کد خبر: ۹۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
در سال گذشته؛
اصفهان- معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سال گذشته ۵۰۵ میلیون تن کالا و ۱۹۰ میلیون نفر مسافر از طریق راه‌های زمینی کشور جابه جا شدند.

۵۰۵ میلیون تن کالا از طریق راه‌ها جابه‌جا شد

به گزارش آرانيوز محمد تیموری ظهر شنبه در همایش هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با بیان اینکه سازمان راهداری بخش عظیمی از کارهای توسعه‌ای و نگهداری در کشور را بر عهده دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر حمل و نقل هوایی و توسعه نیافتن حمل و نقل ریلی، بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۵ میلیون تن کالا و ۱۹۰ میلیون نفر مسافر از طریق راه‌های کشور جابه جا شدند، افزود: هشت هزار شرکت حمل و نقل کالا و مسافر، ۳۸۶ هزار ناوگان باری، ۶۸ هزار ناوگان مسافربری و ۷۰۰ هزار راننده دارای کارت هوشمند در حوزه حمل و نقل کشور فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به وجود ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور، خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار نفر پرسنل خدوم از راه‌های کشور نگهداری می‌کنند؛ کار بزرگی است زیرا نیروهای ما در زمستان و تابستان و ایام عید و تعطیلات درگیر هستند.

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه حجم مبادلات کالا در سراسر دنیا حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار است، گفت: از این حجم حدود یک سوم معادل ۶ هزار میلیارد دلار بین آسیا و اروپا مبادله می‌شود که اگر ۱۰ درصد این مبلغ را در نظر بگیریم که به حمل و نقل برگردد ۶۹۰ میلیارد دلار هزینه حمل بین آسیا و سایر نقاط دنیاست.

وی با بیان اینکه موقعیت ایران به نحوی است که باید بهترین انتفاع را بین شرق و غرب داشته باشد، افزود: بسیاری از کریدورهای بین المللی از کشور ما می‌گذرد؛ کریدور شمال جنوب بنادر ما را به روسیه و شمال اروپا وصل می‌کند.

تیموری با اشاره به اینکه جنگی در این زمینه برقرار است، اظهار داشت: تلاش می‌کنند مسیر ترانزیتی را از کشور ما دور بزنند و می‌دانیم اگر مسیری جایگزین مسیر ترانزیتی کشور ما شد بازگرداندن آن ممکن نیست.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری با اشاره به تفاهم نامه بین آذربایجان و ترکیه و پدیدار شدن اختلافات میان ارمنستان و ترکیه برای تغییر مرز مسیر شمالی ترکیه و جایگزینی آن با مسیرهای کنونی در ایران، تصریح کرد: به رغم همه این‌ها ترانزیت کشورمان سال گذشته ۲ برابر رشد داشت که نشان می‌دهد کارهای خوبی در ابن عرصه صورت گرفته است.

تیموری با بیان اینکه ترانزیت علاوه بر مباحث مالی و اقتصادی ارزشمند است، گفت: توجه سازمان به ترانزیت یک اولویت است و همه ما در ارکان نظام باید از این موقعیت حداکثر استفاده را ببریم.

وی همچنین به مسائل معیشتی راهداران کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برای معیشت پرسنل راهداری و نیروهای طرحی آنچه که در توان داشتیم در حوزه مادی و حقوق کم نگذاشتیم اما در استان اصفهان اعتبارات استانی که به این فصل اختصاص یافته چندان مناسب نیست و خواهش ما از استاندار محترم این است اعتبارات استانی سرفصل حقوق را مرتفع کنند.

تیموری با بیان اینکه لایحه مدیریت حمل و نقل در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به زودی در صحن مطرح می‌شود، اضافه کرد: دو سه بخش از مشکلات راهداران ما با تصویب این لایحه حل خواهد شد که از جمله بحث بیمه و بازنشستگی رانندگان است که چون از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شده رانندگان ما با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند که در این لایحه این موضوع برطرف شده است و هر راننده‌ای که بیشتر کار کرده باشد حقوق بیشتری خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری کشور با بیان اینکه بیمه تکمیلی هم در این لایحه دیده شده است و با تصویب لایحه منشأ قانونی می‌یابد، افزود: اکنون بیمه تکمیلی رانندگان حرفه‌ای با مصوبه شورای هماهنگی راه‌های کشور برقرار است اما با قانونی شدن آن دغدغه‌ها تا حدودی مرتفع می‌شود.

تیموری در خصوص تأمین لاستیک و روغن در پایانه‌های بزرگ کشور نیز گفت: در اصفهان نیز در ترانه امیر کبیر روغن توزیع می‌شود و با شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز هماهنگی خواهیم کرد که سامانه فروش روغن در اصفهان نیز راه اندازی شود. در بحث سوخت نیز پیگیر هستیم و تلاش می‌شود سامانه سپهتن بزودی راه اندازی و اجرایی شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار