کد خبر: ۹۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
فرماندار قزوین گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه حفاظت میراثی در بازار سنتی قزوین نیستیم و میراث فرهنگی رسیدگی به بازار سنتی قزوین را رها کرده است.
میراث فرهنگی رسیدگی به بازار سنتی قزوین را رها کرده است

به گزارش آرانيوز از قزوین، عباس کاظمی صبح امروز در جلسه کارگروه بررسی و رفع مشکلات بازار سنتی قزوین که در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، با بیان اینکه بازار سنتی قزوین از میراث فرهنگی باارزش کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ‌گونه حفاظت میراثی در بازار سنتی قزوین نیستیم و میراث فرهنگی رسیدگی به بازار سنتی قزوین را رها کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از سراهای تاریخی موجود در بازار سنتی مانند سرای حاج‌رضا و سرای ضرابخانه در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند و باید اداره‌کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های متولی به سرعت به وضعیت این سراها رسیدگی کنند و پیش از تخریب کامل آنها نسبت به مرمت و ساماندهی آنها اقدام کنند.

کاظمی با اشاره به مشکلات ایمنی در بازار سنتی قزوین ادامه داد: در حال حاضر نحوه سیم‌کشی‌های برق در بازار سنتی ناایمن است و شبکه برق‌رسانی به بازار سنتی باید ساماندهی شود تا از خطر آتش‌سوزی پیشگیری شود. همچنین با توجه به تقاضای بازاریان برای گازرسانی به بازار سنتی باید این کار با تأیید آتش‌نشانی صورت بگیرد تا شاهد انفجار و حریق در بازار نباشیم.

فرماندار قزوین همچنین به مشکلات عمرانی بازار سنتی اشاره کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که برخی دخل و تصرف‌ها و ساخت‌وسازهای کوچک در بدنه بازار سنتی قزوین رفت‌و‌آمد را برای مردم مشکل کرده است و در ضمن خبری از وجود سنگ‌فرش در بازار سنتی نیست که چهره بازار را مخدوش کرده و خوشایند گردشگران نیست. بنابراین شهرداری با هماهنگی میراث باید معبر بازار سنتی را سنگ‌فرش کنند.

کاظمی با انتقاد از وضعیت نابسامان بهداشتی در ورودی بازار تصریح کرد: حضور مرغ‌فروشان و ماهی‌فروشان در ورودی بازار و رها شدن زباله‌های این واحدها در ورودی بازار موجب شده که مردم در هنگام ورود به بازار با بوی بد شیرابه زباله‌ روبه‌رو شوند که باید شهرداری قزوین در طرحی منسجم این فروشندگان مرغ و ماهی را ساماندهی کند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مورد گلایه هیئت امنای بازار سنتی همه بساط‌هایی است که دستفروشان در بازار پهن می‌کنند و ضمن ایجاد مزاحمت برای مغازه‌داران مانعی برای تردد آسان در بازار سنتی می‌شوند. البته باید توجه کرده که معضل دستفروشان فقط محدود به بازار سنتی نیست، اما با توجه به فضای محدود بازار به سرعت برای ساماندهی این دستفروشان اقدام خواهد شد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار