کد خبر: ۹۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
مدیرکل زکات کشور گفت: در ۹ ماهه سال جاری تقریبا ۱۸۰۰ میلیارد تومان زکات در دبیرخانه شورای مرکزی زکات ثبت و ضبط شد.
جمع‌آوری ۱۸۰۰ میلیارد تومان زکات در ایران

به گزارش آرانيوز  از سوادکوه، حجت‌الاسلام محمد‌طه مهری مدیرکل زکات کشور در مراسم معرفی روستای " اَتو " دهستان کسلیان بخش زیراب سوادکوه به عنوان روستای گردشگری زکات با بیان اینکه نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد رشد زکات در کشور داشته‌‌ایم، اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری تقریبا 1800  میلیارد تومان زکات در دبیرخانه شورای مرکزی زکات ثبت و ضبط شد که اعم از زکات واجب، مستحب و فطریه بوده که نسبت به سال گذشته بیش از 30  درصد در مجموع رشد داشته‌ایم.

وی افزود: برنامه‌ای که دبیرخانه شورای مرکز زکات برای سال 1401 داشته 1800 میلیارد تومان بوده که در این 9 ماه تقریبا محقق شده است‌.

‌مهری اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در بحث فرهنگ‌سازی، ترویج و تبلیغ فریضه الهی زکات صورت گرفته تلاش بر این است تا بتوانیم مبالغ بیشتری جمع‌آوری کرده و سفره نیازمندان را گسترده‌تر کنیم.

وی افزود: این مبالغ غالباً در روستاها و محلاتی که جمع‌آوری شده صرف می‌شود، هزینه کلی هم در بحث کمک‌های درمانی، جهیزیه، تحصیلی، ساخت و ساز، مرمت و تعمیر مسکن نیازمندان و کمک‌های موردی و درصد کمی هم برای پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه روستاها مانند مسجد، مدرسه، حسینیه و درمانگاه هزینه می‌شود.

مدیر امور اجرایی زکات کمیته‌ امداد کشور، تصریح کرد: مازندران در 9 ماه امسال جزء 6 استان برتر کشور در بحث جمع‌آوری زکات و فرهنگ‌سازی بوده و جزء استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام بشیر عالیشاه مدیرکل کمیته امداد مازندران نیز با بیان اینکه زکات واجب در مازندران کم است درمورد جمع‌آوری مجموع زکات واجب و مستحب خاطرنشان کرد: سال گذشته 160 میلیون تومان زکات واجب جمع‌آوری شده بود که امسال 900 میلیون تومان جمع شده که البته زکات واجب و مستحب در سر فصل‌های مختلف در 9 ماهه امسال 96 میلیارد تومان بوده و تاکنون نیز به 110 میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: تمام زکات جمع‌آوری شده برای نیازمندان هزینه می‌شود، فقط یک درصد پروژه داشته‌ایم و 99 درصد برای معیشت اعم از تهیه جهیزیه، کمک درمانی، امور فرهنگی، احداث و تعمیرات مسکن و همچنین آزادی زندانیان هزینه می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد مازندران درمورد قرض ماندگار، اظهار داشت: مردم مازندران، خیرین، مودیان زکات، مسئولین اگر قرض ماندگار به کمیته‌ امداد واریز کنند، کمیته امداد این آمادگی را دارد که 200 درصد هم‌افزایی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر 4 هزار نفر در مازندران در نوبت وام قرار دارند و از مردم استان درخواست و انتظار داریم با قرض ماندگار، مساعدت لازم را داشته باشند.

علیرضا عابدی فیروزجایی رئیس کمیته امداد سوادکوه نیز با بیان اینکه سوادکوه توفیق عهده‌دار شدن پایلوت روستای گردشگری زکات را داشته است، گفت: ماحصل این کار معنوی در حوزه مادی و اقتصادی خواهد بود به جوانان روستا در راستای تولید محصولات کشاورزی به ویژه  گندم و جو تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با برشمردن شاخصه‌های روستای اتو و بیان علت انتخاب این روستا به عنوان روستای گردشگری زکات کشور، اظهار داشت: برحسب شاخصه‌های ولایی بودن، متحد بودن اهالی روستا، دارای ظرفیت واجب الهی زکات که 30 هکتار از اراضی این روستا زیر کشت گندم و 10 هکتار جو قرار دارد، استقبال جوانان روستا، دهیار و شورا از جمله شاخصه‌ها بوده است.

عابدی فیروزجایی افزود: از دیگر شاخص‌ها می‌توان به بِرند بین‌المللی سیر اتو، گردشگری نوپا، دامداری فعال که 700 راس گوسفند و 500 راس گاو و شغل مردم روستا شامل همه این امورات زکات می‌شود.

رئیس کمیته‌ امداد سوادکوه بیان کرد: مسئولان شهرستان همکاری‌های لازم را داشته و سبب شد پیشنهاد را قبول کنیم در روستاهای دیگر مازندران هم می‌توان این کار را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: در 9 ماهه امسال 3 میلیارد و 450 میلیون تومان با کمک خیرین، مودیان زکات، امداد و مراکز نیکوکاری در سوادکوه زکات جمع‌آوری شده که از نظر  برنامه ابلاغ استان 173 درصد تحقق داشتیم.

 

برچسب ها: زندگی روستایی
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار