کد خبر: ۹۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
به مناسبت ایام فاطمیه؛
قم- مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی ضمن اعلام تعطیلی یک هفته‌ای حوزه‌های علمیه به مناسبت ایام فاطمیه توصیه‌هایی را به مبلغان داشت.

حوزه‌های علمیه یک هفته تعطیل شد

به گزارش آرانيوز ، آیت الله علیرضا اعرافی در پیامی ضمن اعلام تعطیلی یک هفته‌ای حوزه‌های علمیه به مناسبت ایام فاطمیه که جزئیات و اطلاعات تکمیلی تعطیلی دروس به زودی منتشر خواهد شد، توصیه‌هایی را به مبلغان داشت که متن کامل پیام مدیر حوزه‌های علمیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

الذین یبلّغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الّا الله و کفی بالله حسیبا. الاحزاب ۳۹

سالروز شهادت سرور زنان جهان، بانوی طهارت و فضیلت والگوی عفت و هدایت، حضرت صدیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت و تعزیت می گویم و بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی حوزه‌های علمیه و با هماهنگی مراجع عظام (دامت‌برکاتهم)، به مناسبت فاطمیه‌ی دوم تعطیلی حوزه‌های علمیه را به مدت یک هفته اعلام می‌نمایم.

اینک که میهن عزیز اسلامی ایران و امت اسلامی در شرایط ویژه‌ای قرار دارند؛ رسالت همه آگاهان، دردمندان، حوزویان، روحانیان، دانشگاهیان و نیروهای متعهد به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی؛ قیام لله و برخاستن برای جهاد تبیین، روشنگری و مطالبه گری است. اکنون حوزه‌های علمیه، بمثابه پایگاه تاریخی نشر و گسترش پیام دین و تکیه‌گاه ملت شریف ایران و ملجأ محرومان و نیازمندان و به عنوان مهم‌ترین پشتوانه‌ی معرفتی، اعتقادی و اخلاقی جامعه، رسالتی تاریخی بردوش دارند و با اغتنام فرصت‌های پیش رو، از فاطمیه تا دهه فجر انقلاب اسلامی، تعطیلات سال نو و ماه مبارک رمضان، به عنوان یک فریضه‌ی فوری، پاسخ‌گوی نیازها و درخواست‌های گسترده دینی و فرهنگی اقشار مختلف جامعه خواهند بود و بی‌گمان مردم شریف و جوانان عزیز و هسته‌ها و جریان‌های مردمی و نخبگان فکری و فرهنگی نیز استقبال و همکاری خواهند نمود.

بدیهی است نهادهای عالی حوزوی، تبلیغی و فرهنگی در این زمینه به عنوان پیشران این حرکت الهی و انقلابی نهایت سعی خود را به کار خواهند بست.

فرصت را مغتنم شمرده به مناسبت ایام تبلیغی فاطمیه و نیز دهه‌ی مبارک فجر انقلاب اسلامی نکاتی را یادآور می‌شوم؛

یکم: احیای نام و نشان و بازنمایی شخصیت والای حضرت صدیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) وظیفه‌ی الهی ما است، همو که با چهره‌ی تابناک و سیرت پاک خود چگونه زیستن و سبک زندگی الهی و زیست ایمانی و انقلابی را به بشریت آموخت و سیمای ایمانی، عبادی، عرفانی، اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی حضرتش، الگویی جاودانه شد و اینک بیش از هر زمان، تمامی بشر، اعم از بانوان، جوانان، خانواده و جامعه‌ی روزگار ما، در غوغای جاهلیت نوین، به بازشناسی و بازگشت به آن بانوی زندگی، به جهت رهایی از قیود مادی و غیرانسانی و نجات حیا و عفاف نیاز دارد؛ وظیفه‌ی ما گشودن دریچه‌های ذهن و ضمیر جهان معاصر و جوان و جامعه‌ی امروز به این آفاق بلند است.

اینک از همه‌ی فرصت‌ها به ویژه فاطمیه باید بهره بریم و با ترسیم عقلانی، عاطفی و حماسی سیمای الگوهای فاخر اسلامی و تبیین درست پیام زلال اسلام، راه مستقیم را بنمایانیم و پایه‌های اعتقادی، اخلاقی و معرفتی جامعه و جوانان عزیز را از تزلزل مصون نموده، امت اسلام و ارزش‌های قرآنی در جامعه را استوارتر از همیشه سازیم.

دوم: از روحانیت آگاه و بیدار، اساتید و بزرگان حوزه و به ویژه از طلاب جوان و جهادی انتظار می‌رود که شوری نو دراندازند، طرح‌های نو در افکنند، سنت سلف صالح را زنده سازند، سیره‌های نیکوی تاریخی را بازسازی نموده و تجربه‌های جهادی دوره‌های سیل و زلزله و کرونا را جانی دوباره بخشند و نشان دهند که روحانیت با انقطاع الی‌الله و توکل بر خدا، از آن مردم، در خدمت مردم و جان‌فدای امنیت، عزت و سربلندی مردم و جوانان عزیز است و در یورش بی امان بیگانگان و شیطان صفتان به عقاید، اخلاق و فرهنگ مردم و در عرصه‌ی مقابله با جنگ شناختی و ترکیبی و چند ضلعی پیچیده و نامتقارن بر ضد اسلام، ایران و انقلاب، استوار، شجاع و مدافع و مطالبه‌گر، - هرچند با مظلومیت - خواهد ایستاد.

و بسی آشکار است که حضور در این مصاف و بازسازی جبهه‌ی روشنگری عقلانی و تبیین مجاهدانه‌ی معارف الهی و اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت (سلام‌الله علیهم اجمعین) و آرمانهای والای اسلام، انقلاب، امام راحل، رهبری معظم مدظله‌العالی و شهدای سرافراز، نیازمند احیای سنت‌های اصیل علمی، اخلاقی و اجتماعی حوزه‌ی علمیه و بهره گیری از همه‌ی ابزارها، روش‌ها، فناوری‌ها و هنرهای متعالی، با تقویت مبانی، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های علمی و معرفتی است.

در این میان؛ تقویت سبک زندگی مردمی و ساده زیستی حوزوی، به ویژه در میان مسئولان، مجریان و متولیان امر و تحکیم ارتباط گسترده و عمیق مردمی، برای بازسازی و ارتقای سرمایه‌ی اجتماعی و منزلت فرهنگی روحانیت ضرورت دارد.

سوم: تبلیغ معارف اسلامی و تبیین آن و روشنگری در مسائل اجتماعی و ارزش‌های انقلاب اسلامی نیازمند هماهنگی، همگرایی و هم افزایی همه‌ی نهادها و جریان‌های فرهنگی، دینی، حوزوی، تبلیغی و نیز شخصیت‌های برجسته‌ی علمی، دینی، روحانی و امامان محترم جمعه و جماعات و نیز متصدیان مساجد، هیأت‌های مذهبی، ارباب رسانه و فعالان فضای مجازی است و در یک سخن؛ کامیابی در تربیت و تبلیغ دینی در پرتو"ید واحده" شدن دست یافتنی خواهد بود و از علمای بلاد، امامان جمعه، نهادهای تبلیغی و فرهنگی و حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود، بیش از گذشته؛ پیشگام ایجاد این همبستگی، طراحی بنیادی و راهبردی و ساماندهی لازم امور باشند.

چهارم: در بازار رنگارنگ اندیشه‌های گوناگون و در برابر طیف متنوع تولیدات فکری و در صحنه‌ی گسترده و متکثر رسانه‌ای و فضای مجازی و در آشفته بازار درآمیختگی محتواهای حق و باطل و نیز در برابر پرسش‌های گوناگون جامعه و نسل جوان و نیز رویارویی جنگ ترکیبی مشهود، باید از همه‌ی ابزارهای کهن و نوین و روش‌های مؤثر و قالب‌های گوناگون هنری، ادبی و رسانه‌ای و از همه‌ی فضاها و فرصت‌ها بهره برد و توانایی‌ها و تخصص‌های گوناگون را به کار گرفت.

برخی از موارد مهم این عرصه را خاطرنشان می‌کنم:

۱. مساجد به عنوان کانون‌های جوشان و محورهای بنیادین در تعمیق اندیشه‌ی دینی و سنت‌های اخلاقی و عبادی، با کارکردهای متنوع و تاریخی، باید بازسازی و تعالی یابد.

۲. منبر و خطابه نیز به مثابه روشی کارآمد و موج آفرین در طول تاریخ، با همه‌ی جذابیت و تنوع سبک‌های آن نیازمند رویکرد نو و فعال است.

۳. هم‌چنین شعر، ادب، مدح، رثاء و روضه‌ی حسینی و هنرهای متعالی و قدسی و جذاب، ظرفیت‌های والایی است و به فضل الهی اکنون ظرفیت‌های خوبی در این عرصه وجود دارد و باید فعال‌تر شود.

۴. از سوی دیگر خانه‌ها را باید پایگاه تربیت اسلامی و برنامه‌های فرهنگی قرار داد.

۵. مدارس را باید مهم شمرد و با همکاری مدیران، معلمان، مربیان، دانش آموزان عزیز و نهادهای دانش آموزی و بسیج، آنها را به کانون‌های علم، ادب، اخلاق، آگاهی، بیداری و پیشرفت فزاینده مبدل ساخت.

۶. بدیهی است که آگاهی بخشی در فضای مجازی و تولید محتوای مناسب برای آن و توزیع فراگیر محتوای سازنده نیز باید مورد توجه ویژه باشد.

پنجم: آشکار است که پیروزی در میدان تربیت و تبلیغ دینی و انقلابی به گره‌گشایی مشکلات مردم و مجاهدت برای کاهش آلام و رنج آنان و مطالبه‌گری منصفانه و شجاعانه از مسئولان وابسته است، به همین جهت، شکل دادن هسته‌های خدمت مستمر به مردم و جوانان ضرورت دارد.

مسئولان کشور نیز در سطوح گوناگون باید بدانند کارآمدی آنان در حل مشکلات و پیشرفت کشور، در عصر انقلاب و نظام اسلامی هم مسئولیت و هم ارزش مضاعف دارد، ضمن اینکه مطالبه‌ی همیشگی حوزه، روحانیت و مراجع عظام دامت‌برکاتهم بوده و خواهد بود.

با درود به پیشگاه انبیا، اولیا و اوصیای الهی، بویژه خاتم پیامبران (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حضرت بقیةالله الأعظم (عجل‌الله تعالی فرجه) و همه‌ی شهدای اسلام و با آرزوی سلامت و عزت و سرافرازی ملت شریف ایران، امت اسلامی، هادیان امت و روحانیت گرانقدر.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار