کد خبر: ۹۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح تعریف شاغل و محاسبه نرخ بیکاری شد.
نماینده مجلس: تعریف شاغل و‌ محاسبه نرخ بیکاری اصلاح شود

مهدی روشنفکر در گفت‌وگو با آرانيوز در یاسوج، اظهار داشت: دسترسی و داشتن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، سنگ بنای تصمیمات اثربخش و ماندگار در هر نظام مدیریتی و حکمرانی شایسته است.

وی با اشاره به اینکه این مهم موجب اتخاذ تصمیمات راهبردی و پاسخگویی به موقع برای بحران‌ها و شرایط اضطراری است، عنوان کرد: برنامه عملیاتی موفق و توسعه پایدار مستلزم توجه به آمارها و شاخص‌های قابل اعتماد است.

روشنفکر ابراز کرد: تا قبل از سال 81 در تعریف شاغل "ملاک 16 ساعت کار در هفته" بوده است اما از سال 81 به بعد به تبعیت از تعریف سازمان جهانی کار( ilo) بدون در نظر گرفتن میزان دستمزد و تناسب آن با هزینه‌های زندگی و دیگر شرایط کشور" ملاک اشتغال یک ساعت کار در هفته برای افراد 16 سال به بالا و غیر محصل جویای کار" لحاظ شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در محلس شورای اسلامی افزود: همین موضوع سبب کاهش نرخ بیکاری و اختلاف آن با نرخ بیکاری واقعی شده است.

 

 روشنفکر با اشاره به اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن از 5 سال یکبار( مطابق روال گذشته) به 10 سال یکبار تغییر یافته است، افزود: پیشنهاد می‌شود در ساختار نیروی انسانی، تعریف شاغل اصلاح و مبنای یک ساعت کار در هفته مرجع در تعریف شاغل به هفته‌ای 16 ساعت کار (یا دو روز در هفته) تغییر و تناسب بین میزان دستمزد با هزینه زندگی در این تعریف در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین محاسبه نرخ بیکاری در سال‌هایی که سرشماری انجام نمی‌گیرد به‌صورت سالانه بر اساس نمونه گیری‌ها و محاسبات علمی برای تمام شهرستان‌ها صورت گیرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار