کد خبر: ۹۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در روش بازیافت آنلاین همانند تاکسی‌های اینترنتی تقاضای خودروی جمع آوری می‌کنند و خودرو طبق زمان درخواستی مراجعه و زباله خشک جمع آوری می‌شود تاکنون ۲۰۰ هزار شهروند مشهدی از این طرح بهره مند شده اند.
بهره مندی۲۰۰ هزار شهروند مشهدی از طرح بازیافت آنلاین

مسعودرضوی در گفت‌وگو با آرانيوز  در  مشهدمقدس،  اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلات امروزه شهرها نه تنها در کشور و بلکه در سایر کشور های دنیا معضل زباله گردی است که این آسیب اجتماعی با توجه به مسائل اقتصادی امروزه گسترش بیشتری پیدا کرده است؛ امکان ساماندهی این افراد وجود ندارد، چرا که این افراد گاهی معتاد، زنان، کودکان و یا اتباع بیگانه هستند و غالباً توسط مافیای زباله مدیریت می‌شوند. خرید و فروش زباله خشک از افراد زباله گرد فرآیندی غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: مقوله زباله گردی آسیب‌های زیادی را به شهرها و افراد جامعه وارد می‌کند از جمله زشتی و بد منظر شدن سیمای شهری به طوری که این افراد برای پیدا کردن پسماند خشک قابل بازیافت، کیسه‌های زباله را در کوچه و خیابان پاره می‌کنند و باعث بد منظر شدن سیمای شهر می‌شوند از دیگر معضلات این افراد تهدید سلامت و بهداشت جامعه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: از دیگر مواردی که عموم مردم از آن اطلاع ندارند و متاسفانه با این افراد همدردی و یا به آنان نگاه ترحم آمیز دارند این نکته است که این افراد بعد از اینکه پسماندهای خشک را جداسازی می‌کنند این موارد را به افراد بالا دستی خود می‌دهند و گاهی در کارگاه‌های زیرزمینی در داخل و یا خارج از شهر به شکل غیراصولی و غیربهداشتی بازیافت می‌شوند.

رضوی عنوان کرد: بهترین راه حل برای جلوگیری از فر آیند زباله‌گردی تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان است تا زمانی که شهروندان اقدام به تفکیک زباله از مبدا نکنند و جداسازی پسماندهای خشک قابل بازیافت را انجام ندهند و این پسماندها با مواد آلی و زباله تر مخلوط شوند زباله‌گردها وجود خواهند داشت و این معضل حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شهر مشهد روش‌های مختلفی برای جمع آوری پسماندهای خشک وجود دارد روش جمع آوری از درب منازل به صورت هفتگی،ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک، جمع آوری پسماند خشک اصناف و روش هوشمندسازی که به آن بازیافت آنلاین می‌گوییم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد:این روش راحت ترین و جدیدترین روش جمع آوری پسماند خشک شهروندان است که به سهولت می‌توانند با تفکیک و جداسازی زباله خشک از تر با نصب هر یک از نرم افزارهای (اکو-بهروب-بازیست) از طریق بازار یا سایت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد WMO.MASHHAD.IR و یا با ارسال کلمه هوشمند به شماره 30008228 لینک این نرم افزارها را دریافت و اقدام به نصب یکی از آنان کنند.

وی گفت: در این روش دقیقا همانند تاکسی‌های اینترنتی تقاضای خودروی جمع آوری می‌کنند و خودرو طبق زمان درخواستی به آدرس آنان مراجعه و زباله خشک جمع آوری می‌شود در این روش کیف پول الکترونیکی شهروندان شارژ و پول مستقیم به حساب آنان واریز می‌شود.

رضوی اظهار کرد: از دیگر مزایای آن پرداخت قبوض و یا کمک به موسسات خیریه و کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست است. بدین صورت که شهروندان پول حاصل از فروش پسماندهای خشک خود را به این موسسات خیریه اهدا می‌کنند تا ضمن انجام یک کار محیط زیستی در یک اقدام خداپسندانه نیز مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: هم اکنون 200 هزار نفر از شهروندان مشهدی این نرم افزارها را نصب کرده اند و در حال حاضر 241 تن پسماند خشک از طریق تمامی روش‌های موجود در مشهد از مبدا جمع آوری می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار