کد خبر: ۹۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
قم- یکی از چالش‌های راه‌های قم به خصوص آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها خرابی زودهنگام آسفالت به دلیل تردد بالا است که در افزایش آمار و شدت تصادفات جاده‌ای استان نیز بی تأثیر نیست.

خرابی زودهنگام آسفالت چالش راه های قم
آرانيوز
، گروه استان‌ها:
یکی از مزیت‌های اصلی قم قرار گرفتن در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و این امر موجب شده تا قم از یک جایگاه و موقعیت مهم و استراتژیک برخوردار باشد.

از سویی دیگر زائرپذیر بودن استان قم موجب شده تا تردد در محورهای این استان به خصوص در مناسبت‌های مذهبی و ملی خاص و ویژه باشد که بر اساس اعلام اداره کل راهداری استان بیش از ۸۵ درصد ترددهای عبوری از محورهای قم متعلق به خودروهای پلاک غیربومی است.

قم از جمله معدود استان‌های است که با وسعت کم خود ۸ کریدور ورودی دارد و به همین دلیل به عنوان جعبه تقسیم راه‌های کشور به شمار می‌رود. استان قم بیش از هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده شامل بیش از ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه، بیش از ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه و بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و هزار و ۶۰ کیلومتر راه روستایی دارد.

یکی از چالش‌های راه‌های استان قم به خصوص آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها خرابی زودهنگام آنان به دلیل تردد بالا است که این امر در بالا بودن آمار و شدت تصادفات جاده‌ای استان قم نیز بی تأثیر نیست.

 

آزاد راه قم - تهران به دلیل تردد بالای خودروها که همواره در رتبه‌های بالای از نظر حجم تردد قرار دارد و خراب شدن زودهنگام، در اولویت نگهداری قرار دارد و هر سال روکش چندین کیلومتر از آن تعمیر می‌شود.

محور سلفچگان-راهجرد به عنوان یکی از مهمترین بزرگراه‌های ترانزیتی کشور در استان قم قرار دارد که به دلیل ترافیک بالا و حمل و نقل ترکیبی شاهد اضمحلال و خستگی زودرس آسفالت است که اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان قم عملیات لکه گیری هندسی و یک لایه روکش حفاظتی را به طول حدود ۱۵ کیلومتر در این بزرگراه را در دست اجرا دارد.

لایه حفاظتی که قرار است در این محور استفاده شود روکش حفاظتی اسلاری سل نام دارد که ترکیبی از قیر امولسیون، آب و سنگدانه است که با نفوذ در خلل و فرج آسفالت ضمن جلوگیری از نفوذ آب و یخ زدگی در فصل سرد سال عمر مفید آسفالت را نیز افزایش می‌دهد.

عملیات اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از خردادماه امسال آغاز و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

اقدامات مهمی در راستای ارتقای ایمنی راه‌های استان قم صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به بهسازی روکش آسفالت محورهای شریانی، فرعی و روستایی، ایمن‌سازی دهانه پل‌ها، تعمیر تابلوها خدماتی و اخطاری، تعمیر گاردریل، احیای خط‌کشی، آرام‌سازی شیب و … اشاره کرد که به صورت مستمر در دست اقدام است.

اجرای طرح رفع نقطه حادثه خیز محور راهجرد - سلفچگان در قم

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلفچگان قم با اشاره به اجرای طرح رفع نقطه حادثه خیز محور راهجرد - سلفچگان در قم گفت: با توجه به حجم چشمگیر ترافیک ترکیبی بزرگراه راهجرد – سلفچگان اجرای طرح‌هایی اعم از پیمانی- امانی، به منظور کاهش حوادث و ارتقای ایمنی آن، همیشه در اولویت اقدامات اداره کل راهداری استان قم بوده است.

حامد قنبری با اشاره به شناسایی، بررسی و رفع نقاط حادثه خیز محور راهجرد- سلفچگان گفت: محدوده آستان مقدس امامزاده جعفر این محور از حادثه خیزترین نقاط واقع در این بزرگراه است که به دلیل قرار گرفتن آستان مقدس در قوس محور و اختلاف ارتفاع ۵ متری آن با سطح راه ۹ و همچنین رمپ‌های دسترسی ناایمن، طرح ایمن سازی محدوده این آستان در دستور کار قرار گرفت.

وی طول مسیر اجرایی طرح را ۳۰۰ متر عنوان کرد و گفت: ۵۰ قطعه نیوجرسی مفصلی ۶ متری، به موازات راه با بنای امامزاده در محل نصب شده که به دلیل اتصال نیوجرسی‌ها به وسیله مفصل تعبیه شده، در صورت انحراف و برخورد خودرو، عکس العمل واحدی داشته و تا حد چشمگیری از سقوط نقلیه جلوگیری می‌کند.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن سازی محدوده آستان مقدس، به اجرای شیارهای لرزاننده اشاره کرد و افزود: پنج ردیف شیار لرزاننده (رامبل) به مساحت ۴۵ متر در عرض راه اجرا شده که به دلیل نقش هشداری که به صورت لرزش و تولید صدا به راننده منتقل می‌شود می‌تواند در کاهش سرعت خودرو و رعایت جوانب ایمنی توسط راننده مؤثر واقع شود.

قنبری ادامه داد: از جمله اقدامات ضروری که به منظور ایمن سازی محدوده آستان صورت گرفته، ساماندهی رمپ‌های ورودی و خروجی آن است که از وضعیتی نامناسب برخوردار بود و با تعدد راه‌های دسترسی فاقد ایمنی موجب وقوع حوادث بسیاری شده بود.

 

اجرایی احداث محور بزرگراهی قم- کهک

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اجرایی احداث محور بزرگراهی قم- کهک از ابتدای سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری، عملیات اجرایی احداث محور پردیسان- ورجان که از جمله نقاط حادثه خیز استان بوده بعد از گذشت ۱۲ سال چشم انتظاری آغاز شد.

صادقی بیان داشت: عملیات احداث باند دوم محور پردیسان- ورجان به طول ۱۳ کیلومتر از میدان ورجان تا میدان آیت الله بهجت پردیسان با مبلغ اولیه ۱۷۲ میلیارد تومان در خردادماه شروع شد که امیدواریم تا پایان سال این بخش از محور قم- کهک به بهره برداری برسد و شاهد چهار خطه شدن این محور باشیم.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم احداث تقاطع غیر همسطح میدان ورجان که به نام شهدای جبهه مقاومت مزین شده است از دیگر پروژه‌های حوزه راه استان در طول یک سال گذشته بوده است.

صادقی با اشاره به جذابیت گردشگری و تنوع آب و هوایی شهرستان کهک و حجم بالای تردد و ترافیک این محور در طول سال، توضیح داد: یکی از نقاطی که همواره در آن شاهد گره ترافیکی و تصادفات جرحی و فوتی هستیم محدوده میدان ورجان است که با ایجاد تقاطع غیر همسطح این مشکل رفع خواهد شد.

صادقی در خصوص اقدامات انجام شده در محور قم- نیزار اظهار کرد: این پروژه همواره طی سالیان گذشته به دلیل مشکلات اعتباری دچار توقف در عملیات اجرایی شده است که از سال گذشته با تخصیص ۴۵ میلیارد اعتبار، عملیات ساخت آن بدون توقف در حال اجرا است.

وی گفت: در محور قم- نیزار محدوده کیلومتر ۳۰ الی ۳۸ عملیات تکمیل و بهسازی مسیر از دو خطه به چهار خطه کردن با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و امیدواریم این پروژه به زودی به بهره برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به پروژه قم- جعفریه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی آسفالت محور قم-جعفریه از مجاور کاروانسرای سنگی به سمت قم به طول ۱۰.۵ کیلومتر در سال جاری به روش بهسازی به روش تثبیت با سیمان آغاز و اجرا شده است.

 

تأمین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز اول کمربندی شهید سلیمانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست کمربندی شهید سلیمانی معروف به کمربندی قم- سلفچگان ادامه کریدور شرق به غرب است، تأمین شد.

به گفته صادقی، این طرح حدود دو سال و نیم است که آغاز شده و با مشارکت ۷۰ درصد سرمایه‌گذار و ۳۰ درصد بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به قم، وام بانک ملی به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان سهم دولت به صورت مشارکت مصوب شد که با پیگیری مسئولان به‌زودی اخذ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این‌که مابقی سهم دولت نیز به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود، ابراز امیدواری کرد: ۱۲ کیلومتر ابتدایی این طرح که تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک استان و تصادفات دارد را در مدت ۲ سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی گفت: با تکمیل کمربندی شهید سلیمانی ترافیک و تصادفات محور ۷۲ تن به سمت امامزاده جمال (ع) حل و کمربندی امام علی (ع) تبدیل به محور مجهز شهری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: کمربندی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۱۴ کیلومتر است که فاز نخست آن از کیلومتر ۱۱ آزادراه قم- تهران به طول ۳۲ کیلومتر آغاز می‌شود و بعد از گذر از محور قم- سلفچگان در کیلومتر هفت محور قم- نیزار خاتمه می‌یابد؛ طول مسیر فاز دوم و سوم نیز به ترتیب در حدود ۴۵ و ۳۰ کیلومتر است.

یکی از دیگر از محورهای پر تردد استان قم بزرگراه قم -گرمسار است که مشکل اصلی این محور فقدان مجتمع‌های رفاهی است و قول مساعد در رفع مشکلات و ایجاد روشنایی این محور داده شد و تا پایان سال سرمایه‌گذار قرار است پمپ‌بنزین را به بهره‌برداری برساند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار