کد خبر: ۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر ناشی از بنزین نیست این آلودگی به‌خاطر وارونگی و ایستایی هوا است.(!)

ابتکار متشکریم !

به گزارش آرانیوز، «بنزین آلوده یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آلودگی هواست» این جمله معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان محیط زیست در اردیبهشت 93 است برای اینکه همه باور کنند بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده است و باید کشور بنزین وارد کند اما این هدف که محقق شد آذر امسال رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد:  آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر ناشی از بنزین نیست این آلودگی به‌خاطر وارونگی و ایستایی هوا است.(!)

هنوز جنجال‌ها و جوسازی‌های ابتکار درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها و کشیده شدن بحث آن به مجلس فراموش نشده است. ادعایی که هیچ‌گاه ثابت نشد و بررسی‌های کمیسیون اصل 90 مجلس نشان داد این بنزین‌ها آلوده نیست و حتی در تهران نیز این نوع از بنزین هیچ گاه توزیع نشده است، چه برسد به اینکه نقشی در آلودگی هوای تهران داشته باشد آن هم یک نقش مهم!

اما با رد این موضوع، این بانو باز هم کوتاه نیامده و مثل همیشه با فرافکنی، موضوع را سیاسی نشان داده و بدون توجه به نتایج بررسی‌ها تلاش کرد تا نشان دهد طیف سیاسی مقابل وی می‌خواهند بگویند بنزین پتروشیمی‌ها مشکلی ندارد! پاسخی که همواره ابتکار آن را برای فرار از اعتراض‌ها برمی‌گزیند.

نکته قابل تأمل در این بحث این است که با رد ادعای ابتکار درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها از سوی وزارت بهداشت و مجلس، با تلاش‌های وی جلوی تولید بنزین داخلی گرفته شد و راه برای واردات بنزین هموار شد بی‌آنکه دستگاه های نظارتی پیگیر این باشند که با توقف تولید بنزین داخلی چه کسانی منتفع شدند و با حذف تأثیر بسیار زیاد این بنزین‌ها بر آلودگی هوا چرا حال هوا خوب نشده است؟

مسئولان محیط زیست مدام آمار روزهای سالم بهار و تابستان را در بوق و کرنا می‌کنند غافل از اینکه همیشه بهار و تابستان همه چیز آرام است آنچه از دود آلودگی بر چشم مردم می‌رود در پاییز و زمستان است.

رئیس سازمان محیط زیست که همواره بر طبل سیاست‌های اشتباه دولت قبل می‌کوبد در این روزهای هوای آلوده متوسل به همان تصمیماتی شده که در دولت پیشین، اتخاذ و انجام می‌شد و ایشان منتقد آنها بود، یعنی راه حل مقطعی «آلودگی هوا = تعطیلی مدارس».

اما ظاهراً ابتکار فراموش کرده است که دلایل متعددی برای آلودگی هوای تهران وجود دارد که سراغی از آنها نمی‌گیرد و به عنوان نماینده دولت در بحث محیط زیست در پی حل آن مشکلات نیست، قابل یادآوری است که در طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران علاوه بر بهبود کیفیت سوخت، 6 محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی مورد تأکید بوده که هر کدام به حال خود رها شده است.

سید باقر حسینی یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست درباره کنترل آلودگی هوای تهران می‌گوید: زمانی ادعا شد بنزین تولید داخل آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، اما باید از مسئولان محیط زیست پرسید چرا بنزین‌های وارداتی، دوای درد آلودگی هوای تهران نشد؟

وی اضافه می‌کند: در برهه‌ای مسئولان محیط زیست ادعا کردند بنزین تولید داخل آلوده است و باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است اما سؤال اینجاست حالا که خودتان بنزین وارد می‌کنید چرا آن بنزین‌ها آلوده است و نتوانسته در بهبود کیفیت هوای تهران تأثیر مثبتی داشته باشد؟

این نماینده مجلس تأکید می‌کند که بنزین وارداتی هم نتوانسته است تأثیر مثبتی بر کنترل آلودگی هوا داشته باشد و تنها بهانه‌ای برای هجمه به مخالفان بود و در طرح این ادعا، اخلاق و تقوای الهی را رعایت نکردند چرا که هم اکنون شاهد هستیم با وجود استفاده از بنزین وارداتی همچنان آلودگی هوا وجود دارد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم با بیان اینکه سیاسی‌کاری‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست اجازه نمی‌دهد به فکر مشکلات مردم باشند، می‌گوید: نمایندگان مجلس به دلیل ادامه وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و ضعف عملکرد سازمان محیط زیست به رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در قصه محیط زیست چون از ابتدا خانم ابتکار به دنبال کارهای سیاسی بود و هست در موضوع بنزین نیز کاملا سیاسی برخورد کرد و مطرح کرد که این بنزین که در دولت قبل تولید شده آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا شده است اما باید پرسید شما و هم‌کیشان و هم حزب‌ها و اطرافیانتان که هم اکنون در موضوع واردات بنزین ورود پیدا کرده‌اید پس چرا هنوز مشکل حل نشده است؟ پس معلوم می‌شود بحث سیاسی است و آنها به دنبال حل مشکل آلودگی هوا نبودند و تمام تلاش آنها این بود که دولت قبل را مقصر آلودگی هوا نشان دهند اما با این کارها مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، هم اکنون باید پرسید مسئولان فعلی سازمان محیط زیست که دو سال در این سمت هستند چرا مشکل آلودگی هوا را حل نکردند؟ چرا نتوانستند برنامه‌ای داشته باشند که دولت وارد کار شود و مشکل آلودگی هوا را حل کند؟

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار