کد خبر: ۹۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
استاندار کردستان با تاکید بر پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری گفت: انتظار می‌رود این استان ‌در پرداخت تسهیلات ‌رتبه اول را داشته باشد.
تاکید استاندار کردستان بر پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

به گزارش آرانيوز از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح امروز در جلسه جوانی جمعیت و خانواده که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: مباحث آموزشی و فرهنگی عمومی در امر جوانی جمعیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هم‌اکنون نسبت به چند سال اخیر بسیار کمتر در امر فرهنگی جوانی جمعیت کار می‌شود.

استاندار کردستان تصریح کرد: باید بخشی از ظرفیت اطلاع‌رسانی شهری توسط شهرداری‌های استان به بحث جوانی جمعیت اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه مدارس و آموزش و پرورش نقش بسیار سازنده‌ای در فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت دارد، گفت: متأسفانه هنوز کارجدی در باره خطرات پیری جمعیت و سوق جامعه و کشور به سوی این سیاه‌چاله جمعیتی صورت نگرفته است.

زارعی‌کوشا ضمن اشاره به اینکه بحث اقتصادی یکی از اصلی‌ترین موارد در بحث جوانی جمعیت است، افزود: صرف بحث اقتصادی در این مورد صحیح نیست چراکه فرزندآوری و جوانی جمعیت متأسفانه در بین اقشار مرفه جامعه آمار بسیار پایین‌تری از قشر کم‌تر برخوردار دارد.

وی با ابراز اینکه کار رسانه‌ای هنرمندانه می‌تواند در امر فرهنگ‌سازی در راستای جوانی جمعیت بسیار مؤثر واقع شود، تأکید کرد: انتظار می‌رود کردستان در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در کشور، رتبه اول را داشته باشد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در استان و به‌ویژه در شهرستان‌هایی که تراکم جمعیتی پایینی دارند باید انسجام‌بخشی در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای در راستای جوانی جمعیت انجام شود‌.

زارعی‌کوشا در پایان از عدم حضور مدیران برخی از دستگاه‌ها در این جلسه انتقاد کرد و گفت: تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید در این جلسات حضور فعال داشته باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جوانی جمعیت در استان خبر داد و اظهار کرد: طبق مصوبات کشوری و برای کمک به جوانی جمعیت، تمامی وسایلی که از بارداری جلو‌گیری می‌کنند در مراکز دولتی استان برچیده شده و تنها مراکز خصوصی این اقلام را با نظارت دانشگاه علوم پزشکی عرضه می‌کنند.

فرزام بیدارپور افزود: یکی دیگر از کارهایی که در راستای کمک به جوانی جمعیت انجام شده است جلوگیری از جراحی مسدودسازی لوله رحمی در استان بود.

زینب زاله، مدیردفتر امور بانوان استانداری کردستان نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در فرزند آوری در میان اقشار جامعه معیشت و اقتصاد خانواده است که آمار منتشر شده این امر را نقض می‌کند چراکه مناطق پایین شهر، بسیار بیشتر از مناطق بالای شهر تعداد موالید دارند.

مدیرکل ثبت احوال کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روند سن مادران مادران باردار در استان در سال جاری 30سال بوده است، خاطرنشان کرد: در 9ماهه نخست سال‌جاری 16هزار 896ولادت در کردستان به ثبت رسیده است.

علی جوکار، بیان کرد: ماهانه 18هزار و 77ولادت به طور میانگین در استان به ثبت رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کردستان نیز اظهار داشت: تاکنون 14هزار و 536فقره تسهیلات ازدواج به زوج‌های کردستانی پرداخت شده که نشان از رتبه هفدهم استان در کشور است.

اشرف یوسفی، با اشاره به اینکه حدود 11هزار فقره تسهیلات فرزند‌آوری تا ماه گذشته در استان پرداخت شده است، عنوان کرد: تسهیلات ازدواج تنها تسهیلاتی است که نیاز به کارت پایان خدمت ندارد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار