کد خبر: ۹۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز از افزایش دوازده برابری بودجه این مرکز در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته بودجه مرکز کمتر از ۲ میلیارد تومان بود.
افزایش ۱۲ برابری بودجه مرکز پژوهش‌های شورای ‌شهر شیراز ‌

به گزارش آرانيوز از شیراز، مهدی نصیری امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح فرآیند اجرایی این مرکز پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: یکی از هدف‌های اصلی شورا این است که مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان بازوی جدی در حوزه مصوبات شورا و راهبردهایی که شهرداری باید داشته باشد، انجام وظیفه کند.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه فعالیت این مرکز شبیه مرکز پژوهش های مجلس است که به نمایندگان در راستای فعالیت هایی که مد نظر مجلس است کمک می کند، گفت: در این مرکز  9 نفر عضو هیئت امناء هستند که رییس شورا به عنوان رئیس هیئت امنا، سه نفر از اعضا شورا و سه متخصص با رأی اعضای شورا و شهردار شیراز از دیگر اعضاء مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز است.

وی با اشاره به اینکه از زمان شروع بکار این مرکز با تعریف فرآیندها، پیشنهادهایی در قالب طرح ها، قراردادها، کارگروه تخصصی مشخص شده است، افزود: تلاش ما براین است که میزهای تخصصی این مرکز با حضور افراد متخصص با سواد آکادمیک و دارای تجربه عملیاتی برگزار شود و به بررسی طرح ها بپردازند.

به گفته نصیری در مرکز پژوهش‌ها 11 میز تخصصی تعیین شده است که در گام نهایی تأییدیه فنی طرح ها انجام می شود که معماری و شهرسازی، مدیریت، برنامه ریزی و آینده پژوهی، اقتصاد پایدار شهری و سرمایه‌گذاری، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و زیارت و گردشگری، عمران و توسعه شهری، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، انرژی و خدمات شهری، امور اجتماعی و رفع محرومیت از جمله عناوین میزهای تخصصی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز است.  

وی با اشاره به اینکه در این کارگروه مشخص شده رؤسای کارگروه ها به دلیل اینکه از اعضای شورای پژوهشی مرکز هستند باید توسط هیئت امناء منصوب شوند، گفت: در صورتی که رؤسا مورد تأیید باشد به عنوان شورای پژوهشی و رئیس میز تخصصی انتخاب می شود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه طرح های پیشنهادی از طریق شورا، شهرداری و پژوهشگران ارائه می شود، افزود: این طرح ها در فرآیند میزهای تخصصی و شورای پژوهشی بررسی می شود.

نصیری همچنین در خصوص نحوه فعالیت هیئت امناء مرکز توضیح داد: باتوجه به اینکه بیشتر در زمینه مالی طرح‌ها پیشنهاد می شود که با چه میزان هزینه‌ای انجام شود، این فرآیند به خوبی پیش رفته است و شهرداری شیراز نیز در اجرای این مصوبات همکاری خوبی دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: براساس مصوبه هیئت امناء و با مشارکت شهردار شیراز مصوبات و طرح های پذیرش شده در مرکز لازم الاجرا در مجموعه شهرداری است، اما روند مالی قراردادها در فرآیند شهرداری آورده نمی‌شود.

نصیری اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز به عنوان مرکزی دارای ساختار است و در این راستا وبینار و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد کرد که برگزاری اولین جلسه از این نشست‌ها در ماه گذشته با موضوع گسل های شهری بود که نتایج آن در قالب تهیه محتوای طرح های پژوهشی و گزارش تهیه شده است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز علاوه بر برگزاری وبینارها، انجام ردیف پروژه های پژوهشی موضوع دیگری است که پیش از این توسط شهرداری انجام می شد اما کلیه آنها در مرکز پژوهش تجمیع شده است و مقرر شده تا کلیه پژوهش ها به مرکز ارائه شود.

نصیری یادآور شد: باتوجه به اینکه ارتباط های مختلفی با پژوهشگران جهت مشارکت بیشتر با آنها برقرار شده است، اگر پژوهشگری عضو میز تخصصی نباشد می تواند پیشنهادات خود را منعکس کند.

افزایش بودجه مرکز در سال 1401 از دیگر موضوعاتی بود که نصیری به آن اشاره کرد و افزود: سال جاری بودجه مرکز به بیش از 12 برابر افزایش یافت. این در حالیست که در سال گذشته بودجه مرکز کمتر از 2 میلیارد تومان بود و با بودجه تعیین شده شهرداری این رقم قریب به 78 میلیارد تومان است.

این عضو شورا در پایان اضافه کرد: در فرآیند پیشنهاد طرح های پژوهشی از یکسو کمیسیون تخصصی شورا، شهرداری و از سوی دیگر متخصصینی هستند که خارج از مرکز می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند.

نصیری خاطر نشان کرد: کلیه طرح های مطالعاتی در شهرداری از طریق مرکز پژوهش ها بررسی و نحوه انجام و نظارت بر آنها توسط مرکز صورت می گیرد.

معاون آموزش و پژوهشی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در آبان ماه سال 98 شهر شیراز از اولین کلانشهرهایی بود که مرکز پژوهش ها را راه اندازی کرد و حتی وبینار های تخصصی در ایام کرونا برگزار کرد، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در خصوص برگزاری وبینار ها رخ داد آشنایی دیگر مراکز پژوهشی در جهت تعامل با کلانشهرها بود که در این خصوص در خرداد ماه با حضور هفت کلانشهر به میزبانی تهران یک تفاهم نامه هشت جانبه میان مراکز تدوین شد.

محمدحسین سامی اظهار کرد: سه موضوع مصوب در سال 99 تحت عنوان مسائل حاشیه نشینی و معضلات روستاهای حاشیه شهر و کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در فعالیت های شهرداری به صورت یک طرح در مرکز پژوهش ها جهت بررسی بیشتر ارائه شد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار