کد خبر: ۹۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
استاندار آذربایجان غربی:
ارومیه - استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های خدادادی بی نظیر اقتصادی دارد، گفت: اطلاق پسوند محرومیت به آذربایجان‌غربی ظلم به مردم این منطقه است.

اطلاق محرومیت ظلم به آذربایجان‌غربی است

به گزارش آرانيوز به نقل از استانداری آذربایجان غربی، محمد صادق معتمدیان عصر شنبه در جلسه هم اندیشی با شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یک استان غنی با ظرفیت‌های کم نظیر است، اظهار کرد: بهره مندی از این ظرفیت عظیم نیازمند یک تلاش مضاعف جهادی است.

وی با اشاره به عقب ماندگی آذربایجان‌غربی در برخی از شاخص‌ها، افزود: این استان از یک عقب ماندگی تاریخی رنج می‌برد چرا که حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز درگیر موضوعات امنیتی و فتنه‌های مختلف مذهبی و قومیتی بود و نگاه امنیتی به آن سبب شد جاذبه‌ای برای سرمایه گذاران نداشته باشد.

معتمدیان با بیان اینکه امروز آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های امن کشور است، اضافه کرد: نا امنی که دهه گذشته در داخل استان وجود داشت امروز به خارج از مرزها منتقل شده و این استان در یک شرایط امن و ایده آل و ثبات امنیتی مطلوب، آماده سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است.

نگاه دولت سیزدهم به آذربایجان غربی نگاه توسعه‌ای است

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: نگاه دولت مردمی سیزدهم و حاکمیت به آذربایجان‌غربی یک نگاه توسعه‌ای است که باید از این ظرفیت به بهرتین شکل ممکن بهره برد.

معتمدیان با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذار برای توسعه آذربایجان‌غربی، گفت: در طول یک سال گذشته تلاش بر آن شد تا با راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری، موانع جذب سرمایه گذار در استان شناسایی و رفع شود.

وی با بیان اینکه بخشی از طرح یکشنبه‌های تولید به جذب سرمایه گذار اختصاص دارد، تاکید کرد: در هفته دولت امسال با تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذار بخش خصوصی برای این استان جذب شد.

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت معادن استان یادآور شد: معادن یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی استان هستند که باید از این ظرفیت مهم حداکثر بهره مندی را در توسعه استان و اشتغال زایی داشت.

به گفته وی، لازمه بهره مندی از ظرفیت معادن، انجام روان سازی‌های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش و جلوگیری از خام فروشی است.

۴۲۰ میلیارد تومان برای شناسایی معادن اختصاص یافت

معتمدیان با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی در مسیر توسعه بهره وری از معادن، اظهار کرد: با پیگیری‌های لازم و دیدارهای انجام شده در سطح ملی، اقدامات ابتدایی برای سرمایه گذاری هلدینگ‌های بزرگ کشوری در حوزه معادن استان آغاز شده که در همین راستا باید مسیر تحقق این امر هموار شود.

وی گام نخست در بهره وری از معادن را انجام مطالعات اکتشافی دانست و یادآور شد: در همین راستا حدود ۴۲۰ میلیارد تومان برای شناسایی معادن در اراضی به وسعت ۱۸ هزار کیلومتر مربع اعتبار اختصاص یافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در معادن استان ظرفیت‌های بی نظیری همچون تیتانیوم وجود دارد که یک فلز استراتژیک کاربردی در صنعت نظامی است و در سطح خاورمیانه بزرگترین معدن این فلز ارزشمند محسوب می‌شود؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان خلوص تیتانیوم مورد بهره وری در ایران ۳.۵ درصد است و این در حالیست که معادن تیتانیوم آذربایجان‌غربی خلوص ۱۵ درصدی دارند.

وی افزود: یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای از عدم سرمایه گذاری ایمیدرو در استان گلایه می‌کرد در حالی که سال ۱۳۹۵ با کمتر از پنج درصد درخواست‌ها برای بهره برداری از معادن استان موافقت شده بود.

غفلت از بهره داری از نمک دریاچه ارومیه

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار در حوزه معادن اصول خاص خود را دارد، اضافه کرد: نوع برخورد ما با سرمایه گذار در گذشته اشکالات فراوانی داشته که هنوز هم ادامه دارد در حالی که نمی‌توان سرمایه گذار را درگیر بروکراسی اداری کرد و شعار توسعه و جذب سرمایه گذار داد.

معتمدیان با بیان اینکه جذب سرمایه گذار در آذربایجان‌غربی رو به رشد است است، گفت: این حرکت رو به رشد قابل قبول نیست چرا که باید با تلاش‌های جهادی شاهد یک جهش در این راستا باشیم.

وی با اشاره به غفلت از بهره برداری از نمک دریاچه ارومیه، تاکید کرد: برخی کشورها از این ظرفیت خدادادی مشابهی که در کشور خود دارند سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد دارند ولی در این استان این مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با سرمایه گذاری هلدینگ‌های دولتی و حاکمیتی در استان افزود: به طور مثال شرکت تأمین اجتماعی ۲.۵ میلیون نفر تحت پوشش در آذربایجان‌غربی دارد ولی سرمایه گذاری آن چنانی در استان نداشته است که با رایزنی‌هی انجام شده قرار بر آن شد تا این شرکت وارد احداث مگا پروژه‌های اقتصادی در این منطقه شود.

وی در ادامه خواستار تشکیل کارگروهی برای پیگیری مشکلات شرکت‌های دانش بنیان شد و اظهار کرد: مشکلات این شرکت‌ها باید به صورت تخصصی بررسی و تصمیم گیری شود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بهره مند خواهیم شد، افزود: لازم است تا تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها نیز در این راستا تقویت شوند.

استفاده نکردن از ظرفیت اقتصادی خط ریلی آذربایجان غربی ضعف اساسی است

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها همواره در استان یک معضل بوده است، گفت: به سرعت باید اقدامات لازم برای بهره‌مندی از خط ریلی جهت حمل و نقل کالاهای اساسی انجام شود.

وی استفاده نکردن از ظرفیت اقتصادی خط ریلی در استان را یک ضعف اساسی دانست و اظهار کرد: سال‌ها مردم این منطقه چشم انتظار رسیدن خط ریلی به این منطقه بودند ولی کمترین استفاده اقتصادی از آن نمی‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه خط ریلی استان باید به واگن‌های خاص ترانزیتی تجهیز شود، یادآور شد: به زودی ایستگاه ترانزیتی ریلی در ارومیه افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت اقتصادی خط ریلی هم ایمنی بالا و هم هزینه کمی برای استان دارد که می‌تواند مورد استفاده و توجه جدی در حوزه حمل و نقل استان قرار گیرد؛ بهره مند نشدن از خط ترانزیتی ریلی سبب بالا رفتن هزینه تمام شده کالا برای واحدهای تولیدی و کاهش قدرت رقابت آنان در بازارهای جهانی شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین در رابطه با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: تمایم تلاش بر این است تا طرح‌های مهم انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه هر چه زودتر به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: پس از اتمام طرح‌های نیمه تمام سخت افزاری رویکرد دولت در احیای دریاچه ارومیه بیشتر نرم افزاری و در راستای اصلاح الگوی کشت خواهد بود.

در این نشست مدیران شرکت‌های دانش بنیان نیز نقطه نظرات خود را در خصوص چگونگی فعالیت‌ها، حمایت دولت و ایجاد تسهیلات برای ادامه کار و اشتغالزایی بیان کردند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار