کد خبر: ۹۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سیاست‌های نظام مبنی بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه با حجم فعلی ۳ درصد تجارت مرزی محقق نمی‌شود و باید اجازه داشته باشیم تا ۱۰ درصد از تجارت کشور را از طریق بازارچه‌های مرزی، پیله‌وری و مرزنشینی تامین کنیم.
۱۰ درصد تجارت کشور از طریق بازارچه‌های مرزی قابل انجام است

به گزارش آرانيوز  از زاهدان، به نقل از روابط عمومی استانداری، حسین مدرس خیابانی در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های نظام مبنی بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه با حجم فعلی 3 درصد تجارت مرزی محقق نمی‌شود و باید اجازه داشته باشیم تا 10 درصد از تجارت کشور را از طریق بازارچه‌های مرزی، پیله‌وری و مرزنشینی تامین کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اکنون اقلام محدودی به کشورهای همجوار این استان صادر می‌شود که قطعاً این اقلام تمام نیازمندی این کشورها نیست و باید شناخت کاملی از بازار هدف آنها صورت گیرد.

وی بیان کرد: سیاست کلی نظام و سیاست دولت، توسعه تجارت با همسایگان است و در شرایط تحریم که محدودیت‌های تجاری با کشورها وجود دارد حجم تجارت با 15 کشور همسایه تنها سه درصد از حجم 80 میلیون دلار تجارت کشور است که این رقم تجارت مرزی باید حداقل به 10 درصد برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه تجارت با 15 کشور همسایه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور است و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را جبران کند. این افزایش سهم باید در احکام برنامه هفتم توسعه اصلاح شود و در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی برای واردات قطعات یدکی خودرو، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، ژنراتور، ماشین آلات راه‌سازی و اقلامی از این قبیل وجود دارد و این اقلام مورد نیاز کشور نیز است.

وی ادامه داد: این در حالی است که واردات از مرزهای سیستان و بلوچستان همانند گذشته و تنها اقلام خوراکی از جمله برنج، انبه و خشکبار بوده و صادرات نیز شامل اقلامی همچون میوه و تره بار و مصالح ساختمانی است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: قطعا نیازمندی‌های کشورهای همجوار در همین محصولات خلاصه نمی‌شود و باید با شناخت کاملی از بازارهای هدف و نیازمندی‌های کشورهای همسایه انجام شود و این موضوع با اطلاع‌رسانی و ارتباطات قوی با تجار اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تاجران مورد نظر شناسایی شوند و ارتباطات قوی در این خصوص با اعزام هیئت‌های تجاری و دعوت از هیئت‌ها و برگزاری نمایشگاه و شناخت نیازمندی‌ها را شکل دهیم و اتاق بازرگانی به عنوان شاخص‌ترین نهاد در موضوع تجارت در این مبحث به صورت قوی ورود پیدا کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار