کشت گندم به صورت قراردادی بوده و در حال افزایش است، در کشاورزی قراردادی آب‌بها و برق با 50 درصد تخفیف، مشاوره‌های فنی مهندسی و بیمه مزرعه رایگان بوده و چندین مورد دیگر در حال اجرا است.

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد: 4 هزار هکتار در استان چهارمحال و بختیاری از 9 هزار هکتار، کشت قراردادی شد و سال بعد باید توجه ویژه‌تری به این موضوع شود. امید است تا پایان کشت امسال به یک میلیون هکتار کشت کشاورزی قراردادی گندم در کشور برسیم.

الگوی کشت نیازمند ساختار جدید است

وی تصریح کرد: الگوی کشت نیازمند ساختار جدید است، سال آینده مرکز اجرای الگوی کشت و نظام‌های بهره‌برداری ایجاد می‌شود که با این اتفاق الگوی کشت دارای ردیف بودجه می‌شود. در بودجه 1402 مراکز خدمات جهاد کشاورزی از نظر تجهیزات سخت افراری و نرم افزاری، تجهیز می‌شوند، ظرف دو سال آینده 4 هزار خودرو برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده که فرایند آن در حال طی شدن است.

محمدی در پایان با بیان اینکه مصوبات سفر به جد در حال پیگیری هستند، خاطرنشان کرد: منابعی که برای مصوبات سفر رییس جمهور در نظر گرفته شده از فروش اراضی مازاد است، مشکل فروش اموال وجود دارد چرا که خرید آن‌ها در توان مردم نیست. بیش از 60 درصد اموالی که در سامانه هستند فروش نرفته است و از 190 ملک در تبصره 18، 88 ملک در طی دو مرحله به فروش نرفته که این مشکل بوده و راهکار آن توافق است تا بتوان پیش رفت.

اختصاص 420 میلیارد ریال به حوزه آبخیزداری چهارمحال و بختیاری

مصطفی جلیلی،  معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جنگلها و مراتع کشور  نیز در این جلسه اظهار داشت: در پروژه‌های منابع طبیعی بخشی از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری مربوط به جنگل‌های بلوط بوده که مقداری از آن تخصیص پیدا کرده است. 4 هزار نفر در سطح کشور در حوزه یگان حفاظت در حال فعالیت هستند که یکی از مشکلات اصلی تامین حقوق و مزایا و تجهیزات برای آنها است. 

وی با اشاره به حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری، ادامه داد: یک میلیارد اصل نهال در طول 4 سال در نظر گرفته شد که 200 میلیارد تومان در سال 1402 برای آن در نظر گرفته شده است. در حوزه آبخیزداری حدود 42 میلیارد تومان در سال 1401، سهم استان چهارمحال و بختیاری شده است که مقداری از اعتبار سفر رییس جمهور تخصیص یافت و باقی آن در حال پیگیری است.

 معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جنگلها و مراتع کشور با اشاره به قانون جهش مسکن، مطرح کرد: سازمان منابع طبیعی موظف شده که بنابر وسع خود، زمین‌هایی را در سطح کشور تامین کند که اتفاقات خوبی رقم خورده است و باید همکاران وزارت جهاد کشاورزی هم از مسکن برخوردار شوند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار